به گزارش پایگاه خبری اقتصادبازار، مدیرعامل هولدینگ آرمین افق مجری اولین نشست تخصصی اوراسیا با اشاره به فرایند تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا، برخی از اهداف این اتحادیه را حذف تعرفه های گمرکی داخلی کشورهای عضو، توسعه بازار واحد گسترده میان کشورهای عضو، تسهیل در تجارت، رقابت سالم و ترویج سیاست های مشترک در کشاورزی، انرژی، فناوری و حمل و نقل و موارد دیگر برشمرد. وی گفت: روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و ایران کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا هستند که با توجه به ظرفیت های اقتصادی اتحادیه در بخش انرژی، مواد خام، صنعت و کشاورزی، فرصت های خوبی برای کشورمان در زمینه صادرات و سرمایه گذاری در کشورهای عضو وجود دارد.

امیر محمودزاده افزود: گروه های تشکیل دهنده شرکت مدیریت و خدمات صادرات و واردات می توانند با پیروی از مدل خلق ارزش و ثروت، از صفر تا صد صادرات و واردات را تحقق بخشند. وی این گروه ها را شامل خلق تقاضا و بازاریابی، پژوهش بازار، خدمات تحویل و فروش، خدمات بیمه، حمل و نقل و ترخیص، کنترل کیفیت و خلق استانداردها و گروه تبلیغات بعنوان مهمترین گروه در روسیه اعلام کرد و گفت: در این مدل 6 بخشی، کسب و کار(بیزینس) بدون وزن و بدون مرز دنبال می شود.

محمودزاده در بیان شاخص های کلی اقتصادی اتحادیه اوراسیا از رتبه اول استخراج نفت(14/5درصد جهان)، رتبه اول تولید گاز جهان(20/2درصد جهان)، رتبه چهارم تولید انرژی برق(4/9درصد جهان)، رتبه سوم طول خط آهن(8درصد از جهان)، رتبه چهارم تولید آهن(4/7درصد از جهان) و رتبه 5تولید فولاد(5درصد از جهان) خبر داد و پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا را، گامی برای ورود به پیمان های بزرگتر ازجمله سازمان تجارت جهانی دانست. وی تصریح کرد: با انطباق پذیری ساختارهای داخلی کشور و رفع عیوب و بروکراسی پیچیده در درون کشور، علاوه بر استفاده از فرصت های متعدد صادراتی و سرمایه گذاری، اهداف دیگر در عضویت ایران به این اتحادیه، ایجاد فضای واحد اقتصادی، توسعه بازارهای مشترک و دستیابی به حرکت آزاد کالا، سرمایه و خدمات با هزینه های کمتر هستند.

وی در زمینه میزان تجارت اوراسیا با ایران اظهار کرد: در بخش واردات اوراسیا از ایران در سال 2018 به 918،2میلیون دلار و صادرات اوراسیا به ایران در همین سال به 1775،2 میلیون دلار رسید که در بین 20 کشور عضو، روسیه طرف اول تجاری ایران با 281 دلار ارزش تجاری است که در مقایسه با بازار بی ثبات و محدود عراق، بازار ارزشمند و دارای ثبات امنیتی است.

مدیرعامل هولدینگ آرمین افق به بیان تاثیر پتانسیل های اوراسیاگرایی ایران بر اقتصاد کشور، کنترل تورم و رکود داخلی، ایجاد اشتغال و تقویت نقش ایران در کریدور شمال و جنوب و رشد اقتصادی کشور پرداخت و افزود: همسایگی ایران با 15 کشور در اطراف خود، حاکی از موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیکی کشور است و با توجه به کریدورهای مختلف حمل و نقل، ایران می تواند بازارهای هدف در کشورهای همسایه را رونق بخشد و زمینه تصمیم سازی های منطقه ای را فراهم آورد.

امیر محمودزاده علاوه بر ترغیب صادرکنندگان برای بهره مندی از این فرصت، بر ارتقای کیفیت تولید کالای ایرانی در مقابل رقبایی مثل ترکیه تاکید کرد. وی در خاتمه نیز پیشنهادهایی ازجمله افزایش اقلام صادراتی ایران در لیست تعرفه های ترجیحی، اتخاذ تدابیر واردات جایگزین از کشورهای عضو بصورت تهاتر، رفع موانع بانکی، اعتبارسنجی شرکت ها و طرف های تجاری، برگزاری نمایشگاه اختصاصی، یکسان سازی قوانین و مقررات سرمایه گذاری با کشورهای عضو و حذف قوانین دست و پاگیر و موارد دیگر ارائه داد و آمادگی هولدینگ آرمین افق برای مشاوره و خدمات مورد نیاز در این عرصه را یادآور شد.