رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان در این باره به "نوسان" می‌گوید: اگرچه کارگو اصفهان ظرفیت خوبی برای توسعه صادرات است و امروز بیش از 20 استان کشور از این پایانه استفاده می‌کنند، اما اصفهانی‌ها هنوز از این ظرفیت بهره نبرده‌اند. احمدرضا همتی توضیح می‌دهد: اگرچه اصفهان ظرفیت بالای صادراتی در بخش‌های مختلف دارد، اما طی یک سال و نیم گذشته تنها برخی محصولات سردرختی و نوبرانه همچون هلو، شلیل، زردآلو، گوجه، گیلاس و محصولات صیفی و سبزی و تا حدودی گل و گیاه را از این پایانه صادر کرده‌اند که این میزان اندک استقبال جای تاسف دارد، در حالیکه خراسان مازاد زعفران صادراتی خود را که پرواز ندارد را از طریق کارگو اصفهان به کویت صادر می‌کند. همچنین برای ایجاد جذابیت‌های صادراتی، زعفران خود را در صنایع‌دستی اصفهان بسته‌بندی‌های خاص می‌کند و به‌نوعی امروز صادرات صنایع‌دستی اصفهان توسط خراسانی‌ها از مسیر کارگو بیشتر از اصفهان است.

او ادامه می‌دهد: خوزستان نیز ماهی و میگو و بامیه خود را از طریق حمل‌ونقل زمینی وارد اصفهان کرده و از طریق کارگو به کویت صادر می‌کند، از سوی دیگر استان البرز بیشترین صادرات قارچ و استان‌های شمالی گل و گیاه خود را از طریق کارگو اصفهان به کویت صادر می‌کنند. البته به گفته همتی، اگرچه تعداد پروازهای کارگو ترمینال اصفهان کاهش نیافته، اما ظرفیت این پروازها کمتر شده است، پیش از این صادرات کارگو از طریق ایران‌ایر انجام می‌شد که بعد از افزایش قیمت این ایرلاین، صادرات کارگو اصفهان با پروازهای قشم‌ایر انجام شد که دوباره ایران‌ایر با کاهش قیمت پروازهای چارتر کارگو را بر عهده گرفت، اما بعدا به دلایلی این پروازها لغو و امروز تنها از طریق پرواز الجزیره محصولات کارگو به کویت صادر می‌شود.

 

تنها به مقصدمان

کویت است!!!

او با انتقاد بر اینکه متأسفانه استان اصفهان با وجود ظرفیت کارگوترمینال و پتانسیل های بالای صادراتی، بیس پروازی باری و اختصاصی خود را ندارد، می‌گوید: البته اتاق بازرگانی به دنبال ایجاد زمینه‌های پروازهای اختصاصی از اصفهان است و اگر اصفهان بیس پروازی اختصاصی داشت به‌طورقطع ظرفیت صادرات از کارگو ترمینال اصفهان بسیار افزایش می‌یافت. او با اشاره به اینکه پروازهای چارتر کارگو ترمینال اصفهان تنها به مقصد کویت است، می‌گوید: متاسفانه به دلیل نداشتن هواپیما و پرواز بیس اختصاصی در اصفهان، امکان صادرات کالا از کارگو به دیگر کشورها را نداریم، اگرچه یکی از ویژگی های کارگو اصفهان ایجاد پنجره واحد در آن به معنای واقعی است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: سال 99 تعداد پروازهای چارتر کارگو اصفهان، 188 پرواز بود که در این مدت 3297 تن کالا به ارزش 13 میلیون 533 هزار دلار از این محل صادر شد، همچنین از ابتدای سال 1400 تاکنون 64 پرواز چارتر به مقصد کویت، 923 تن کالا به ارزش 3 میلیون و 282 هزار دلار را از مبدا کارگو اصفهان صادر کرده است. به گفته همتی،  بنابر آمارهای گمرک اصفهان طی 5 ماه نخست امسال به دلیل مشکلاتی از جمله نداشتن پرواز اختصاصی، شاهد کاهش وزنی 40 درصدی صادرات از کارگوترمینال اصفهان هستیم. او درباره فاز دوم توسعه کارگو اصفهان نیز معتقد است تا هواپیما در اختیار کارگو قرار نگیرد و از همه مهمتر پرواز بیس اصفهان ایجاد نشود، نمی‌توان به توسعه فاز دوم کارگو امیدوار بود، اما اگر این اتفاق بیفتد به راحتی می‌توانیم کشورهایی نظیر عمان، قطر روسیه را برای صادرات محصولات خود پوشش دهیم. او به عضویت ایران در مجمع شانگهای اشاره می‌کند و می‌گوید: اصفهان باید در منطقه اوراسیا صادرات کارگو را برنامه ریزی کند و با وجودی که طی دو سال گذشته کارگو راه‌اندازی شده، اما بر میزان صادرات اصفهان به اوراسیا اضافه نشده است.

