اقتصاد بازار: مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی صندوق راه آهن جمهوری اسلامی ایران از ایجاد دو خط ریلی سیاسی و مذهبی تهران- بغداد و مشهد- کربلا تا پیش از ماه محرم خبر داد و گفت: این خط ریلی علاوه بر جذب توریست درمانی در جذب گردشگر نیز تاثیز بسزایی دارد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد بازار سیاوشی در اولین جلسه مشترک کمیته توسعه صادرات کالا و کمیته معدن اتاق بازرگانی اصفهان، با بیان اینکه پیش از این مسئولیت در حوزه بازار عراق فعال بودم، اظهار داشت: بر اساس این دیدگاه پروژه هایی را وارد این شرکت کردیم و بعد از قبول این مسئویت با مدیران ارشد عراق وارد مذاکره شدیم.
وی تاکید کرد: با توجه به خروجی این جلسات قرار است تا قبل از ماه محرم، مسافران ایرانی از طریق ناوگان ریلی و قطار وارد عراق شوند همچنین عراقی ها نیز از این طریق وارد ایران شوند.
مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی صندوق راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه براساس این طرح ریلی علاوه بر ورود زائرین، تجار هم به عراق خواهند رفت، تصریح کرد: دو خط سیاسی راه آهن بغداد- تهران و همچنین خط مذهبی کربلا- مشهد مد نظر ما است.
وی تاکید کرد: با توجه به این پتانسیل ما می توانیم حجم بالایی از توریست سلامت را جذب ایران کنیم همچنین این خط در حوزه گردشگری اصفهان می تواند سهم بالایی را داشته باشد.
سیاوشی بیان داشت: سال گذشته بیمارستان های اهواز بدون اینکه اقدام خاصی انجام داده باشند در بحث توریست درمانی، 150 میلیون دلار درآمد ارزآوری کسب کردند.
وی با تاکید بر اینکه این خط ریلی منشا بسیاری از کارها خواهد شد، گفت: هزینه های حمل و نقل ریلی بسیار پایین است و می توان خرمشهر را به یکی از قطب های تجاری کشور تبدیل کرد.
مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی صندوق راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه 80 درصد کالاهای وارده به عراق در جنوب این کشور تخلیه می شود، اظهار داشت: براین اساس ما تصمیم گرفتیم که کالاهای ایرانی را از مرزهای جنوبی و به خصوص مرز خرمشهر وارد عراق کنیم.
وی با اشاره به اینکه ما در حوزه مسافر و کالا، حمل ترکیبی خواهیم داشت، بیان داشت: هزینه حمل و نقل ریلی در عراق یک چهارم حمل جاده ای است و کالاهای ایران مشمول 75 درصد صرفه جویی از محل حمل و نقل ریلی در داخل عراق خواهد شد که این موجب رقابتی شدن قیمت کالاهای ایرانی می شود.
سیاوشی تاکید کرد: ما به عنوان فعال حوزه اقتصاد، از نظر اقتصادی این اقدامات را انجام داده ایم اما بقیه امور بر عهده وزارت امور خارجه و سازمان های امنیتی است که اجازه ورود و خروج کالاهای عراقی و مسافران را بدهند.
وی همچنین بیان داشت: در بحث مسافر زیاد مشکلی نیست اما در بحث کالا پیچیدگی های خاصی وجود دارد.
مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی صندوق راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین در ادامه با تاکید بر ضرورت دپوی کانتینری در اصفهان، بیان داشت: ما در کنار ریل راه آهن اصفهان زمینی برای دپوی کانتینری در نظر می گیریم.
وی در ادامه در خصوص قرارداد واردات ریل از هند با وجودی که این توان در شرکت ذوب آهن اصفهان ایجاد شده است، گفت: شرکت ذوب آهن تاکنون چندین مرحله برای تولید ریل ملی، زمان اعلام کرده که آخرین تاریخ خرداد 95 بود و این موضوع در دستور کار راه آهن قرار گرفت که با بهره برداری این طرح، برای خرید کسب تکلیف کند.
سیاوشی ادامه داد: قرار بود ذوب آهن در تولید ریل ملی خودکفا باشد اما اقدام به وارد کردن شمش تولید ریل کرد در حالیکه این ریل باید در داخل تولید می شد.
وی تاکید کرد: هر زمانی شرکت ذوب آهن آماده عرضه ریل ملی شد ما نیز اقدامات لازم را برای قرارداد خرید ریل انجام خواهیم داد.
مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی صندوق راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر به هزاران کیلومتر ریل نیاز داریم، تصریح کرد: امیدواریم تا زمانی که ریل ها از هند وارد کشور می شود ریل ملی ذوب آهن نیز آماده بهره برداری نهایی شود.