به گزارش اقتصاد بازار، پس از انقلاب، موزامبیک به  اصلی­‌ترین متحد ایران در آفریقا تبدیل شد و رهبر ایران در سال ۱۳۶۴ به منظور توسعه همکاری و تقویت روابط با آفریقا، از این کشور و سه کشور دیگر در شرق آفریقا – تانزانیا، آنگولا و زیمباوه - دیدار کرد. سایت خبری «۱۹۸ نیوز چین» با انتشار گزارشی در این زمینه می‌نویسد: تجارت ایران با کشورهای جنوب صحرای آفریقا در سال­‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۸ (۱۳۵۷ تا ۱۳۹۶) به ترتیب با سودان (۳.۵۳ درصد)، جیبوتی (۱.۰۹ درصد)، سومالی (۰.۶۱ درصد)، توگو (۰.۱۵ درصد)، موزامبیک (۰.۱۳ درصد) و گینه بیسائو (۰.۰۱ درصد) بوده است. این تارنمای چینی تاکید دارد: اگرچه همکاری و تجارت با موزامبیک، توگو و گینه بیسائو نسبت به دیگر کشورها کمتر به چشم می‌­خورد اما به عنوان شریک تجاری، دارای اهمیت تاریخی و راهبردی مهمی هستند.

فرصت‌های بی‌شمار آفریقا

عباس گلرو، رئیس کمیته روابط خارجی  با اشاره به فرصت‌های بی‌شمار آفریقا در حوزه اقتصادی، معتقد است: آفریقا در بعضی حوزه‌ها مانند معدن با تامین سنگ آهن و بوکسیت، در حوزه صنعت خودرو به عنوان بازار مناسب و یا در کشاورزی از طریق کشت فراسرزمینی و تولید کننده نهادهای دامی می‌تواند نیازمندی‌های ملت ما را تامین کند. گلرو با بیان اینکه آفریقا فرصت‌های بی شماری به خصوص در حوزه اقتصادی دارد، اظهار کرد: با توجه به تلاش‌هایی که در این چند ماه صورت گرفته، سطح تبادل تجاری ایران و آفریقا افزایش داشته اما باید تلاش کنیم از مجموع هزار میلیارد دلار تبادلات تجاری قاره آفریقا که در حوزه واردات است، سهم خود را به دست آوریم. وی می‌افزاید: تقویت روابط پارلمانی می‌تواند بستر و چارچوب مناسبی برای توسعه روابط  ایران و کشورهای آفریقایی در دیگر موضوعات باشد. به لحاظ ساختاری باید در داخل کشور به جمع‌بندی برسیم که آفریقا را در چه سطحی باید دنبال کنیم.

