کد خبر: 17373
منتشر شده در سه شنبه, 06 مهر 1400 08:46
تعداد دیدگاه: 0

روز یکشنبه اتاق ایران میزبان یک هیات تجاری از کشور اوگاندا بود. در این نشست نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی و تشکل‌های صادراتی و اتاق‌های بازرگانی کشور و جمعی دیگر از فعالان اقتصادی ایران در زمینه تولید مواد غذایی، محصولات کشاورزی، صادرات قهوه و غیره با اعضای هیات تجاری اوگاندا و فعالان اقتصادی این کشور گفت‌وگو کردند.  

در این نشست محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران گفت: وجود مشکلات بانکی و نبود پرواز مستقیم میان ایران و اوگاندا مانع از رسیدن به ‌سطح مطلوب مبادلات اقتصادی بین دو کشور شده است. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، کرباسی افزود: بر اساس بررسی‌ها با توجه به‌تولیدات صنعتی ایران و نیازهای وارداتی اوگاندا اقتصاد دو کشور می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها به‌صورت مکمل یکدیگر عمل کنند. کرباسی گفت: علاوه بر مناسبات مستقیم اقتصادی، ایران به‌عنوان قدرت منطقه‌ای شاخص در خاورمیانه با در اختیار داشتن زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای و بنادر مهم تجاری در خلیج‌فارس می‌تواند زمینه دستیابی و ارتباط کشور اوگاندا با کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و عراق درباره صدور اقلام عمده کشاورزی خود به‌ویژه چای و قهوه را فراهم کند. از سوی دیگر، اوگاندا به‌عنوان کشوری مهم در منطقه شرق آفریقا می‌تواند دروازه ورود ایران به‌کشورهای حوزه شرق آفریقا و همسایه باشد. معاون بین‌الملل اتاق ایران با تاکید بر اینکه بخش‌خصوصی ایران علاقه‌مند به ‌ثبات و توسعه روابط اقتصادی و متقابل با آفریقا و تعریف پروژه‌های سودمند به‌ویژه با کشور اوگاندا است، افزود: در این میان وجود مشکلاتی از جمله حمل‌ونقل، مشکلات بانکی و مبادلات پولی و نبود پرواز مستقیم میان دو کشور مانع از رسیدن به‌ سطح مطلوب مبادلات اقتصادی بین دو کشور شده است.

کرباسی گفت: بررسی آمار تجاری میان ایران و اوگاندا نشان می‌دهد با وجود ظرفیت‌های عظیم همکاری میان دو کشور حجم مبادلات تجاری بسیار ‌اندک بوده و با توجه به‌روابط دوستانه دو کشور که هر دو نیز عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) هستند، به ‌هیچ‌وجه رضایت‌بخش نیست. وی افزود: عضویت اوگاندا در بلوک‌های اقتصادی مهم منطقه‌ای همچون اتحادیه اقتصادی بازار مشترک شرق و جنوب آفریقا (کومسا)، سازمان بین‌المللی توسعه در شرق‌آفریقا (ایکا) و جامعه شرق‌آفریقا امکان بهره‌گیری از ظرفیت این سازمان‌ها برای حضور فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی در بازار آفریقا از طریق اوگاندا را فراهم می‌کند. به‌طور متقابل این ظرفیت برای حضور اوگاندا در بازار منطقه با توجه به ‌عضویت ایران در اکو و اوراسیا امکان همکاری‌های گسترده‌تر را برای طرفین ایجاد خواهد کرد. همکاری در زمینه کشت فراسرزمینی، یکی دیگر از زمینه‌های همکاری مشترک پیشنهادی از سوی کرباسی بود. او گفت: بازار بسیار مناسب اوگاندا برای شرکت‌های ایرانی فعال در بخش کشاورزی و صنایع غذایی در زمینه انتقال تجربه و فناوری نوین کشت و زرع، صنایع تبدیلی غذایی، صادرات تراکتور و دیگر ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی و تبادل محصولات کشاورزی و امکان فروش تولیدات مشترک به‌ کشورهای همجوار از جمله کنگو، جنوب سودان و روآندا، متضمن منافع مشترک اقتصادی برای شرکت‌های ایرانی و اوگاندایی خواهد بود. به گفته کرباسی، همکاری در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی توسط شرکت‌های توانمند ایرانی از جمله در بخش‌های جاده‌سازی، تولید برق، پمپاژ آب، لوله‌کشی و تامین آب شرب و ارائه تکنیک‌های نوین برای ارتقای آبیاری زمین‌های حاصلخیز اوگاندا از دیگر زمینه‌های مناسب برای همکاری‌های مشترک است. معاون بین‌الملل اتاق ایران افزود: با توجه به ‌پیشرفت‌های شگرف شرکت‌های ایرانی، صدور محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های ایرانی به‌ویژه در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات، برق و الکترونیک، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای یارانه‌ای و تکنولوژی استخراج معادن نیز می‌تواند مورد توجه و بررسی طرفین قرار بگیرد.