پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 31 فروردین 1403, 10 شوال 1445, Friday 19 April 2024
کد خبر: 11396
منتشر شده در دوشنبه, 21 بهمن 1398 00:39
تعداد دیدگاه: 0
اسامی رفع تعهدکنندگان ارزی سال ۹۷ به سازمان امور مالیاتی رسید

بالاخره اعتراض‌های صادرکنندگان درخصوص استرداد مالیات‌ ارزش‌افزوده به نتیجه رسید و براساس خبر اعلام شده از سوی یکی از اعضای کمیته ارزی اتاق ایران، از هفته آینده استرداد مالیات‌ ارزش‌افزوده آن دسته از صادرکنندگانی که در سال ۹۷ صادرات داشته‌اند و تا پایان دی ماه امسال ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برگرداندند، آغاز می‌شود؛ چراکه لوح فشرده مربوط به اعلام لیست صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی کرده‌اند، از سوی بانک‌مرکزی به سازمان امور مالیاتی ارسال شده است و از این‌رو این سازمان در تدارک شیوه‌های استرداد مالیات‌ ارزش‌افزوده صادرکنندگان است.  

 
استرداد مالیات خوش‌حسابان صادراتی

همچنین عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد که مهلت تعیین شده برای بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ هنوز تعیین تکلیف نشده و ظرف روزهای آینده این موضوع نیز از سوی بانک‌مرکزی تعیین تکلیف خواهد شد. در پی این تصمیم نیز استرداد مالیات‌ ارزش‌افزوده صادرکنندگان در سال ۹۸ مشخص می‌شود.

استرداد مالیات یکی از موضوعات مهم مطرح شده در نشست رئیس سازمان امور مالیاتی با فعالان اقتصادی بود. نشستی که محلی برای مناظره مالیاتی صادرکنندگان و متولیان دولتی شد. هرچند مقامات سازمان امور مالیاتی عنوان می‌کردند که استرداد مالیات‌ ارزش‌افزوده صادرکنندگان در اولویت پرداختی‌های این سازمان قرار دارد، اما بخش‌خصوصی چندان با گفته‌های آنها موافق نبود و البته اعتراض مکرر صادرکنندگان در این باره نیز گواه بر حل نشدن مشکل استرداد مالیات آنهاست. البته در جلسه مذکور، مقامات مالیاتی اعلام با تاخیر اسامی صادرکنندگانی را که رفع تعهد ارزی کرده‌اند دلیل ایجاد این مشکل اعلام کردند. به گفته آنها براساس مقررات، رفع تعهد ارزی باید از سوی بانک‌مرکزی به سازمان امور مالیاتی اعلام شود و از آنجا که بانک‌مرکزی به‌صورت مرحله‌ای، اسامی را اعلام می‌کند، کار به کندی پیش می‌رود. از این رو توپ مشکلات مالیاتی صادرکنندگان در زمین بانک‌مرکزی افتاده است. در واقع تاخیر در استرداد مالیات‌ ارزش‌افزوده صادرات به‌دلیل تاخیر در اعلام لیست صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی کرده‌اند از سوی بانک‌مرکزی به سازمان امور مالیاتی ایجاد شده است. مخالفت متولیان مالیات‌ستانی در کشور با منوط کردن استرداد مالیات‌ ارزش‌افزوده به رفع تعهد ارزی نیز موضوع دیگری بود که در جمع فعالان اقتصادی به آن اذعان شد.

همچنین مقامات دولتی حاضر در این نشست عنوان کرده بودند که آخرین مرحله اسامی رفع تعهدکنندگان ارزی برای سال ۹۷، در دی ماه به آنها اعلام شده و این امر باعث به تعویق افتادن استرداد مالیات‌ ارزش‌افزوده شده است. علاوه بر این متولیان سازمان امور مالیاتی اعلام کرده‌اند که تاکنون چندین مکاتبه از سوی این سازمان با بانک‌مرکزی در راستای تسریع در اعلام لیست صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی کرده‌اند صورت گرفته است؛ چراکه در شکل اعلام رفع تعهد ارزی با بانک‌مرکزی مشکلاتی وجود دارد. در عین حال رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: «استرداد مالیات در سریع‌ترین زمان ممکن، سیاست سازمان امور مالیاتی است. همان‌طور که سازمان، مالیات‌ ارزش‌افزوده می‌گیرد، قبول دارد که باید استرداد مالیات ارزش افزوده هم به سرعت انجام شود. اما ما نمی‌توانیم برای بانک‌مرکزی مقررات بنویسیم. ولی استرداد را برای تمام استان‌ها یکپارچه انجام می‌دهیم و این‌طور نیست که مالیات صادرکنندگان یک استان مسترد شود و در استان دیگر چنین اتفاقی نیفتد. ما هیچ دلیلی برای اینکه به موقع عمل نکنیم، نداریم. حتما اگر این‌طور باشد باید اولویت به استرداد مالیات داده شود. آن کسی که از بانک‌مرکزی به سازمان معرفی می‌شود، در اولویت پرداخت ما قرار می‌گیرد. ترجیح می‌دهم از مالیات وصولی، اول استرداد انجام شود بعد از آن به خزانه پول واریز شود.» این صحبت‌های مقامات دولتی در شرایطی مطرح می‌شود که فعالان اقتصادی نسبت به تاخیر در استرداد مالیات آن دسته از صادرکنندگانی که در لیست بانک‌مرکزی قرار داشته و به سازمان نیز اعلام شده انتقاداتی را مطرح می‌کنند؛ به‌گونه‌ای‌که گفته می‌شود در ۹ ماه، ۳هزار میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده بوده و بانک‌مرکزی ۱۵۰۰ میلیارد تومان از این رقم را قبول کرده و به سازمان اعلام کرده که استرداد کند. اما تاکنون تنها ۲۳۰ میلیارد تومان از سوی سازمان امور مالیاتی به صادرکنندگان پرداخت شده است. حال رئیس کنفدراسیون صادرات ایران که عضو کمیته ارزی اتاق ایران نیز هست، از آخرین توافقات صورت گرفته میان صادرکنندگان، بانک‌مرکزی و سازمان امور مالیاتی در مورد استرداد مالیات‌ ارزش‌افزوده صادرات خبر داده است.

