اقتصاد بازار: نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در یادداشتی به مناسبت روز ملی صادرات برنقش و اهمیت شاخص موثر و کلیدی "صادرات" به عنوان تجلی قدرت و توانمندی اقتصاد کشورو برطرف نمودن موانع آن در توسعه اقتصادی کشور تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مرم فلاورجان به مناسب روز ملی صادرات یادداشتی را منتشر کرد که متن آن بدین شرح است:
بسمه تعالی
روز صادرات فرصتی است که باید برنقش و اهمیت شاخص موثر و کلیدی "صادرات" به عنوان تجلی قدرت و توانمندی اقتصاد کشورو برطرف نمودن موانع و بازدارنده های آن در توسعه اقتصادی کشور تاکید گردد.
کشورهایی که حجم فروش تولیدات، خدمات و تنوع کالاهای صادراتی آنها بیش از خرید کالا و خدمات از کشورهای دیگر است، عناصری چون قدرت تولید بالا، تنوع تولید، اشتغال، تراز تجاری مازاد، ارز آوری، تعادل، رونق اقتصادی را در درون خود نهادینه کرده اند.
سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ گردید به اهمیت و راهکارهای همه جانبه حمایت از صادرات کالا و خدمات پرداخته شده است و پیاده سازی موارد مشروحه، الگوی مطلوب و راهگشای توسعه وافزایش صادرات خواهد بود.
در این یادداشت از دو بعد به صادرات کالاوخدمات پرداخته می شود؛ نخست آن که برای توسعه صادرات غیر نفتی نیازمند تولید رقابتی با هزینه پائین و کیفیت بالا و استاندارد هستیم که امکان رقابت با محصولات و خدمات تولیدی کشورهای دیگر را فراهم نماید و دوم آن که موانع، مشکلات و بازدارنده های صادرات کالا و خدمات از پیش روی صادرکنندگان برداشته شود و حداقل های صادرات خود را در این بازار جهانی، متغیر و پویا از دست ندهیم وبا نتیجه معکوس کاهش تولید در کشور مواجه نشویم. موضوعی که امروز و بالاخص در بخش صنایع با کاهش ظرفیت تولید و یا تعطیلی صنایع مواجهیم. اگرچه مشکلات پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالا که شکل دهنده زنجیره ارزش در اقتصاد کشورند روشن و مبرهن است ولیکن به تعدادی از آنها اشاره می گردد:
1- کاهش هزینه های تولید محصولات و خدمات – هزینه های تولید در کشور بالا و ضرورت دارد تولیدکنندگان از تسهیلات ویژه در بخشهای مالیات، بیمه، حمل و نقل، وام بانکی ، مجوز تاسیس و توسعه کسب و کار و امثالهم برخوردار شوند و کالاهای تولیدی داخل قابلیت رقابت در بازار جهانی را داشته باشد.
2- تکنولوژی تولید ارتقاء وازحالت سنتی و نیمه سنتی خارج گردد وبه تبع آن هزینه های تولید کاهش وکیفیت محصولات بالارفته وصرفه های اقتصادی ناشی از مقیاس تولید به دست آید.
3- در کنار تکنولوژی، آموزش فرهنگ صادراتی و شناسایی محیط فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و قانونی کشورهای مقصد برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ضروری بوده بنحوی که امکان استفاده از بازارهای جهانی را فراهم و تولید داخلی رشد یابد.
4- رویه های تجاری، قوانین و مقررات ما عمدتا درجهت واردات کالاتنظیم شده و بایستی رویه ها در جهت حمایت از صادرات تنظیم و مشوق های صادراتی تغییر و بهبود یابند. و یکی از دلایل تراز تجاری منفی (حتی بدون در نظر گرفتن کالاهای وارداتی قاچاق )می باشد.
صادرات کالاها و خدمات نقش مهمی در حجم فروش، سهم بازار، اشتغال، بهبود فضای رقابتی کسب وکا ر،توسعه صنعت و کشاورزی و خدمات ، درآمد، سودآوری و در نهایت رفاه ملی ایجاد می نماید. اما نمی توان آن را به صورت انتزاعی و بدون توجه به تولید کم هزینه و با کیفیت در نظرگرفت. تولید و صادرات مکمل هم هستند و موانع هر دو باید برداشته شود تا رونق اقتصاد ی و رفاه اجتماعی فراهم گردد.
در پایان روز ملی صادرات را به کلیه فعالان اقتصادی و بالاخص صادرکنندگانی که در جبهه اقتصادی با تحمل مشقات و سختی ها در جهت اعتلای اقتصاد کشور تلاش می نمایند صمیمانه تبریک عرض می نمایم.