در نشست کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان که به منظور بررسی چالش ها و فرصت های صادرات دراستان اصفهان برگزار شد، بر نقش مهم رایزنان اقتصادی متبحر در کشورهای هدف صادراتی به منظور افزایش میزان صادرات به این کشورها تاکید شد.

به گزارش قتصاد بازار، احمد پزنده، رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان جلوگیری از صادرات مواد خام را در رونق تولید و افزایش اشتغالزایی کشور حایز اهمیت دانست و گفت: صادرات مواد خام، منجر به افزایش قیمت مواد اولیه برای تولیدکنندگان داخلی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات اتاق بازرگانی اصفهان در زمینه کمک به توسعه صادرات و رونق تولید، حضور رایزن اقتصادی در کشورهایی که بیشترین سهم تجارت با ایران دارند را درکمک به توسعه صادرات کشور حایز اهمیت دانست.

رسول کوهستانی، مدیر کل گمرکات استان اصفهان نیز در این جلسه ضمن تشریح بسته حمایت از جهش تولید و صادرات این اداره کل گفت: طبق گزارش های منتشر شده، صادرات کشور در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 50 درصدی روبرو شده است. وی افزود: این در حالی است که میزان صادرات استان اصفهان در فروردین نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 80 درصد کاهش داشته و این عدد در کل کشور 41 درصد بوده است.

کوهستانی ممنوعیت ها و محدودیت های اعمالی مانند بسته شدن مرزهای خارجی به دلیل شیوع کرونا و مقررات دست و پاگیر داخلی و ایجاد مشکلاتی برای صادرکنندگان را از جمله عوامل افت صادرات کشور در این دوره بیان و تصریح کرد: در حالی که بخش اعظمی از صادرات سال گذشته به فولاد و فرآورده های نفتی تخصیص یافته بود، اعمال برخی بخشنامه ها صادرات این محصولات را محدود یا به نوعی ممنوع ساخته است.

مدیر کل گمرک استان اصفهان اعطای تسهیلات در پرداخت حقوق ورودی، ارایه تسهیلات ویژه در حوزه صادرات و واردات به واحدهای تولیدی و ارایه تسهیلات ویژه به شرکت های فعال اقتصادی مجاز را از جمله مفاد بسته حمایتی اداره کل گمرکات استان اصفهان از صادرات بیان کرد.  

در ادامه کریم سلیمی، رئیس بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از تدوین برنامه عملیاتی وزارت صمت در خصوص صادرات وهمچنین پیش نویس سند نقشه راه توسعه صادرات کشور از سال 1399 تا 1404خبر داد و افزود: سازمان توسعه تجارت نیز اخیرا برشی از صادرات کشور براساس صادرات از گمرکات استان انجام داده است که بر اساس آن اهداف صادرات کالاهای غیرنفتی به کشورهای هدف استان ها با رویکردهای خوش بینانه و واقع بینانه در سال 99 مشخص شده است.

در ادامه فرهاد حاجی مرادی، مدیر بازرگانی جهاد کشاورزی استان سفارشی سازی تولید محصولات بویژه در بخش کشاورزی و ایجاد تعامل میان صادرکنندگان و تولیدکنندگان محصولات را در افزایش میزان صادرات کشور مهم دانست.

مسعود صفاری پور، مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز با انتقاد از تولید محصول در استان اصفهان و صادرات همان محصول از استان های دیگر کشور، خواستار ایجاد ساز و کاری از سوی اتاق بازرگانی اصفهان به منظور اعلام مبدأ تولید از سوی فعالان اقتصادی استان شد. وی همچنین تمرکز بخش خصوصی به تعادل بخشی میان قیمت ارز دولتی و آزاد را در کمک به حل مشکلات صادرکنندگان مهم ارزیابی نمود.

همچنین محمد امینی، رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان استان هدف از برگزاری این جلسه را مشخص شدن اولویت های استانی برای کمک به روند توسعه صادرات بیان و تصریح کرد: ما به دنبال تاثیر و اصلاح برخی از تصمیمات کلان و خرد مقامات کشوری در حوزه صادرات و انتقال انتظارات صادرکنندگان به مقامات استانی و کشوری هستیم. وی اجرای سیاست های سختگیرانه در حوزه صادرات در داخل استان اصفهان را موجب صادرات محصولات تولیدی اصفهان از دیگر استان ها دانست و بر لزوم اعمال سیاست های تشویقی برای اظهار محل واقعی تولید محصول صادراتی تاکید کرد. امینی در پایان سخنان خود صدور بخشنامه های ناگهانی و مشکل کیل مصرف را موجب ایجاد آسیب جدی به صادرکنندگان دانست.

گفتنی است در ادامه جلسه بر ایجاد نهادی مستقل برای حمایت از صادرات و راه اندازی مرکز مشاوره تجاری خصوصا در بخش کشاورزی، ایجاد پرواز چارتر صادراتی و گشایش اعتبار واردات مواد اولیه توسط بانک مرکزی تاکید شد.