محمد لاهوتی در جدیدترین اظهارنظر در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر، گفت: پیرو دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی در ۱۵ مهرماه ۹۸ مبنی بر تشکیل کمیته ویژه‌ای متشکل از اتاق بازرگانی ایران، بانک‌مرکزی و سازمان امور مالیاتی جهت رفع مسائل و مشکلات پیش‌روی استرداد مالیات‌ ارزش‌افزوده صادرات، جلساتی در بانک‌مرکزی برگزار و مطابق توافق صورت گرفته مقرر شد تا پایان دی ماه ۹۸، به صادرکنندگان مهلت داده شود تا ارز حاصل از صادرات خود در سال ۹۷ را به چرخه اقتصادی بازگردانند. بر این اساس به آن دسته از صادرکنندگانی که در سال ۹۷ صادرات داشتند، تا پایان دی ۹۸ مهلت داده شده تا ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برگردانند که به این ترتیب، با اتمام این مهلت طی هفته‌های گذشته، بانک‌مرکزی توانست لوح فشرده (CD) اسامی صادرکنندگانی که برای صادرات سال ۹۷ خود، ارز را به کشور بازگردانده‌اند به‌صورت قطعی به سازمان امور مالیاتی ارسال کند. بنا به توافق صورت گرفته، سازمان امور مالیاتی پس از دریافت اطلاعات مربوطه از بانک‌مرکزی نسبت به پرداخت استرداد مالیات‌ ارزش‌افزوده اقدام خواهد کرد که بر این اساس، اکنون که ۲۰ روز از تاریخ اعلامی بانک‌مرکزی مبنی بر مهلت بازگشت ارز صادراتی سال ۹۷ سپری شده، لوح فشرده مربوطه از سوی بانک‌مرکزی آماده و به سازمان امور مالیاتی ارسال شده است که این سازمان نیز درحال تدوین دستورالعمل اجرایی جهت ابلاغ به استان‌های کشور است. او گفت: پیش‌بینی می‌شود در هفته آینده، استرداد مالیات‌ ارزش‌افزوده صادرات سال ۹۷ که براساس برآوردها، بیش از ۱۵۰۰میلیارد تومان از منابع صادرکنندگان را بلوکه کرده است، در مدت زمان کوتاهی به صادرکنندگان مسترد خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استرداد مالیات‌ ارزش‌افزوده سال ۹۸ نیز براساس همین دستورالعمل صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: این موضوع باید تعیین تکلیف شود؛ به این معنا که بانک‌مرکزی باید برای صادرات سال ۹۸ به این سوالات پاسخ دهد که صادرکنندگان تا چه زمانی امکان بازگشت ارز را خواهند داشت؛ ضمن اینکه بعد از سررسید آن مهلت، لوح فشرده اطلاعات مربوطه را به سازمان امور مالیاتی ارسال کند تا استرداد مالیات‌ ارزش‌افزوده صادرات براساس آن صورت گیرد.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: این موضوع و مهلت تعیین شده برای بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ هنوز تعیین تکلیف نشده و ظرف روزهای آینده این موضوع نیز از سوی بانک‌مرکزی تعیین تکلیف خواهد شد؛ اما به هر حال هر میزانی از ارز که پس از پایان دی‌ماه سال ۹۸ در حوزه بازگشت ارز حاصل از صادرات از سوی صادرکنندگان به چرخه اقتصادی کشور بازگشت داده شود، در عملکرد رفع تعهد ارزی سال ۹۸ آنها محاسبه خواهد شد؛ به نحوی که هر میزان ارز که بیش از صادرات سال ۹۷ براساس فرمول اعلامی بانک‌مرکزی به چرخه اقتصادی برگشته است به‌عنوان آورده صادرات ۹۸ منظور می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد بازگشت ارز، فرمول خاصی مدنظر بانک‌مرکزی است، گفت: تمام دستورالعمل ابلاغی در حوزه بازگشت ارز حاصل از صادرات، فعلا مربوط به سال ۹۷ بوده که براساس آن هر صادرکننده‌ای که حداقل ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را به کشور برگرداند، مشمول رفع تعهد ارزی کامل خواهد شد و سازمان امور مالیاتی نیز مکلف است کل مبلغ مالیات‌ ارزش‌افزوده صادرات وی را بپردازد؛ اما در مورد چگونگی برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸، توسط بانک‌مرکزی دستورالعمل رفع تعهد ارزی سال ۹۸ را اعلام خواهد شد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات صادرکنندگان با نرخ پایه صادراتی آیا بانک‌مرکزی موافق با تعدیل دوباره نرخ‌های پایه صادراتی است، اظهار کرد: بانک‌مرکزی درمورد تعدیل نرخ پایه‌های صادراتی دخالتی ندارد و این موضوع در حیطه وظایف گمرک و کمیته نرخ‌گذاری گمرک است؛ ولی مساله این است که هر زمانی که پایه‌های صادراتی تعدیل و تصویب می‌شوند، در سیستم گمرک بارگذاری و عملیاتی می‌شود و از آن تاریخ به بعد نرخ‌ها تعدیل می‌شود و در سیستم بانک‌مرکزی ثبت می‌شود؛ اما به‌طور قطع، این نرخ‌ها برای صادرات قبل از آن اعمال نخواهد شد.

 
 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار