در این خصوص یک فعال اقتصادی به «جهان‌صنعت» گفت: بیش از هفت هزار دستگاه کامیون وارداتی در گمرکات دپو شده و پیگیری‌های اخیر در رابطه با این موضوع که از سوی گمرک انجام شد حتی پای دادستانی کل کشور نیز در این خصوص به میان آمد، به جایی نرسیده است. چرا که اگر ترخیصی انجام شده بود، در حال حاضر وضعیت بازار کامیون‌های وارداتی به این شکل نبود.وی اظهار کرد: به عنوان مثال در حال حاضر یک دستگاه کشنده ولوو FH500 که در مرداد ماه امسال شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت داشت را نمی‌توان با قیمت هفت میلیارد تومان هم خریداری کرد. این افزایش قیمت از آنجا صورت گرفته که متقاضی وجود دارد اما عرضه‌ای صورت نگرفته است.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه تولیدکننده‌های داخلی به دلیل مشکلات تحریم و زیان‌های انباشته قادر به تولید نیستند، گفت: در حال حاضر شرکت سایپا دیزل برای تولید بیش از هزار دستگاه تعهد دارد که نتوانسته به تعهدات خود عمل کند و کالایی به مشتری تحویل دهد. در میان همانطور که گفته شد، چند سال است که هفت هزار دستگاه در گمرکات دپو شده و سرمایه کشور و مردم در حال از بین رفتن است. وی بیان کرد: در مهرماه قرار بود همه کامیون‌های وارداتی ترخیص شود که این اتفاق نیفتاده است. در حالی که همچنان قیمت در حال افزایش است و قیمت یک دستگاه ولوو FH500 تا هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیز رسیده است. بنابراین می‌توان گفت که از اوایل سال جاری تا کنون قیمت این دستگاه کشنده بیش از ۸۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
وی ادامه داد: این در حالی است که اگر کامیون‌های دپو شده در گمرک ترخیص شوند، شاهد تاثیرات قابل توجه در قیمت‌ها خواهیم بود به طوری که به نظر می‌رسد اگر هزار دستگاه ترخیص شود، قیمت تا یک میلیارد تومان هم کاهش پیدا کند.
ترخیص کامیون‌های وارداتی به پایان سال موکول شد
در این خصوص مهرداد جمال‌ارونقی معاون فنی گمرک در مورد کامیون‌های رسوبی در گمرکات عنوان می‌کند: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد شش هزار دستگاه کامیون زیر سه سال ساخت وارد گمرکات شد. جلسات متعددی برگزار و دستگاه‌ها مقاومت زیادی داشتند. مشکلات احصا شد و آخرین دستور این بود که ظرف یک ماه شرکت‌ها نسبت به ترخیص اقدام کنند که هنوز ۵۰۰ کامیون ترخیص نشده و مشکل خاصی برای ترخیص ندارند. به گفته ارونقی، مجددا دادستانی بررسی کرد و هشدار داده شده که اگر ترخیص نشوند، ظرف روزهای آتی برخورد قضایی با شرکت‌های واردکننده و کلاهبرداری که مبالغ زیادی از رانندگان دریافت کرده‌اند، صورت می‌گیرد. به رغم این تاکید و دستور دادستانی آنها مصوبات را اجرا نمی‌کنند که از روزهای آینده اقدامات خوبی در این زمینه صورت خواهد گرفت.
این در حالی است که رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرده که از ۶۵۰۰ کامیون وارداتی ثبت سفارش شده تاکنون ۱۳۰۰ دستگاه ترخیص شده و مابقی تا پایان سال از گمرک خارج خواهند شد. داریوش امانی درباره نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در حال حاضر ۳۷۲ هزار کامیون فعال در جاده‌ها داریم که ۱۶۹ هزار دستگاه آن فرسوده است. وی افزود: نوسازی را از چند مسیر طی می‌کنیم که شامل واردات خودروهای اروپایی زیر سه سال ساخت و همچنین خرید از تولید‌کنندگان داخلی است. رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در مورد واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی گفت: تاکنون ۶۵۰۰ دستگاه خودروی سنگین کمتر از سه سال کارکرد ثبت سفارش شده و هزار و ۳۰۰ دستگاه آن تاکنون ترخیص شده و مابقی در گمرکات در حال ترخیص هستند. امانی تصریح کرد: اگر مشکلاتی پیش نیاید ظرف چهار ماه آینده مابقی کامیون‌های مانده در گمرک ترخیص خواهند شد. وی ادامه داد: بعد از ورود دادستانی به پرونده دپوی کامیون‌ها در گمرکات فرآیند ترخیص کامیون‌ها سرعت پیدا کرده است. سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در این پرونده، مشکلاتی داشتند که برطرف شده و فرآیند ترخیص به خوبی در حال انجام است. امانی درباره حمایت از خریداران کامیون از تولید‌کنندگان داخلی تاکید کرد: از محل تولید داخل ۱۰ هزار دستگاه نوسازی می‌شود که بخش زیادی از آنها تا پایان سال و مابقی تا نیمه دوم سال آینده به فروش خواهند رسید.
زیاده‌خواهی برخی شرکت‌های واردکننده
در این خصوص همچنین برخی از رانندگان متقاضی طرح اسقاط کامیون‌های فرسوده این گونه عنوان کردند که با وجود آنکه از سال گذشته بیش از دو میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان به شرکت‌های خصوصی واردکننده کامیون خارجی پول داده‌اند و کامیون‌های قدیمی خود را اسقاط کرده‌اند، اما هنوز کامیون جدید به دست آنها نرسیده است.آنها اعلام کردند کامیون‌های وارداتی توسط شرکت‌های خارجی وارد کشور شده و عمدتا در گمرک غرب تهران و شهریار معطل مانده و زیر باد و باران در حال پوسیدن است، اما این کامیون‌ها را به دلیل زیاده‌خواهی شرکت وارد‌کننده و درخواست ۷۰۰ میلیون تومان برای ترخیص هر کامیون و عدم توان رانندگان، هنوز خودروهای کار را ترخیص نمی‌کنند.آنها این نکته را هم گفتند که در جلسه‌ای که با مهرداد جمال‌ارونقی داشتند، معاون فنی گمرک اعلام کرده که هزینه ترخیص هر کامیون خارجی ۲۰۰ میلیون تومان است، در حالی که شرکت‌های واردکننده از این متقاضیان مبلغی بین ۷۰۰ میلیون تومان طلب می‌کنند و برخی شرکت‌ها تا ۹۵۰ میلیون تومان خواسته‌اند تا یک دستگاه کامیون را از گمرک ترخیص کنند.
رانندگان در این رابطه می‌گویند: ما برای رسیدن به این کامیون وارداتی هرچه داشته‌ایم فروخته‌ایم، حتی مسکن مهر خود را به فروش گذاشته‌ایم، اما متاسفانه شرکت‌های واردکننده زیاده‌خواه هستند و توجهی به بیکاری ما ندارند. وی گفت: رییس‌جمهوری و دادستانی بارها اعلام کرده‌اند گمرک برای ترخیص کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای کمک می‌کند، اما شرکت‌های واردکننده که خصوصی هستند، رحمی ندارند.