پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402, 9 رمضان 1445, Tuesday 19 March 2024
کد خبر: 7823
منتشر شده در پنج شنبه, 30 خرداد 1398 00:35
تعداد دیدگاه: 0
شاخص ارزی منتظر دو اتفاق است؟

روز چهارشنبه قیمت دلار تا مرز ۱۳ هزار تومانی نزول کرد؛ ولی از آن نقطه تغییر مسیر داد. بازگشت شاخص ارزی تا محدوده ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان ادامه یافت و موجب شد که اولین افزایش آن پس از ۲ کاهش متوالی به ثبت برسد. به گفته فعالان، رفت‌و‌برگشت قیمتی نشان‌دهنده انتظارات متناقض در بازار بود. گروهی از فعالان باور دارند با آغاز به کار بازار متشکل ارزی، قیمت دلار نزولی خواهد شد. دسته دیگر معتقدند اخبار سیاسی و تصمیم گروه اقدام مالی درباره ایران در روند بازار موثر است.  

 
دوراهی انتظارات در بازار دلا‌ر

در پنجمین روز هفته، قیمت دلار در نزدیکی مرز ۱۳ هزار تومانی حمایت شد و توانست از جاده نزولی نیز خارج شود. روز چهارشنبه، شاخص ارزی در همان ابتدای روز تا محدوده ۱۳ هزار و ۷۰ تومانی افت کرد؛ از نزدیکی ساعت ۱۲ ظهر، مسیر قیمتی این ارز تغییر کرد و توانست حدود ساعت ۴ بعدازظهر به قیمت ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومانی برسد. این قیمت ۵۰تومان بیشتر از نرخ بسته شده این ارز در روز سه‌شنبه بود و موجب شد که پس از ۲ کاهش متوالی، اولین افزایش دلار به ثبت برسد. به گفته فعالان، افت قیمتی دلار در ابتدای روز بیشتر از کاهش ارزش حواله درهم نشات می‌گرفت و نزول درهم به نزدیکی مرز ۳ هزار و ۶۰۰ تومان در انتظارات معامله‌گران بزرگ داخلی اثر داشت. همزمان، به باور شماری از بازیگران باتجربه بازار، بازگشت قیمتی درهم موجب شد که خرید دلار نیز در بازار داخلی افزایش پیدا کند. رفت و برگشت قیمتی دلار در روز چهارشنبه نشان‌دهنده آن بود که انتظارات دو گانه‌ای بر بازار ارزحکم‌فرماست.

اثر بازار متشکل بر بازار ارز

در این میان، بیشتر فعالان باور دارند، معامله‌گران بازار طی روزهای آتی بیشتر از هر عاملی تحت‌تاثیر دو عامل بنیادی خبری قرار خواهند گرفت؛ دو عامل بنیادی خبری که اکنون برخی نوسان‌گیران را در یک دو راهی تصمیم‌گیری قرار داده است؛ هر چند سهم خبری که از نظر فعالان منجر به کاهش قیمت می‌شود تاکنون بین معامله‌گران بیشتر به چشم آمده است. به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار، هم اکنون بیشتر معامله‌گران کاهشی بازار روی خبر آغاز به کار بازار متشکل ارزی مانور می‌دهند. در روزهای اخیر خبرهایی در کانال‌های اطلاع‌رسانی شماری از معامله‌گران برجسته می‌شد که بازار متشکل ارزی از هفته آتی آغاز به کار خواهد کرد و به دنبال این راه‌اندازی نقش حواله درهم در بازار کمرنگ‌تر خواهد شد. در واقع بازار متشکل ارزی موجب خواهد شد که نقش بازارهای همسایه کمرنگ‌تر و نرخ‌ها به‌صورت شفاف‌تر کشف و تاثیرگذاری سفته‌بازان و معاملات خیابانی بر بازار کمتر شود.

البته در آخرین خبرها به نظر می‌رسد، بازار متشکل ارزی حداقل از ابتدای هفته آتی آغاز به کار نخواهد کرد، هر چند که گویی این بار در تیرماه فعال خواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی اخیرا عنوان کرده است: برای راه‌اندازی این بازار در حال ثبت‌نام از صرافی‌ها هستیم و مسائل مربوط به برقراری ارتباط سیستم‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات بانک‌ها با این شبکه در حال انجام است که در آینده نزدیک نهایی می‌شود.

امید افزایشی‌ها به اخبار سیاسی

در مقابل خبری که کاهشی‌ها بر آن تاکید می‌کنند، افزایشی‌ها، بالا رفتن تنش‌های منطقه‌ای و تصمیم FATF در مورد ایران را از جمله عواملی می‌دانند که می‌تواند فضای معاملات بازار داخلی را تحت تاثیر قرار دهد. به گفته آنها، بالا رفتن تنش‌ها می‌تواند منجر به افزایش خریدهای احتیاطی در بازار شود. این در حالی است که در حال حاضر از نظر آنها کمبود تقاضا در بازار مهم‌ترین عاملی است که ضربه‌گیر قیمتی شده است و در صورت بازگشت تقاضا به بازار جهت قیمت افزایشی خواهد شد.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که دیروز بازار به خبر شلیک موشک به مقر برخی شرکت‌های نفتی در موصل عراق واکنش نشان نداد. البته عده‌ای از فعالان باور داشتند، اظهارات ترامپ عاملی بود که بازار خبر موشکی را چندان جدی نگیرد. ترامپ اعلام کرد حادثه نفتکش‌ها کوچک بوده است و در مورد استفاده از نیروی نظامی برای تضمین امنیت عرضه نفت در خلیج‌فارس نیز تردید دارد. با این حال، برخی فعالان بازار باور داشتند، معامله‌گران در شرایط فعلی توجه چندانی به اخبار ندارند و بیشتر به دلیل عرضه مناسب ارز توسط بازارساز به دنبال کسب سودهای کوتاه‌مدت از معاملات هستند و کمتر کسی به دنبال خرید ارز برای کسب سود در میان‌مدت است. از نظر این عده هر زمان عرضه بازارساز دچار مشکل شود، خریدهای سفته‌بازانه نیز بیشتر خواهد شد. دیروز سکه نیز با ۲۵ هزار تومان افزایش به بهای ۴ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان رسید. به این ترتیب سکه به حرکت همسو با دلار ادامه داد و در صورت افزایش بهای اونس می‌تواند رشد بیشتری را نیز به ثبت برساند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار