بازار ارز در صدر
بازار ارز از نظر بازدهی با 117.7درصد درصدر بازارهای سرمایه‌گذاری قرار گرفته است. درحالی که نرخ دلار به عنوان شاخص بازار ارز درروز پایانی سال گذشته 4 هزار و 776 تومان بود این نرخ پس از نوسانات بسیار در 29 آذر ماه به 10هزار و 400 تومان رسیده است.
همچنین از میان ارزهای عمده بازار یورو نیز در 9 ماهه امسال 95 درصد بازدهی داشته است. به‌طوری که نرخ این ارز از 5 هزار و 836 تومان در روز پایانی سال گذشته به 11 هزار و 382 تومان در روز پایانی آذرماه رسیده است.
این درحالی است که طی ماه‌های گذشته و زمانی که نرخ دلار برای مدت کوتاهی به بالای 18 هزار تومان رسید بازدهی این بازار به بیش از 270 درصد رسید که پس از تغییر سیاست‌های بانک مرکزی به تدریج از التهاب بازار و هیجاناتی که باعث رشد بالای نرخ ارز شده بود کاسته شد.
در اواخر مهر ماه نیز با اختیاراتی ویژه‌ای که سران سه قوه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای ساماندهی بازار ارز و اصلاح نظام بانکی به رئیس کل جدید بانک مرکزی دادند این روند کاهنده تقویت شد به‌طوری که هفته‌هاست که نرخ دلار در کانال 10 هزار تومانی باقی مانده است.
سکه دوم شد
درمیان بازارهای پنج گانه بازار طلا رتبه دوم را از نظر بازدهی به دست آورد. از ابتدای سال تا پایان آذرماه بازدهی این بازار به 107 درصد رسید. بنابراین قیمت سکه تمام بهار ازادی طرح جدید از یک میلیون و 616 هزار و 600 تومان در انتهای سال گذشته به 3 میلیون و 355 هزار تومان در روز پایانی پاییز امسال رسید.
همچنین دراین بازار هرگرم طلای 18عیار نیز با بازدهی 97.3 درصدی همراه بوده است. قیمت این کالا که در روز پایانی سال گذشته 153 هزار و 341 تومان بود در پایان آذر به 302 هزار و 670 تومان رسید.
دراین بازار نیز همراه با ارز در نیمه نخست سال شاهد نوسانات قیمتی بالایی بودیم که قیمت هر قطعه سکه را به بالای 4میلیون و 600 هزار تومان رساند و درآن دوره بازدهی این محصول نیز به بیش از 180 درصد رسید. اما با افت التهابات در بازار ارز این بازار نیز رو به آرامش گذاشت. با وجود این قیمت فعلی انواع سکه و طلا نسبت به سال گذشته با افزایش قابل توجهی همراه است.
جابه‌جایی دررتبه سوم
درحالی که در نیمه نخست سال بازار سهام با رشد بالای خود توانسته بود بازدهی خود را حتی از 100 درصد فراتر ببرد اما افت شاخص و رشد بالای قیمت‌ها در بازار مسکن باعث شد تا در جایگاه سوم بازدهی‌ها یک جابه جایی رخ دهد. براین اساس بازار مسکن با 65.7 درصد بازدهی رتبه سوم را تصاحب کرد. میانگین قیمتی هر متر مربع واحد مسکونی در اسفند سال گذشته در تهران برابر با 5 میلیون و 760 هزار تومان بود که این رقم در آذرماه امسال به 9 میلیون و 550 هزار تومان رسید. در آذرماه امسال و براساس گزارش رسمی بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در آذر ماه سال 1397، 95.5 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 4.1 و 91.8 درصد افزایش نشان می‌دهد. تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذر ماه سال 1397 به 6.8 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 0.6 و 61.7 درصد کاهش نشان می‌دهد.
بورس چهارم شد
بازار سهام و بورس اوراق بهادار تهران نیز در سال‌جاری نوسانات زیادی را تجربه کرد. این بازار نیز تحت تأثیر افزایش نرخ ارز رشد بالایی را تجربه کرد و توانست بازدهی بالای 100 درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان آورد. اما با افت نرخ ارز و همچنین تغییر شرایط اقتصادی شاخص کل بورس با ریزش‌های زیادی همراه شد. بدین ترتیب شاخص کل بورس که خود را برای دستیابی به 200 هزار واحد آمده می‌کرد با ریزش‌های پی درپی به کانال 156 هزار واحدی رسید.
درروز پایانی سال گذشته پرونده بورس تهران با شاخص 96 هزار و 289 واحدی بسته شد که این عدد در پایان پاییز امسال به 156 هزارو 83 واحد رسید.
سپرده‌ها همچنان درانتهای جدول
بازدهی بازار پول و سپرده‌های بانکی به دلیل نرخ سود ثابتی که دارد همواره باعث شده است تا این بازار در نوسانات بالای قیمتی که سایر بازارها دارند در انتهای جدول بازدهی قرار گیرد.
بنابراین درپایان آذرماه امسال بازدهی این بازار با محاسبه نرخ سود 20 درصدی برای سپرده‌های بانکی به نزدیک 15 درصد می‌رسد. این درحالی است که طی ماه‌های اخیر بانک مرکزی برنامه‌های وسیعی را برای کاهش نرخ سود بانکی دراین بازار آغاز کرده است. برهمین اساس در اولین گام این بانک نرخ سود سپرده‌های روزشمار را به ماهشمار تغییر داد. تا پیش از آن سپرده‌های کوتاه مدت سود روزشمار دریافت می‌کردند که با این مصوبه میانگین مانده حساب درپایان هر ماه ملاک پرداخت سود با نرخ 10 درصد خواهد بود.