پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402, 9 رمضان 1445, Tuesday 19 March 2024
کد خبر: 14531
منتشر شده در شنبه, 03 آبان 1399 08:44
تعداد دیدگاه: 0

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران گفت: یک مسیر سبز در توسعه صادرات برای واحدهای تولیدی که موفق به اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد شوند، فراهم شده و تولیدکنندگان این محصولات بدون ارزیابی مجدد، می‌توانند فعالیت صادراتی خود را انجام دهند. مسلم بیات در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: صدور گواهی برای کالاهای دانش‌بنیان با همکاری مشترک سازمان ملی استاندارد و معاونت توسعه فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته و شیوه‌نامه‌ای برای آن تهیه شده است.  

وی اظهار کرد: در این شیوه‌نامه به منظور انجام کار تجاری در ارتباط با یک محصول و تولید، عرضه و صادرات آن به شکل انبوه، دو نوع گواهی مختلف و متفاوت صادر می‌شود. بیات ادامه ‌داد: در این پیوند، کالایی با استاندارد مشخص پس از اینکه مشخصات آن از سوی تولیدکننده بیان شد، مورد ارزیابی قرار گرفته و گواهی انطباق کالای دانش‌بنیان بر اساس استاندارد ملی، بین‌المللی یا استاندارد یکی از کشورهای مورد پذیرش صادر می‌شود. وی اضافه ‌کرد: در صورتی که استانداردی برای محصول بیان نشده باشد براساس اظهار فرد، آزمایش‌های لازم در آزمایشگاه‌های مورد قبول انجام می‌گیرد و چنانچه نتایج با اظهاریه منطبق باشد، گـواهی کالا بر اساس ویژگی محصول صادر می‌شود.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران بیان کرد: تسهیلات دیگری نیز در بخش «جهش تولید» در نظر گرفته شده و سعی کردیم با تکنیک‌ها و روش‌های جدید، ارزیابی انطباق و بهره‌گیری از آنها، تولید انبوه، امکان بروز خلاقیت و نوآوری در واحدهای تولیدی فراهم شود. بیات گفت: به‌عنوان مثال یک «مسیر سبز» در توسعه صادرات برای واحدهای تولیدی که موفق به اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد شوند، فراهم شده و تولیدکنندگان این محصولات بدون ارزیابی مجدد، می‌توانند فعالیت صادراتی خود را انجام دهند. وی افزود: در مقوله صادرات، فرد می‌تواند محصول تولیدی را بر اساس همه استانداردهای کشورهای مقصد، استانداردهای بین‌المللی و استانداردهای منطقه‌ای اظهار کند. این انعطاف به منظور بهره‌گیری از ظرفیت واحدهای تولیدی برای جهش تولید بوده که سال گذشته آغاز شده و ادامه دارد. وی ادامه داد: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی و ظرفیت‌های شرکت‌های فنی که در خارج از کشور فعالیت دارند، امید می‌رود در قالب تنظیم موافقت‌نامه‌هایی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود را به توانمندی خود گره بزنیم تا از این طریق فرآیند تولید تسریع شود. بیات گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در بحث تجارت خارجی، رتبه کشور با رشدی چشمگیر نزدیک به ۴۰ پله افزایش یافته است.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار