بازار خودرو در هفته‌های گذشته روزهای پرتلاطمی را سپری کرد. قیمت خودروهای داخلی پس از عید نوروز جهش چند‌درصدی  را تجربه کرد.

تنها چهارهفته پس از تعطیلات عید نوروز قیمت پراید ١١١ به ٧٠‌میلیون تومان، پژو پارس به ١٣٧‌میلیون تومان و رنو تندرپلاس اتوماتیک به ٢۴٠‌میلیون تومان رسید. این افزایش ناگهانی قیمت خودرو در بازار باعث شد که بسیاری از مردم به این قیمت‌های غیرمنطقی معترض شوند. این وضع باعث شد که دولت و دستگاه‌های نظارتی تلاش خود را برای بازگشت آرامش به بازار خودرو آغاز کنند. وزارت صنعت در جلسات فشرده با خودروسازها تلاش کرد تا با افزایش قیمت خودروهای عرضه‌شده توسط کارخانه، میان قیمت کارخانه و بازار تعادل برقرار کند و دستگاه‌های نظارتی اعلام کردند که با هرگونه احتکار و گران‌فروشی مقابله خواهد کرد. درنهایت دولت و شرکت‌های خودروسازی به این توافق رسیدند که خودروهای ایران‌خودرو به‌طور متوسط ۱۰‌درصد و سایپا به‌طور متوسط ۲۳‌درصد افزایش قیمت خواهند داشت.

بازار خودرو قربانی گرفت
افزایش ناگهانی در بازار خودرو به قدری برای دولت هزینه‌زا بود که باعث شد رئیس‌جمهوری در هفته گذشته رضا رحمانی، وزیر سابق صنعت را از سمت خود برکنار و حسین مدرس خیابانی را به سمت سرپرست وزارت صمت منصوب کند. این اقدامات باعث شد که آرامش هرچند به صورت موقت، به بازار خودرو بازگردد. خودروسازان متعهد شده‌اند که از هفته آینده خودروهای بیشتری را به بازار عرضه کنند. در همین رابطه سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت بیان کرد: «از این پس فروش فوق‌العاده، پیش‌فروش یک‌سال و مشارکت در تولید سه روش فروش خودرو خواهد بود، بنابراین ۶۰‌درصد از تولید خودروسازان به ایفای تعهدات جاری و معوق اختصاص می‌یابد و ۴۰‌درصد ظرفیت تولید به فروش فوق‌العاده اختصاص پیدا می‌کند.»صادقی نیارکی گفت: «در فروش فوق‌العاده حداکثر سه‌ماهه خودرو به دست متقاضی خواهد رسید، بنابراین سایت فروش خودرو یک هفته باز است و همه می‌توانند ثبت‌نام کرده و واریز وجه کنند؛ بنابراین صرفا مصرف‌کنندگانی که در سه‌سال گذشته در فرآیند فروش شرکت‌ها حضور نداشته باشند، اجازه ثبت‌نام دارند.»

شیوه جدید فروش خودرو
در شیوه جدید فروش خودرو، دولت و شرکت‌های خودروساز تلاش دارند که خودرو به دست مصرف‌کنندگان حقیقی برسد تا دلال‌ها نتوانند در بازار التهاب ایجاد کنند. مطابق این روش‌های فروش ثبت‌نام از کلیه متقاضیان واجد شرایط خودرو بدون محدودیت زمانی و ٢٤ساعته است که درصورت تکمیل ظرفیت در روش پیش‌فروش متقاضی امکان خرید در قالب طرح مشارکت در تولید را خواهد داشت. برای ثبت‌نام ٥٠‌درصد قیمت روز مصوب خودرو اخذ می‌شود و پیش‌فروش تا ١٢ماهه در سقف ٦٠‌درصد ظرفیت تولید بدون احتساب سود مشارکت خواهد کرد. همچنین مشارکت در تولید ١٢ تا ٢٤ماهه در سقف ٥٠‌درصد ظرفیت تولید با احتساب سود مشارکت حداقل ٦‌درصد و مشارکت در تولید ٢٤ تا ٣٦ماهه در سقف ١٥‌درصد ظرفیت تولید با احتساب سود مشارکت حداکثر ١٢‌درصد خواهد بود.
در این بین قرار است دستگاه‌های نظارتی فضای بازار را به دقت رصد کنند تا هیچ‌گونه کمبودی در بازار خودرو از طرف مصرف‌کنندگان احساس نشود. در همین رابطه رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم اعلام کرد: «از این پس نگهداری خودرو در سوله، انبار‌ها و پارکینگ‌ها مشمول تطبیق با شرایط انبارداری خواهد بود، به‌گونه‌ای که اگر فردی خودروی صفری را در انبار یا پارکینگ نگهداری کند، چنانچه در سامانه انبارداری ثبت‌نام نکرده باشد، مشمول احتکار و عدم عرضه خواهد بود. مردم می‌توانند درصورت مشاهده هرگونه خودروی صفر در انبار‌ها و پارکینگ‌ها در تماس با شماره ١٢٤ و مراکز مربوطه وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع را در میان بگذارند.»
به نظر می‌رسد که با این تدابیر به ‌زودی کاهش قیمت در بازار خودرو را شاهد خواهیم بود. هرچند باید تا هفته آینده منتظر واکنش بازار به قیمت‌های اعلام‌شده توسط دو خودروساز بزرگ کشور باشیم.