برگزاری نمایشگاه‌ دائمی در کنیا

سفیر ایران در کنیا گفت: با توجه به تاریخچه هزاران ساله ایران با شرق آفریقا، فرصت‌ها و زمینه‌های بسیاری برای توسعه تجارت و گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور وجود دارد. جعفر برمکی در کارگاه بین‌المللی گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا با بیان اینکه روابط خوبی میان دو کشور وجود دارد، اظهار داشت: ساکنان استان‌های سیستان و بلوچستان و شیراز روابط تاریخی با آفریقا دارند که حتی به دو هزار سال می‌رسد که این شرایط زمینه‌ساز مناسبی برای توسعه روابط محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه با وجود این شرایط، شرکت‌های دانش بنیان فرصت مناسبی برای حضور در این قاره دارند، خاطرنشان کرد: این گروه از فعالان اقتصادی با حمایت‌های موجود می‌توانند محصولات خود را در بازار عرضه و فعالیت‌های خود را توسعه دهند. برمکی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ارائه محصولات ایرانی در کنیا، تصریح کرد: معرفی محصولات به بازارهای هدف در این بخش از جهان، با برگزاری نمایشگاه‌های دائمی تسهیل شده است و در حال حاضر هر شرکتی که قصد صادرات کالاهای خود را به آفریقا داشته باشد، می‌تواند با ارائه محصول خود در این نمایشگاه، تجار آفریقایی و دیگر کشورهای ثالث را با تولیدات ایرانی آشنا کند. وی با تاکید بر اینکه برای تولیدکنندگان فرصت‌های خوبی در این کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: از سال گذشته هیات‌های تجاری مختلفی به کنیا سفر کرده‌اند که موجب به وجود آمدن شناخت کافی از این بازار است. سفیر ایران در کنیا با تاکید بر اینکه هر بازاری در جهان شرایط ویژه خود را دارد، گفت: باید بازارهای هدف را با موقعیت مناسب خودشان ارزیابی کنیم تا بتوانیم محصولات را به درستی انتخاب و عرضه کنیم، در این صورت می‌توانیم به نتایج بهتری دست یافته و صادرات خود را افزایش دهیم. نمایشگاه دائمی ایران در کنیا یک پلتفرم آنلاین نیز دارد. خواهش ما از متقاضیان این است که اطلاعات صحیحی را در اختیار سفارت قرار دهند. به طور مثال شرکتی با ما ارتباط می‌گیرد و در شرایط خود بزرگ‌نمایی می‌کنند. این مسائل باعث بروز مشکل می‌شود در نتیجه لازم است اطلاعات دقیقی از محصول و توانایی خود در اختیار ما قرار دهند. تجار و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت سفارت ایران در کنیا راه‌های ارتباطی با سفارت از جمله ایمیل را مشاهده کنند.

تاکید بر تعاملات گسترده تاریخی

همچنین «جاشوا ایگوتا گاتیمو» سفیر کنیا در ایران نیز با تاکید بر اینکه زمینه‌های بسیاری برای توسعه روابط بین دو کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: ایران و کنیا در بخش فرهنگی شباهت‌هایی به یکدیگر دارند که نشان‌دهنده تعاملات گسترده تاریخی است و می‌تواند شرایط را برای توسعه اقتصادی فعلی نیز فراهم کند. وی با اشاره به سهولت دریافت ویزا برای سفر به کنیا، ‌تاکید کرد: با شرکت هواپیمایی ایرانی برای توسعه سفرها بین نایروبی و تهران مذاکرات به نتیجه رسیده و مقرر شده تا سه روز در هفته تردد انجام شود. سفیر کنیا در ایران با اشاره به اینکه سه گام برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: دستور اصلی فعالیت میان ایران و کنیا تولیدات مشترک است که با توجه به دسترسی کنیا به بازارهای اروپایی می‌توان تولید را گسترش داد. وی با تاکید بر اینکه کشت فراسرزمینی از دیگر نکاتی است که موجب توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: ایران از نظر تجهیزات پزشکی و دارویی دارای توانمندی‌های عظیمی است که می‌تواند، در این بخش صادرات خود را افزایش دهد و در کنیا مورد استقبال قرار بگیرد. سفیر کنیا تاکید کرد: به دنبال پیشبرد و گسترش روابط میان دو کشور هستیم و بر همین اساس فرصت‌هایی نیز فراهم شده است.

سفیر کشور کنیا در ایران با ذکر فرصت‌ها و قابلیت‌های کنیا گفت: کنیا تنها کشوری در قاره افریقا محسوب می شود که مرکز نواوری تکنولوژی ایران را دارد و این مرکز به صورت نمایشگاه دایمی است. وی اضافه کرد: تجار می‌تواند محصولات به صورت دایمی به نمایش بگذارند و بسیاری از تبادلات بازرگانی انجام می‌شود و فرصت بسیار خوبی برای ایران و کنیا بوده است. در حال حاضر ۲۰ شرکت ایرانی به صورت فعال در این مرکز فعالیت می کنند که به دنبال این هستیم تعداد بیشتر شوند، چرا که این برای رابطع تجاری بین دو کشور مفید است.