دراین زمینه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: ظرفیت تولید موادشوینده و ضدعفونی‌کننده در کشور پس از شیوع کرونا ۸ برابر افزایش یافت.
به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، صابرپرنیان افزود: از مجموع ۲۲۰ واحد تولید موادشوینده و ضدعفونی‌کننده در کشور ۱۵ واحد با ۶۰ درصد ظرفیت تولید و بقیه با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت تولید فعالیت می‌کردند.
به‌گفته وی، پیش از شیوع کرونا ظرفیت تولید موادشوینده و ضدعفونی‌کننده ۷ برابر نیاز کشور بود که با عزم جهادی تولیدکننده‌ها میزان تولید این مواد رشد معناداری یافت.پرنیان با اشاره به افزایش ۱۰۰ برابری تقاضا برای تولید موادضدعفونی‌کننده پس از شیوع کرونا افزود: در یک ماه گذشته ظرفیت تولید در مواد ضدعفونی‌کننده ۸ برابر و در ماسک ۱۰ برابر افزایش یافت.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با اشاره به راه‌اندازی ۴۰ واحد جدید تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در یک ماه اخیر، گفت: میزان تولید این مواد از یک و نیم تن قبل از شیوع کرونا به ۸ تن در حال حاضر افزایش یافته است.
تأمین پارچه مورد نیاز تولید ماسک
همچنین سرپرست معاونت صنایع وزارت صمت، از تأمین ۱۵ هزار تن پارچه به منظور تولید ماسک برای کارگاه های تولیدی خبر داد و گفت: صادرات اقلام بهداشتی از جمله دستمال کاغذی، تیشو و آب ژاول ممنوع است.
 مهدی صادقی نیارکی در نشست مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور تأمین اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده گفت: در حوزه تولید اقلامی همچون ماسک و لباس پزشکی، مشکلی در تأمین مواد اولیه وجود ندارد و مواد اولیه ماسک نیز به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود. صادقی نیارکی افزود: تا به حال، ۱۵ تن انواع پارچه تولید ماسک توزیع شده و به مرور این رقم افزایش می‌یابد، این درحالی است که هر ظرفیتی در کشور که برای تولید اقلام بهداشتی نیاز به مجوز داشته، بسرعت مجوز خود را از وزارت صمت دریافت کرده و استانداردهای لازم برای تولید نیز به آنها اعلام شده است؛ ضمن اینکه در حوزه مواد اولیه نیز در اسرع وقت اقدام خواهیم کرد.
استقرار بازرسان سازمان حمایت در واحدهای تولیدی الکل
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از استقرار بازرسان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در واحدهای تولیدی الکل و شوینده خبر داد و گفت: تعرفه واردات الکل صفر و واردات بدون تشریفات گمرکی در حال انجام است.
حسین مدرس خیابانی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه تولید کارگاه‌های داخلی برای ماسک‌های قابل شست‌و‌شو، با روزانه دو میلیون ماسک آغاز شده است، گفت: در عین حال تعرفه واردات نیز صفر شده و واردکنندگان با حداقل تشریفات گمرکی می‌توانند اقلامی همچون ماسک و لباس پزشکی را وارد کشور نمایند.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در جلسه عصر روز گذشته نیز تصمیمات خوبی در رابطه با شبکه توزیع مواد ضدعفونی‌کننده همچون الکل با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اتخاذ شد که بر این اساس، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلف شد تا بازرس مقیم در تمامی کارخانه های تولیدکننده الکل داشته باشد.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون در 22 واحد تولیدکننده مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی که زیر نظر انجمن صنایع شوینده هستند، بازرسان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مقیم شده‌اند؛ ضمن اینکه 18 واحد تولیدی الکل دارای کد IRC از وزارت بهداشت نیز، به تولید الکل مشغول بوده و بازرسان سازمان حمایت نیز در این کارخانه ها، مستقر شده‌اند.
مدرس خیابانی ادامه داد: بر این اساس، سهمیه الکل هر یک از کارخانه های تولیدکننده مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده، با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تخصیص می‌یابد و بازرسان بدون تأیید حواله و تأییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اجازه خروج محموله‌های الکل از کارخانه های تولیدی الکل را نمی‌دهند؛ ضمن اینکه مقاصد این محموله‌ها مراکز درمانی یا داروخانه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت هستند.
 ۲۰ تن ماسک، آماده ترخیص از گمرک رجایی
ناظر گمرکات استان هرمزگان گفت: ۲۰ تن ماسک، ۷۱ تن دستکش و ۶۵ تن ماده ضد عفونی‌کننده آماده ترخیص از گمرک شهید رجایی است. ابوالفضل اکبرپور در گفت‌و‌گو با تسنیم، با بیان اینکه، چند محموله بزرگ کالاهای بهداشتی آماده ترخیص از گمرک شهید رجایی است، گفت:‌ ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی از جمله این اقلام بهداشتی است.
رصد بازار کالاهای بهداشتی در صدر بازرسی‌ها
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: کارگروه تنظیم بازار در هفته منتهی به بیست و یکم اسفند ماه جاری اقلام بهداشتی شامل ماسک، الکل، ضدعفونی‌کننده‌های بهداشتی، گوشت قرمز، حبوبات، میوه و تره بار و شکر را به‌عنوان کالاهای اولویت دار بازرسی‌ها عنوان کرد. به‌گزارش ایسنا، سیدجواد احمدی، اظهار کرد: از ابتدای اسفندماه با شیوع ویروس کرونا در کشور و تأثیر آن برحوزه اقتصاد کالاهای سلامت محور، بازرسان این سازمان و سازمان های صمت با تمام توان و ظرفیت به منظور تشدید نظارت بر بازار و جلوگیری از افزایش قیمت هرگونه اقلام بهداشتی پر مصرف برخورد قانونی می‌کنند.
همه تالارها تعطیل شدند
رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس تهران از لغو شدن همه مراسم‌ در تالارهای تهران خبر داد و گفت: بیشتر لغو برنامه‌ها از سوی مردم اتفاق افتاده، اما در مواردی هم تالارها کارگران خود را مرخص کرده و امکانات برگزاری برنامه‌ها را نداشتند.
خسرو ابراهیمی نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ویروس کرونا باعث ورشکستگی عده‌ای از تالارداران شده، تصریح کرد: برخی از تالارها برای برگرداندن پول میزبانان دچار مشکل بودند و با تعامل‌هایی مدتی به آنها فرصت داده شد. رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی و تجهیز مجالس همچنین گفت: با برگزارکنندگان مراسم عروسی پنهانی در تالار‌های اطراف تهران بشدت برخورد می‌کنیم.

