اقتصاد بازار: به منظور سرمایه گذاری برای طرح های آبرسانی، تصفیه فاضلاب و پساب صنعتی، تفاهم نامه همکاری بین اتاق بازرگانی اصفهان و شرکت گرین تک چین امضا شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد بازار، در جلسه ای که به همت کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان با حضور یک هیات چینی برگزار شد، تفاهم نامه همکاری با شرکت گرین تک چین برای سرمایه گذاری در طرح های مختلف آبی استان تا سقف یک میلیارد یورو امضا شد.
حاتمی مشاور شرکت گرین تک چین در ایران در این نشست با اشاره به وضعیت اسفبار بخش کشاورزی و صنعت به دلیل کم آبی، اظهار داشت: 75 درصد کشور با خشکسالی مواجه است و در این راستا پروژه های متعددی در ایران همچون انتقال آب از دریای شمال و خلیج فارس و عمان به فلات مرکزی ایران کلید خورده است.
وی با بیان اینکه تاکنون سه پروژه از خلیج فارس به سیرجان، کرمان و یزد استارت خورده که نیازمند حجم بالایی از سرمایه گذاری است، افزود: از سوی دیگر طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان و دامغان در دست بررسی است و در این راستا طی صحبت با یک شرکت چینی برای آب شیرین کن، انتقال آب و تصفیه پساب اعلام آمادگی شده است.
مشاور شرکت گرین تک چین در ایران با اشاره به اینکه اصفهان در مضیقه کامل آب قرار دارد و بالادست رودخانه برداشت آب بسیاری انجام می دهد، گفت: از سوی دیگر صنایعی همچون ذوب آهن با کمبود آب مواجهند و طرح انتقال آب از تونل سوم کوهرنگ دچار مشکل است و طبق برنامه جدید قرار است حجم آب بسیار کمی از طرح بهشت آباد به اصفهان منتقل شود.
وی با تاکید بر اینکه جنگ آب در ایران آغاز شده و براثر کمبود آب شاهد برخی درگیری ها هستیم، تصریح کرد: شاید بتوان راهکاری برای استفاده بهینه آب ارائه داد.
حاتمی با بیان اینکه انتقال خط لوله 1200 متری آب از خلیج فارس به فلات مرکزی کاری بسیار دشوار است، گفت: گاهی برای زنده ماندن باید کاری کرد و امیدواریم مشکل فوق بحران آب حل شود.
اصفهان بر روی تصفیه آب های سطحی و فاضلاب متمرکز شود
"دیوید وانگ" از شرکت گرین تک چین در این جلسه با اشاره به فعالیت این شرکت در خصوص آب شیرین کن، انتقال آب به مناطق دیگر و تبدیل فاضلاب شهرداری ها و ...، اظهار داشت: برای اصفهان در نظر دارند آب خلیج فارس را به این شهر منتقل کنند و در تلاشند در یکی از کارخانجات اهواز بخشی از آب را برای کارخانجات صنعتی، شیرین کنند.
به گفته وی، اصفهان به عنوان یک شهر کویری حتی نباید یک قطره آب آن هدر رود و تمام فاضلاب آن باید قابل استفاده باشد.
وی به یکی از تکنولوژی های این شرکت اشاره کرد و بیان داشت: براساس سیستم کاری این تکنولوژی می توان 250 متر مکعب آب را در شبانه روز تصفیه و آب آشامیدنی اصفهان را تامین کرد.
دیوید وانگ، تصفیه مواد زاید کارخانجات نساجی، صنایع سنگین، آب معادن و ... را از دیگر توانایی های این شرکت عنوان کرد و گفت: علاوه بر این دستگاه هایی برای تصفیه آب مواد شیمیایی و دارویی و پالایشگاه ها ساخته شده است.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط حاضر ابتدا باید بر روی تصفیه آب های سطحی اصفهان و سپس فاضلاب این شهر متمرکز شد، بیان داشت: در صورت نبود این دو منبع می توان بر روی انتقال آب دریا و شیرین کردن آب سرمایه گذاری کرد.
"ژو گوانگ" از شرکت BEWG چین در این نشست، با اشاره به اینکه این شرکت در قالب طرح های مختلف در روز 30 میلیون متر مکعب عملیات تصفیه انجام می دهد، افزود: شرکت BEWG، علاوه بر چین در تایوان، سنگاپور، مالزی و فنلاند پروژه دارد و 400 هزار میلیون دلار مجموع سرمایه گذاری این مجموعه است.
به گفته وی، سرمایه گذاری های این شرکت در قالب BOT و BBOT انجام می شود.
وی با بیان اینکه برای تصفیه آب دریا پروژه های زیادی را در چین اجرا کرده ایم، افزود: این شرکت یک کمپانی دولتی است و در نظر دارد همکاری دو طرفه با شرکت های ایرانی در زمینه های مختلف آب داشته باشد.
گوانگ گفت: این شرکت توانایی سرمایه گذاری تا سقف 2 میلیارد دلار آمریکا را دارد.
توقف سد تونل کوهرنگ به دلیل نداشتن منابع مالی
ره پو یکی از مسئولان شرکت آب منطقه ای اصفهان در این نشست با تاکید بر اینکه اصفهان برای طرح های آبی خود با مشکل مالی مواجه است، گفت: به دلیل نبود منابع مالی امروز ساخت سد تونل سوم کوهرنگ متوقف شده و طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان نیز با نبود اعتبار مواجه است.
وی با بیان اینکه هر کدام از این طرح ها نیازمند 200 میلیون یورو سرمایه گذاری هستند، تاکید کرد: متاسفانه به دلیل شرایط مالی دولت، برای هیچ یک از این دو طرح نتوانسته ایم ردیف بودجه ای بگیریم.
ره پو با اشاره به اینکه سرمایه گذاری ها نیازمند گارانتی است، تصریح کرد: متاسفانه برای ضمانت مالی و سرمایه گذاری طرح های آبرسانی دچار مشکل هستیم.
وی همچنین افزود: ما هنوز نتوانسته ایم بحث تخصیص آب در اصفهان را حل کنیم و این موضوع هنوز در اختیار وزارت نیرو است.
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری اصفهان نیز در این نشست، با تاکید بر اینکه آب و به خصوص کیفیت آن یکی از اولویت های اصلی استان است، اظهار داشت: استانداری اصفهان از هر گونه مشارکت و همکاری در این زمینه استقبال می کند.
به گفته محسن ایروانی، اولویت ما اجرای طرح های نیمه تمام و خطوط انتقال آب به استان اصفهان است.
وی با بیان اینکه هنوز شبکه آبرسانی برخی از شهرستان استان اصفهان کامل نیست، افزود: اولویت بعدی اصفهان بازسازی تصفیه خانه های استان و تکمیل تصفیه خانه های نیمه تمام است.
ایروانی تصریح کرد: سامانه دوم آبرسانی اصفهان اولویت اصلی این استان است و علاوه بر این بر سرمایه گذاری و تکمیل سد و تونل سوم کوهرنگ تاکید داریم.
وی در خصوص تضمین سرمایه گذاری طرح های استان، گفت: اگر شرکت خارجی با شرکت های دولتی قرارداد ببندند به طور قطع تضمین دولتی خواهد داشت و اگر با بخش خصوصی وارد مذاکره شود در قالب قانون سرمایه گذاری خارجی سرمایه آنها، تضمین می شود./