به گفته رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان کشاورزی استان اصفهان، اگرچه بخش دولتی و سازمان های مرتبط با آن نسبت به بهره برداری از کارگو اصفهان تلاش بسیار کردند، اما در مدت زمان بهره برداری از کارگو باید اقدام به شناسایی شرکتی واجد شرایط جهت حمل و نقل هوایی می کردیم که متاسفانه در آن زمان اولویت شرکت های حمل و نقل هوایی بر جابجایی مسافر بود و دید مثبتی به جابجایی بار نداشتند که با بررسی بسیار و در پی تلاش اتاق بازرگانی در دوره هشتم و پیگیری مستمر رییس وقت اتاق، اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان با شرکت پرشین کارگو که 60 درصد فعالیت کارگوترمینال فرودگاه امام خمینی (ره) را برعهده دارد، وارد کار شد و 31 شهریور سال 98 این پایانه بار با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر وقت صمت، همزمان افتتاح و با بهره برداری اقدام به حمل کالا با هواپیمای مسافربری کرد. اما متاسفانه با شیوع کرونا و ممنوعیت پروازها، بسیاری از شرکت های حمل و نقل هوایی دچار آسیب و خسارت شدند و فعالیت کارگو از بهمن سال گذشته متوقف شد.

رونق کارگوترمینال

در زمان شیوع کرونا

احمدرضا همتی می گوید: باوجودی که کرونا برای بسیاری از بخش ها و فعالیت ها مصیبتی بزرگ بود، اما از 27 فروردین ماه با مهیا شدن شرایطی، چارتر بار هوایی کارگوترمینال اصفهان برقرار شد. او توضیح می دهد: یکی از دلایل رونق کارگوترمینال اصفهان در زمان شیوع کرونا، متوقف شدن اجازه حمل محصولات کشاورزی از راه دریایی بود، در این شرایط برخی استان ها همچون خوزستان، خراسان، چهارمحال و بختیاری و ... با اتصال به کارگوترمینال اصفهان اقدام به صادرات انواع میگو، ماهی و بامیه کردند، از سوی دیگر شرکت پرشین کارگو با انعقاد قراردادی با ایران ایر، اقدام به چارتر کردن محصولات صادراتی از طریق کارگوترمینال اصفهان کرد و به نوعی امروز چراغ کارگو ترمینال اصفهان با صادرات محصولات سردابی و پرورشی چهارمحال و بختیاری و زعفران خراسان روشن است، اما متاسفانه اصفهانی ها با وجود ظرفیت بسیار، هنوز تمایلی برای صادرات از مسیر کارگوترمینال اصفهان ندارند. او تاکید می کند: به دنبال آسیب شناسی این موضوع هستیم، اما نمی توان بگوییم اصفهانی ها از زیرساخت کارگوترمینال استان بی اطلاعند، اما خوزستانی ها با 700 کیلومتر فاصله از وجود این زیرساخت مطلعند و محصولات خود را بعد از بارگیری به صورت زمینی در فرودگاه اصفهان تخلیه و از مسیر کارگوترمینال اصفهان به کویت صادر می کنند.

به گفته رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان کشاورزی استان اصفهان، طی 4 ماه گذشته از 27 فروردین تاکنون، بیش از 60 پرواز چارتر کارگوترمینال اصفهان حدود 1200 تن بار به مقصد کویت جابجا شده که ارزش گمرکی آن بیش از 5 میلیون دلار است.

او اما درباره اینکه برخی استان ها در توسعه صادرات از اصفهان پیشی گرفته اند، می گوید: بسیاری از استان ها همچون آذربایجان، خراسان، سیستان و بلوچستان و ... دارای مرز مشترک زمینی با دیگر کشورهای همسایه هستند، اما اصفهان با وجود موقعیت مکانی مناسب در مرکز کشور، مرز مشترکی با هیچ کشوری ندارد و از طریق مرز هوایی اقدام به صادرات می کند.

او تاکید می کند: امروز کارگوترمینال اصفهان علاوه بر کویت می تواند با قطر و عمان وارد کار شود و اکنون با همراهی دستگاه های دولتی پایانه بار هوایی اصفهان در سه شیفت در حال فعالیت است و خوشبختانه شرکت پرشین کارگوترمینال در این مدت در حوزه تخصصی صادرات بار عملکرد خوبی از خود نشان داده است، اما هنوز اصفهانی ها جذب کارگوترمینال این استان نشده اند.

به اعتقاد همتی، اگر خوزستانی ها از کارگوترمینال اصفهان استقبال کرده اند شاید به دلیل آشنایی با ادبیات مرز مشترک است و از سوی دیگر ساکنان آنها در کشورهای حاشیه ای حضور دارند، بنابراین ذهنیت صادرات در آن استان ها جاری و ساری است، اما اصفهان با وجود جایگاه خوبی که در بخش کشاورزی، صنعت و ... دارد، به خصوص حوزه کشاورزی آن با الفبای صادرات آشنا نیست، در حالیکه اصفهان دومین استان از نظر سطح زیرکشت تولید محصولات گلخانه ای و اولین استان از نظر کیفیت محصولات است.

او با اشاره به اینکه اصفهان سابقه بالایی در ارتباط با صنایع دستی و فرش دارد و نباید این محصولات از دیگر استان ها صادر و در تقویم گمرکی آنها قرار گیرد، می گوید: متاسفانه طی چهار ماه گذشته جای صادرات این دو محصول از مبدا کارگوترمینال اصفهان خالی بوده، اما در بخش کشاورزی زیرساخت ها باید ایجاد شود.

همتی با بیان اینکه برخی به عدم توجیح اقتصادی هزینه های حمل و نقل هوایی، از به صرفه نبودن صادرات از محل کارگوترمینال اصفهان می گویند، تاکید می کند: این موضوع پذیرفته شده نیست، چراکه خوزستانی ها با طی مسافت زمینی طولانی اکنون محصولات خود را از کارگوترمینال اصفهان صادر می کنند، اما متاسفانه این آمادگی هنوز در بخش کشاورزی استان ایجاد نشده است.

او با تاکید بر اینکه حوزه کشاورزی استان تنها به بازار داخلی توجه دارد، می گوید: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و از سوی دیگر تولید انبوه محصولات، هنوز بر تولید محصولات گلخانه ای بدون نگاه به بازارهای هدف صادراتی تاکید داریم.

او با بیان اینکه جمعیت 300 میلیونی روسیه و کشورهای اقماری آن (CIS) به دلیل برودت هوا در 6 ماه سال توان تامین بازارهای خود را ندارند و برایشان توجیه اقتصادی ندارد، گفت: با وجودی که کشورترکیه مرز مشترک بسیار کمتری با روسیه نسبت به ایران دارد، اما توانسته سالیانه بیش از 10 میلیارد دلار محصولات کشاورزی خود را به روسیه و کشورهای اقماری آن صادر کند و علیرغم تمایل سیاسی روسیه به ایران، به دلیل ناآشنایی تولیدکنندگان ما با استانداردهای صادراتی روسیه، کشور ترکیه گوی رقابت را از ایران در بازار آن کشور ربوده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان کشاورزی استان اصفهان با انتقاد بر اینکه اصفهانی ها با الفبای کار گروهی آشنا نیستند و این موجب شده با وجود پتانسیل بسیار در عمل مظلوم واقع شود، تاکید می کند: اتحادیه تولید و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان با مدل قرار دادن کارگوترمینال و بومی سازی آن با شرایط کشور، زیرساخت بزرگی را برای فعالان حوزه کشاورزی ایجاد کرده و امیدواریم با بازاریابی مناسب و جذب بیشتر مشتری، میزان صادرات از این پایانه بار از زیر 5 درصد تا دو سال آینده به 50 درصد افزایش یابد؛ اما این هدف محقق نخواهد شد مگر اینکه بتوانیم نسبت به ایجاد پایانه صادرات انواع محصولات گلخانه ای شامل گل و گیاه،سبزی و صیفی و همچنین ایجاد کارخانه سورت، درجه بندی و بسته بندی در کنار آن با تجمیع این محصولات، سبد مصرف بازارهای هدف را تامین کنیم.

او می گوید: در دنیا گل از طریق کارگوترمینال صادر می شود و اگر در این مسیر ایجاد زنجیره ارزش کنیم، تولیدکننده در کنار توزیع کننده و صادرکنندگان قرار گرفته و محصولات کشاورزی وارد بازارهای داخلی و خارجی می شود. به گفته همتی اگرچه بخش دولتی در راه اندازی کارگوترمینال همراهی بسیاری کرده است، اما هنوز بخش خصوصی به عنوان تولیدکننده محصولات صادراتی در کنار این زیرساخت قرار نگرفته است.