به گفته برخی فعالان، بازار در اولین روز بهمن کمی هیجانی‌تر از روزهای قبل بود و در ساعات انتهایی روز دلار و سکه در معاملات غیررسمی رشد بیشتری را نیز تجربه کرد. به گفته آنها، در ساعات انتهایی روز در مقطعی سکه به مرز ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و دلار به محدوده ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان رفت. به باور بازیگران باتجربه بازار، رشد نرخ حواله درهم، ورود تقاضای جدید در ابتدای ماه و تنش‌های جدید در سوریه سه عاملی بودند که در روز اول بهمن، قیمت دلار را تحریک کردند. البته در برابر این سه ضلعی افزایشی، خبر از سر گرفتن واردات نفت از سوی ژاپن قرار داشت که از نظر فعالان طی روزهای آتی می‌تواند کم‌کم اثرات خود را در بازار آشکار کند. همچنین عنوان شده است که به احتمال زیاد معافیت‌های نفتی ایران احتمالا برای پس از اردیبهشت‌ماه تمدید خواهد شد.

در کنار مثلث افزایشی یاد شده، برخی فعالان نیز باور داشتند با آغاز اجرای مصوبه سود ماه شمار در بانک ها، کمی میزان تقاضا در بازار ارز و سکه افزایش یافته است. این در حالی است که یکی از دلایل صدور این بخشنامه جلوگیری از سفته بازی بوده است؛ به گزارش خبرگزاری ایبنا، کارشناسان معتقدند، پرداخت سودهای روزشمار، عملا پارک پول برای سفته بازی و موجب به هم ریختن بازار ارز و طلا شده بود و با وجود اینکه این حساب‌ها بلندمدت نبود، سود و امتیاز بلندمدت به آنها تعلق می‌گرفت و عاملی برای عدم‌تزریق پول از سوی بانک‌ها به تولید و صنعت کشور شده بود. در نتیجه این دسته باور دارند، با اجرای سیاست جدید زمینه برای سفته بازی کاهش خواهد یافت. البته نکته‌ای که بخش دیگری از کارشناسان به آن اذعان می‌کنند این است که اجرای این بخشنامه تنها در صورتی می‌تواند اثرگذار باشد که نوسانات در بازار ارز و سکه در حد محدود ۳ ماه اخیر باقی بماند. در واقع، بانک مرکزی باید با تلاش بیشتری سعی کند جوسازی نوسان‌گیران در روزهای آتی را خنثی کند و زمینه آرامش بازارها تا انتهای سال را فراهم کند.

در روزهای اخیر از نظر برخی فعالان نوسان‌گیران سعی کرده‌اند دامنه تغییرات قیمتی دلار را بالا ببرند. به‌عنوان مثال، دیروز آنها با استفاده از ایجاد جو هیجانی پیرامون رشد نرخ حواله درهم قیمت دلار در بازار داخلی را بالا آوردند. روز گذشته حواله درهم از مرز ۳ هزار و ۲۰۰ تومانی عبور کرد و همین موضوع موجب شد که خریداران در بازار ارز داخلی جسارت بیشتری پیدا کنند. دراین میان، بخشی از معامله گران اعتقاد داشتند، در روزهای ابتدایی هر ماه، به‌طور سنتی در بازار تقاضا نسبت به روزهای انتهای ماه بالاتر است. حتی عده‌ای عنوان می‌کردند بخشی از افراد مقداری از درآمد خود را در روزهای ابتدایی ماه به ارز و سکه تبدیل می‌کنند. این در حالی است که هر فردی در ۴ ماه گذشته چنین اقدامی را صورت داده است، دچار ضرر هنگفت شده است. البته فعالان باور دارند میزان این نوع تقاضا محدود است و بیشتر نیز به منظور تامین نیازهای آتی است که این افراد دارند.

به گفته فعالان، بازار ممکن است پس از افزایش ابتدای بهمن، در روز جاری دچار کاهش شود. از نظر آنها اخبار پیرامون تصویب spv توسط شورای خارجی اتحادیه اروپا، می‌تواند فروش‌ها را در بازار داخلی بالا ببرد.

در حالی که برخی باور دارند، نوسانات روزهای اخیر تحت‌تاثیر جوسازی نوسان‌گیران و بزرگنمایی برخی متغیرها توسط آنها صورت گرفته است، گروهی از فعالان باور دارند، بازارساز کنترل بازار را در دست دارد.

از نظر آنها، بازارساز در روزهای اخیر سعی کرده است کمی قیمت‌ها را تعدیل کند و به احتمال زیاد قصد دارد یک بار دیگر نوسان‌گیران را دچار ضرر و زیان کند. این دسته به پست اینستاگرامی رئیس‌کل بانک مرکزی نیز اشاره می‌کنند؛ رئیس‌کل عنوان کرده بود در روزهای اخیر تقاضا در صرافی‌ها کم رمق است و بانک مرکزی این روزها جور سمت تقاضا را می‌کشد. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ذخایر مطلوب بانک مرکزی اشاره کرده بود.