اقتصاد بازار: ریيس اتاق بازرگاني اصفهان گفت: بر اساس آمار، جمعيت كشورهاي اين گروه در حدود ٦٠ درصد از جمعيت مسلمانان كه معادل ١٣ درصد جمعيت جهان است اما متاسفانه تجارت صورت گرفته بين 8 كشور عضو اين گروه فقط 3.3 درصد تجارت جهاني است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از اتاق اصفهان، سيدعبدالوهاب سهل آبادي در نشست جهاني اتاق هاي بازرگاني كشورهاي اسلامی در حال توسعه (D8)در ازميز تركيه، بیان داشت: كشورهاي عضو اين سازمان با دارا بودن جمعيتي حدود يك ميليارد نفر، نيروي كار جوان، صنايع عظيم انرژي و معدني و نيز موقعيت ژئوپلتيكي ممتاز مي توانند به عنوان يك قطب نيرومند در معاملات و معادلات بين المللي حضور يابند.
وی همكاري هاي اقتصادي منطقه اي را يكي از بهترين و محكم ترين راهبردهاي كشورها براي توسعه همگون به ويژه گسترش ثبات منطقه اي برشمرد و افزود: از اين رويكرد در بسياري از كشورهاي توسعه يافته به بهترين نحو ممكن استفاده شده است.
سهل آبادی تصریح کرد: اتحاديه اروپا و سازمان اوپك به عنوان نمونه هاي شاخص همكاري هاي سياسي، اقتصادي و حتي فرهنگي در جهان است.
رییس اتاق بازرگانی اصفهان خاطر نشان کرد: از اصول همگرايي منطقه اي اين است كه ملت هاي تعامل كننده از نقاط مشترك فرهنگي شروع کنند و در گذر زمان و تقويت تعاملات به يك سياست اقتصادي مطلوب در جهت بهبود بنيه مالي جمعيت برسند و توان رقابتي خود را در برابر اقتصاد جهاني و جهان اقتصاد افزایش دهند.
وی ايران را همواره يكي از کشورهای استراتژيك منطقه خاورمیانه و گروه D8 نام برد و گفت: استان اصفهان يكي از استان هاي مهم و مركز تقسيم راه هاي زميني و ريلي كشور بين آب هاي خليج فارس، آسياي ميانه و اروپاي شرقي به شمار مي آيد.
سهل آبادی برقراری ارتباط بین اتاق های بازرگانی عضو D8 را عامل افزایش حجم تجارت بین کشورهای عضو برشمرد و افزود: در این راستا ارتباط بين اتاق بازرگاني اصفهان با اتاق هاي عضو كشورهاي اسلامی در حال توسعه ازمير و قاهره افزايش مي يابد.
وی اضافه کرد: اكثر قريب به اتفاق جمعيت استان اصفهان را مسلمانان تشكيل داده اند و اقليت هاي ديني مسيحي، يهودي و زرتشتي نيز قرن هاي متمادي است كه در اصفهان در آرامش كنار يكديگر زندگي مي كنند.
سهل آبادی اظهار داشت: اين استان با دارا بودن بيش از ٨ هزار واحد صنعتي بزرگترين قطب صنعت كشور است كه ساليانه متجاوز از ٩ ميليون تن انواع فرآورده هاي فولادي را توليد و به بازارهاي داخلي و خارجي روانه مي كنند و در زمينه صنعت نساجي سابقه طولاني دارد و اكنون ٢٥ درصد واحدهاي نساجي را در خود جاي داده است.
وی تاکید کرد: اين استان از نظر معادن فعال و نيز ارزش سرمايه گذاري در بخش معدن مقام دوم ايران را داراست و 1.5 درصد كل اراضي كشاورزي ايران در اصفهان قرار دارد که تولید ٦ درصد محصولات كشاورزي کشور را به خود اختصاص داده است.
سهل آبادی عمده كالاهاي صادراتي استان اصفهان را صنايع دستي، آهن آلات و فولاد، سنگ هاي ساختماني و تزیيني، سيمان، فلزات گران بها، فرش دستبافت و ماشيني، محصولات پتروشيمي و ماشين آلات صنعتي، تجهيزات و قطعات الكترونيكي، مواد اوليه و محصولات شيميايي برشمرد.
وی گردشگری را یکی از مزیت های اقتصادی و سرمایه گذاری استان اصفهان نام برد و گفت: دارا بودن ١٨٣٦ جاذبه تاريخي فرهنگي و ٤ اثر ثبت شده جهاني رتبه اول ايران را از اين نظر به خود اختصاص داده است. در حال حاضر اصفهان با ١٣ شهر دنيا عقد خواهر خواندگي دارد همچنین ١٧٨ رشته صنايع دستي ثبت شده در حال فعاليت هستند كه اكثر آن ها از جمله هنر فرش شهرت جهاني دارد.
وی افزود: اتاق بازرگاني اصفهان با بيش از ٣ هزار عضو فعال،دومين اتاق بزرگ ايران است كه در سال ٢٠١٢ ميلادي موفق به كسب رتبه نخست كنفدراسيون اتاق هاي بازرگاني آسيا و اقيانوسيه موسوم به اجلاس كاسي(CACCI) گرديد.
سهل آبادی در ادامه گفت: اين اتاق طي ٧ ماه گذشته ميزبان بيش از ٤٠ هيات خارجي بوده كه منجر به امضاي ٣ يادداشت همكاري شده است.
وی اصفهان را سرشار از پتانسيل هاي سرمايه گذاري خواند و گفت: ١٤٧ پروژه سرمایه گذاری از سوی اتاق بازرگانی اصفهان براي سرمايه گذاران خارجی و مشاركت آنان فراهم شده است تا در شرايط مناسب ايجاد شده پس از توافق نامه برجام، فضاي اميد بخشي را براي سرمايه گذران خارجي فراهم سازد.
گفتني است؛ نشست جهاني اتاق هاي بازرگاني كشورهاي عضو گروه D۸، شامل کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه در ازمير تركيه برگزار شد.