«اسماعیل قادری فر» افزود: خبرهای مهمی که در روزهای گذشته در رسانه‌ها و از جمله رسانه ملی پخش شد موضوع خرید سیب صنعتی یا همان سیب درجه سه بود؛ سیب‌هایی که ناشی از وزش باد و اضافه محصولات نارسی که به نوعی ضایعات کشاورزی محسوب می‌شوند و حالا روی دست کشاورزان مانده است.

وی افزود: با وجود خشکسالی‌هایی که در کشور وجود داشت اما در دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، تولیدات کشاورزی و سیب بیش از انتظار و ظرفیت بوده و برآورد شده حدود ۴۰۰ هزار تن سیب صنعتی این روزها بر روی دست کشاورزان بماند.

قادری فر گفت: به عنوان مسوولی که روزهای اول و دوم خود را در این سمت سپری می‌کنم، این نوید را به کشاورزان می‌دهم که یک برنامه ضربتی با تدبیر وزیر جهاد کشاورزی اندیشیده شده که آن قیمت گذاری و استفاده از این سیب‌ها برای کنستانتره مدیریت و هدفمند شده است که مقداری از آن برای مصرف داخلی و صنایع تبدیلی اندکی که در کشور وجود دارد استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه در زمینه صنایع تبدیلی در کشور زیرساخت‌های خوبی نداریم،‌ افزود: باید در این زمینه برنامه ریزی‌های لازم انجام شود.

قادری فر گفت: دستورالعمل خرید سیب از دو روز قبل توسط وزیر جهاد مصوب و ابلاغ شده و در آستانه عملیاتی شدن قرار گرفته است.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: ظرف دو روز آینده، عملیات خرید از کشاورزان با واسطه اتحادیه تعاونی روستایی شروع خواهد شد و تلاش داریم که روز سه شنبه عملیات خرید را شروع کنیم.

قادری فر گفت: همکاران ما در سازمان مرکزی و نیز در تعاونی روستایی استان، مشغول تدارک و آماده سازی انبارها و تمهید مقدمات جابجایی و حمل و نقل هستند و از صبح روز سه شنبه شاهد تحویل و خرید سیب‌ها خواهیم بود.

وی افزود: نکته ریشه‌ای که باید سال‌های قبل فکری برای آن می‌شد نبود صنایع تبدیلی مناسب است که بتوانیم از این محصولات و زحمات کشاورزان استفاده کنیم.

قادری فر اضافه کرد: ما در گام نخست و به صورت مقطعی، شروع به تحویل سیب به صنایع تبدیلی کرده ایم و بعد از تکمیل ظرفیت کارخانه ها، یک بازار صادراتی هم در کشورهای ترکیه و روسیه تمهید کرده ایم که با هماهنگی رایزن‌های اقتصادی، این محصولات زود فاسدشونده را به سرعت بتوانیم صادر کنیم.

به گزارش ایرنا، سالانه بیش از یک میلیون تن سیب در آذربایجان غربی تولید می شود که یک سوم تولید کشوری است؛ از این میزان، همواره بخشی به عنوان سیب درجه ۳ یا سیب صنعتی مصرف می شود.