برش

نمایشگاه بهاره مجازی شد

رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور با اشاره به برگزاری مجازی «نمایشگاه بهاره» گفت: صنوف خرد می‌توانند با کمک فروشگاه‌های اینترنتی در طرح مجازی نمایشگاه بهاره، کالاهای خود را به مردم عرضه کنند. غلامرضا حسن‌پور در گفت‌وگو با فارس، اهداف طرح جشنواره «نمایشگاه بهاره مجازی» را تشریح کرد و گفت: با توجه به اینکه در ایام پایانی سال در پی شیوع ویروس کرونا، ضربه اقتصادی شدیدی به کسب و کارها وارد شد و از طرفی مردم از خرید شب عید بازماندند، طرح ملی جشنواره «نمایشگاه بهاره مجازی» در سراسر کشور به منظور ایجاد رونق در کسب و کارها و خدمت به مردم شریف کشور با همکاری سازمان بسیج اصناف کشور، سازمان بسیج دانشجویی کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان صدا و سیما، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اتحادیه کسب و کارهای مجازی کشور و اتاق اصناف ایران اجرا خواهد شد. وی افزود: در این طرح که از چهارشنبه این هفته (امروز) تا پایان سال اجرا خواهد شد کسبه محترم جهت ارتباط با فروشگاه های اینترنتی و فروش کالاهای خود از این طریق تشویق شده و بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور در سراسر کشور با معرفی دانشجویان بسیجی و دیگر بسیجیان داوطلب کسبه محترم را به نحوه فروش اینترنتی آشنا کرده و در معرفی کالاهای موجود در واحد صنفی به فروشگاه‌های اینترنتی یاری خواهند کرد. وی افزود:‌ مردم می‌توانند با مراجعه به آدرس http://bahar99.ir در طرح جشنواره نمایشگاه بهاره مجازی شرکت و از این شرکت خریدهای خود را انجام دهند.

تحویل 5 میلیون ماسک تملیکی

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: بیش از 5 میلیون ماسک، الکل، دستکش و کالاهای ضدعفونی‌کننده در هفته اخیر تحویل وزارت بهداشت شد.  جمشید قسوریان جهرمی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به واگذاری بسیاری از اقلام بهداشتی مربوط به مقابله با بیماری کرونا به وزارت بهداشت، اظهار داشت: طی یک هفته اخیر برخی اقلام بهداشتی مورد نیاز کشور که صورت کالای متروکه یا قاچاق بود در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال قرار گرفت.
مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تأکید کرد: با توجه به نیاز فوری مراکز بهداشتی و درمانی بر اساس دستورالعملی به استان‌ها مقرر شد، این نوع اقلام به نماینده وزارت بهداشت تحویل شود و بعداً فرآیندهای قانونی آن را پیگیری کرد.

عرضه گوشت فقط بسته‌بندی شده

مصوبات ۱۱ گانه اقدامات بهداشتی در اماکن دامی و مراکز عرضه به منظور پیشگیری از بروز مخاطره انتقال کرونا به مصرف کنندگان، با ابلاغ رئیس سازمان دامپزشکی لازم الاجرا شد. به‌گزارش سازمان دامپزشکی کشور، اقدامات اجرایی و توصیه‌های بهداشتی لازم جهت پیشگیری از بروز هرگونه مخاطره انتقال ویروس کرونا به مصرف‌کنندگان در ۱۱ بند جهت تشدید اقدامات نظارت بهداشتی برای رفاه حال مردم تصویب شد که از سوی علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور جهت اجرا، ابلاغ شد. ممنوعیت هرگونه قطعه‌بندی گوشت مرغ، فرآوری، تهیه جوجه کباب و شنیتسل، طعم‌دار کردن و … در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی، واحدهای صنفی، غرف میادین میوه و تره بار، عرضه فرآورده‌های خام دامی بسته‌بندی شده و شناسنامه دار، عرضه تخم مرغ شناسنامه‌دار بسته‌بندی شده در مراکز و فروشگاه‌ها، عرضه ماهی بسته‌بندی شده از جمله این اقدامات است.