او تاکید می‌کند: به‌طورقطع اوراسیا و آسیای میانه، بازار صادرات آتی ایران است، اما ما همچنان با استانداردهای اروپا فاصله داریم، از سوی دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس را تا حدودی تحت پوشش قرار داده‌ایم، از سوی دیگر باید توجه داشت که بازارهایی همچون افغانستان امروز دچار تلاطم شده و هرلحظه امکان این اتفاق برای عراق وجود دارد، بنابراین باید به سمت بازارهای اوراسیا برویم و اگر هواپیمای مخصوص حمل بار به‌صورت دائم در اختیار اصفهانی‌ها قرار گیرد به‌راحتی کارگو اصفهان امکان صادرات خواهد داشت. رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان با اشاره به بازار خوب صادراتی روسیه، می‌گوید: امروز هواپیمایی که به سمت کویت صادرات کارگو دارد پر می‌رود، اما خالی برمی‌گردد، اما اگر بازارهای صادراتی روسیه را در دست بگیرم و با توجه به مجوزهای کارگو ترمینال اصفهان، از این کشور می‌توان واردات هم داشته باشیم که در این شرایط هزینه‌های صادرات کارگو به نصف کاهش می‌یابد. باید توجه داشت اگرچه فضای واردات کارگو محدود است، اما فضای صادرات آن مناسب است. از سوی دیگر صفر تا صد کار صادرات کارگو در محل خود فرودگاه اصفهان انجام می‌شود.

او تصریح می‌کند بنابراین فاز دو توسعه کارگو ترمینال تنها با ایجاد و اختصاص هواپیمای اختصاصی معنا می‌گیرد، البته هنوز برای فاز دو کارگو اقدامی صورت نگرفته و تنها توافقات شفاهی با مدیر فرودگاه انجام شده و فرودگاه نیز آماده واگذاری زمین است. او اما با اشاره به اینکه اگر بخواهیم سهم کمتر از 10 درصدی اصفهان از صادرات کارگو را افزایش دهیم نیازمند پشتوانه‌ای برای کارگو هستیم و این کار تنها از مسیر ایجاد پایانه محصولات گلخانه‌ای میسر می‌شود که در این پایانه نیز باید نگاهی صادراتی به محصولات داشته باشیم و مطابق نیاز بازارهای هدف تولید کنیم. به عقیده همتی امروز بازارهای داخلی، بازار مناسبی برای محصولات گلخانه‌ای نیست، بنابراین می‌توان بر بازارهای خارجی سرمایه‌گذاری کرد، اما تولیدات باید بر اساس قواعد و استانداردهای آن کشورها انجام شود.

 

تمایل سرمایه گذاری

برای ایجاد ایرلاین اختصاصی

از سوی دیگر نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز درباره محروم بودن اصفهان از یک ایرلاین اختصاصی با وجود ظرفیت صنعتی و گردشگری این استان به "نوسان" می گوید: موضوع اصلی جذب سرمایه‌گذار برای تاسیس ایرلاین اختصاصی است و گویا چند شرکت نیز تمایل به سرمایه گذاری بر ایجاد ایرلاین اختصاصی اصفهان داشته اند و گویا برخی مجوزها را دریافت کرده‌اند، اما در ادامه راه فعالیت خود را به دلایل اقتصادی و ... متوقف کرده‌اند.

مهدی طغیانی البته اضافه می‌کند: زمانی فولاد مبارکه قرار بود ایرلاین اختصاصی اصفهان را دایر کند و تا حدودی کار پیش رفت، اما در نهایت با تغییرات وزارت صمت و بحث تحقیق و تفحص از فولاد، در نهایت وزیر جدید موافق ورود فولاد مبارکه به ایجاد ایرلاین اختصاصی نبود و در عمل این کار متوقف شد. همچنین مجموعه دیگری از سرمایه گذاران نیز به گفته استاندار اصفهان برای ایجاد ایرلاین اختصاصی اصفهان ورود کردند که در نهایت آن هم به دلیل مشکلات اجرایی به نوعی متوقف شد. به اعتقاد طغیانی، اصفهان با توجه به ظرفیت های بالای بار و داشتن زیرساخت کارگو ترمینال و همچنین جاذبه‌های گردشگری خود نیازمند داشتن ایرلاین اختصاصی است. این نماینده اصفهان با اشاره به توسعه کارگو ترمینال اصفهان از زمان بهره برداری تا به امروز، می‌گوید: به طور قطع تقاضا برای توسعه این پایانه بار وجود دارد، اما نیازمند توسعه و تنوع مقاصد پروازی کارگو هستیم تا هزینه های صادراتی آن کاهش یابد. به گفته طغیانی، امروز بسیاری از پروازهای کارگو با پروازهای غیرباری انجام می شود، اما اگر این جابجایی‌ها با پروازهای باری انجام شود به طور قطع بر کاهش هزینه‌های کارگو اثرگذار است. وی البته تاکید می‌کند: تنوع مقاصد پروازی کارگوترمینال نیازمند ایجاد پرواز اختصاصی از اصفهان است و به طور قطع باید تمرکز مدیریت اصفهان باید به سمت تلاش برای صادرات محور شدن استان  و صادرات کالاهای سبک با ارزش افزوده بالا از محل کارگو باشد، چراکه به نظر می رسد، امروز کالاهایی که از محل هوایی صادرات می شود کالاهای سنگین با ارزش افزوده پایین است.