«غلامحسین شافعی» امروز (سه‌شنبه) در همایش تجاری ایران و سوریه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: دستاوردهای دولت و ملت سوریه ، مایه خرسندی است و امیدواریم به دنبال استقرار کامل صلح و آرامش، شاهد آبادانی در این کشور باشیم. در این مرحله مهم نیز ضوررت دارد برنامه ریزی‌ها و تلاش‌های لازم برای بازسازی‌های ناشی از خرابی‌ها به عمل آید. وی از آمادگی بخش خصوصی ایران برای همکاری گسترده و تامین کالاهای اساسی و مایحتاج مردم سوریه در کلیه زمینه‌ها خبر داد.

شافعی با اشاره به اهمیت توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور، افزود: اتاق ایران در سه سال گذشته اقدام به تشکیل ستاد بازسازی سوریه کرده و در چارچوب همکاری‌های میان ایران و اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه اقداماتی انجام داده که تشکیل اتاق بازرگانی دو کشور بر اساس موافقتنامه و تبادل هیات های اقتصادی از مهم ترین اقدامات انجام است. وی با بیان اینکه روابط ایران و سوریه در یک سال گذشته وارد روابط جدیدی از همکاری‌ها شده، تاکید کرد: ضرورت دارد در سطح دولتی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی، تلاش‌ها و هماهنگی‌های بیشتری برای رسیدن به سطح مطلوب مبادلات و اجرایی شدن پروژه‌های همکاری صورت بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: امضای موافقت‌نامه سند همکاری‌های دراز مدت اقتصادی ایران و سوریه توسط معاون اول ریاست جمهوری و نخست وزیر سوریه، اقدامی مهم جهت ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه تجارت و همکاری‌های صنعتی است.

شافعی با اشاره به رفت‌وآمد بالاترین مقامات دو کشور تصریح کرد: بیش از ۱۰ هیات اقتصادی در این مدت اعزام و پذیرش کرده‌ایم و همچنین حضور شرکت‌های ایرانی در همایش بازسازی سوریه بیش از چهار برابر سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: در جریان سفر وزیر مسکن سوریه، اولین کمیته اجرایی همکاری‌های مسکن و خدمات عمومی در وزارت راه ایران برگزار شد و قرار است یادداشت تفاهم برنامه اجرایی همکاری ایران و سوریه در زمینه خدمات عمومی و مسکن به امضای وزیران برسد.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران، شرکت‌های صدور خدمات فنی و مهندسی ایران دارای توانمندی‌ها و تجارب ارزشمندی در زمینه مسکن در سطح بین المللی هستند.

شافعی از دولتمردان دو کشور خواست که بسترهای قانونی و حقوقی لازم را برای حضور پررنگ شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه مشاوره و طراحی پروژه‌های سوریه فراهم کنند.

وی در پایان درباره مطالبات فعالان بخش خصوصی تشریح کرد: ارائه اطلاعات پروژه‌های قابل واگذاری به شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران، انجام اقدامات لازم برای برقراری ارتباط میان کارآفرینان، شرکتهای پیمان‌کاری در بخش مسکن با نهادهای ذی ربط سوریه و ارائه تسهیات لازم برای تاسیس شرکتهای مشترک ایرانی سوری به منظور بازسازی واحدهای مسکونی در سوریه از جمله مطالبات است.