تجارت نیوز نوشت؛ هفته آخر آذر بود که شاپرک در نامه‌ای از شرکت‌های پرداخت‌یار خواست تا به صورت اختیاری و به دلیل حفظ امنیت، دامنه خود را از com. به ir. تغییر دهند، حالا به نظر می‌رسد این اقدام اجباری شده است.

روز گذشته، مرکز ثبت د‌امنه کشوری ایران اعلام کرد که از ابتدای سال آینده فقط درخواست‌های مرتبط با دامنه ir فقط با احراز هویت انجام خواهد شد.یعنی کلیه درخواست‌های مرتبط با دامنه نقطه آی آر فقط از طریق شناسه‌های کاربری احراز هویت شده پذیرفته خواهد شد و به هیچ یک از درخواست‌های ارسالی (اعم از ثبت، تمدید، لغو، انتقال و نظایر آن) در شناسه‌های کاربری فعلی ترتیب اثر داده نخواهد شد.

با وجود این، دلیل این اقدام امنیت اعلام شده، چراکه ممکن است دامنه‌های دات کام از دسترس خارج شوند، اما هنوز معلوم نیست که آیا دامنه‌های دات کام از خارج از کشور قرار است بسته شود یا از داخل کشور!

تغییر دامنه به همین راحتی‌ها نیست!

با تغییر دامنه پرداخت‌یارها احتمال ۹۹ درصد درگاه پرداخت تمام سایت‌هایی که از درگاه‌های پرداخت شرکت‌های پرداخت یار ایرانی استفاده می‌کنند، با مشکل مواجه خواهند شد. پس تغییر دامنه شرکت‌های پرداخت‌یار به این آسانی هم نیست.

مصطفی امیری، مدیرعامل شرکت پرداخت‌یاری زرین‌پال در این‌باره به تجارت‌نیوز گفت: «اما هنوز به طور کامل متوجه نیستیم که برچه اساسی چنین تصمیمی اتخاذ شده است. به نظر می‌رسد تصمیمات گرفته شده در حال تبدیل‌شدن به مدل جدیدی از قانونگذاری می‌شود.»

او با اشاره به اینکه هر زمان در هر حوزه‌ای نگرانی صورت می‌گیرد، آن را به سایر حوزه‌ها تعمیم می‌دهند، ادامه داد: «تصمیم‌گیری‌های این چنینی فقط محدودیت‌ها را بیشتر می‌کند و طبیعتا اگر سرویس‌هایی که در بستر فضای مجازی فعالیت می‌کنند را محدود کنیم، شرکتی مثل گوگل می‌تواند به راحتی تمامی سرویس‌هایی که در دا‌‌منه .ir فعالیت می‌کنند را از نمایه خودش حذف کند یا طی یکسری اقدامات ساده، اهمیت کمتری برای این سرویس‌ها در رتبه‌بندی سئو قائل شود.»

امیری همچنین اضافه کرد: «خواهش ما این است که اگر نگرانی هم وجود دارد، آن را همراه مصادیق به صورت شفاف بیان کنند. در این مورد حتما شرکت‌های خصوصی تمایلات متفاوتی دارند و قطعا برای شرکت‌های پرداخت‌یاری در قوانین بین‌الملل حقوقی در نظر گرفته شده است.»

از زمانی که نامه اول شاپرک به پرداخت‌‌یارها ارسال شد، بسیاری از کسب‌وکارها نگران هستند که با شرایط حال حاضر که با هزاران دردسر از اینترنت برای سرپا نگه‌داشتن کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند، حالا باید نگران مسدود شدن دامنه‌های com. خود باشند.

شرکت‌های خارجی می‌توانند د‌امنه com. را تحریم کنند؟

شرکت شاپرک علت تغییر دا‌منه را تامین امنیت وب‌سایت‌ها اعلام کرد و در نامه خود گفته بود که ممکن است در آینده دامنه‌های دات کام مسدود شوند. اما گزارش‌ها چیز دیگری می‌گویند.

براساس گزارش‌های به دست آمده، در صورتی که دامنه‌های دات کام توسط شرکت‌های خارجی تحریم شوند، به راحتی می‌توانند از این مورد گذر کنند. ICANN مرکز اصلی ثبت دامنه‌های دات کام است. اما این مجموعه ایران را تحریم نمی‌کند. بلکه شرکت‌ها رجیسترار که زیر مجموعه این شرکت هستند ممکن است ایران را به دلایل تجاری و قوانین آمریکا تحریم کنند.

البته چند سال پیش بود که شرکت‌های رجیسترار آمریکایی ایران را تحریم کردند. طی این تحریم یک نامه به تمام ایرانی‌هایی که د‌امنه دات کام دارند ارسال شد و در آن نامه از وب‌سایت‌های ایرانی با دامنه دات کام خواستند که دامنه خود را به شرکت دیگری منتقل کنند.

با این حال در نهایت، هیچ مشکلی برای دامنه‌های دات کام به‌وجود نیامد و تنها یک فرصت شش ماهه به ایرانی‌ها داده شد تا د‌ا‌منه خود را به شرکت دیگری که خارج از آمریکاست، منتقل کنند.

در نتیجه تمام شرکت‌های هاستینگ ایرانی دامنه‌های خود را به شرکت‌های اروپایی نظیر joker یا hexonet منتقل کردند. حالا تمام شرکت‌ها و افراد ایرانی از رجیسترارهای اروپایی استفاده می‌کنند.

این درحالی است که حتی اگر اروپا هم وب‌سایت‌هایی ایرانی با دا‌منه دات کام را تحریم کنند، باز هم صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند از خدمات شرکت‌های دیگری استفاده کنند و نیازی به تغییر د‌‌‌ا‌منه نیست.

تغییر دامنه، برای اینترنت ملی؟!

یکی از شایعاتی که به دنبال تغییر دا‌‌منه com. به ir. به وجود آمد، اجرا کردن اینترنت ملی است. چراکه در صورت ‌راه‌اندازی اینترنت ملی این امکان وجود دارد که دامنه‌های دات کام از داخل ایران مسدود شوند و فقط امکان دسترسی به د‌امنه‌های IR. وجود داشته باشد.

اما در نتیجه مشکلات بزرگتری به وجود خواهد آمد که چرا که دیگر گوگل و سرویس‌هایی که امروز برای پیشبرد اهداف کسب‌و‌کارها از آن‌ها استفاده می‌‌شود، وجود نخواهند داشت و باید به دنبال راهی دیگر برای بازاریابی وب‌سایت‌ها خود باشند.