به گزارش اقتصادبازار به نقل از ایسنا، علی اژدرکش در نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی برندهای برتر کفش، کیف، کالای ورزشی و مواد اولیه، گفت: با توجه به اینکه نوع محصولات قابل استفاده در دو نیمه سال و  نیاز مردم برای این لوازم در فصول مختلف سال متفاوت است، دومین دوره این نمایشگاه در سال ۹۸ برای تأمین نیاز مصرف‌کنندگان درنظر گرفته شده است؛ چراکه معرفی محصولات یک‌بار در سال به هیچ وجه قابل پوشش نخواهد بود.

رییس اتحادیه کفش ماشینی با بیان اینکه کشور چین در این حوزه طی سال گذشته، ۸۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور خود داشته است، اظهار کرد: با توجه به مزایای رقابتی که در این حوزه برای ایران وجود دارد و خودکفایی بیش از ۸۰ درصدی مواد اولیه، ایران می‌تواند ارزآوری خوبی از این صنف داشته باشد. ضمن اینکه این صنعت تحریم پذیر نیست، امکان صادرات، درآمدزایی و ارزآوری این حوزه بسیار بالا خواهد بود و از نظر اشتغال نیز می‌تواند کمک بزرگی به رشد اشتغال کشور داشته باشد. برهمین اساس به ازای هزینه‌ای که هر یک شغلی که به طور مثال در خودروسازی استفاده می‌شود؛ می‌توان ۱۰ شغل در این صنف ایجاد کرد.

وی  با یادآوری اینکه از سال گذشته، واردات ١۴٠٠ قلم کالا به کشور ممنوع شد و تمام کالاهایی که در صنف ما تولید می‌شدند، جزو این لیست بودند، گفت: این ممنوعیت سبب شد که ظرف یک سال و نیم، به میزان ۱۵ سال کار کرده و بتوانیم در داخل در سطوح بالا، نیاز متنوع مشتریان داخلی را تامین کنیم. وجود برندهای مختلف داخلی در مراکز تجاری با کیفیت بالا و کاهش حضور برندهای خارجی در این بخش نشان دهنده همین موضوع است.

اژدرکش تاکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های درست، عمل به برنامه‌ها و ادامه‌دار بودن نمایشگاه‌ها برای معرفی برندهای برتر داخلی به عنوان نوک پیکان پیشرفت ما، مسیر هموارتر خواهد شد و با همکاری مسئولان، به صورت صحیح و استوار طی کردن پله‌های موفقیت، ایران می‌تواند در عرض پنج سال آینده رقم صادرات خود را به ۴ میلیارد دلار برساند. به طور مثال با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار آن می‌توانیم، کل نیاز بیمه کشور برای تامین دارو را برطرف کنیم.   

رییس ستاد برگزاری دومین نمایشگاه کفش ماشینی ادامه ادامه داد: هدف ما این است که ایران را به عنوان هاب (مرجع) منطقه در این صنف تبدیل کنیم. در حال حاضر صادرات کیف و کفش و محصولات ورزشی و مواد اولیه به کشورهای عراق، افغانستان، آسیای میانه و کمی هم به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می‌شود که این رقم مجموعاً حدود ۲۵۰ میلیون دلار است البته با توجه به ظرفیت این بخش، این رقم  بسیار پایین است و جا دارد که بیش از این‌ها صادرات انجام شود.

رئیس اتحادیه کفش ماشینی اظهار کرد: در حوزه مواد اولیه به خودکفایی رسیده‌ایم ولی برای برخی از مواد واسط نیاز به واردات برخی مواد شیمیایی داریم. ظرفیت تولید کفش در کشور طی سال گذشته، ۳۵۰ میلیون جفت بوده است که امیدواریم با حمایت مردم و دولت و مسئولان و همچنین همت بیشتر تولیدکنندگان صادرات بیشتر شود.  

دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کیف، کفش، محصولات ورزشی و مواد اولیه از ۲۵ الی ۲۸ دی ماه در محل ایران مال برگزار می‌شود.