اقتصاد بازار: استان اصفهان با دارا بودن بيش از ٨ هزار واحد صنعتي بزرگترين قطب صنعت كشور است كه ساليانه متجاوز از ٩ ميليون تن انواع فرآورده هاي فولادي را توليد و به بازارهاي داخلي و خارجي روانه مي كنند. از سوی دیگر در صنعت نساجي نیز سابقه طولاني دارد و اكنون ٢٥ درصد واحدهاي نساجي را در خود جاي داده است. همچنین این استان در بخش معدن فعال و از نظر ارزش سرمايه گذاري معدن مقام دوم ایران را به خود اختصاص داده است؛ علاوه بر این 1.5 درصد كل اراضي كشاورزي ايران در اصفهان قرار دارد که تولید ٦ درصد محصولات كشاورزي کشور را به خود اختصاص داده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با اشاره به این مزیت ها، عمده كالاهاي صادراتي استان را صنايع دستي، آهن آلات و فولاد، سنگ هاي ساختماني و تزیيني، سيمان، فلزات گرانبها، فرش دستبافت و ماشيني، محصولات پتروشيمي و ماشين آلات صنعتي، تجهيزات و قطعات الكترونيكي، مواد اوليه و محصولات شيميايي معرفی می کند.
عبدالوهاب سهل آبادی گردشگری را یکی از مزیت های اقتصادی و سرمایه گذاری استان اصفهان می داند و می گوید: اصفهان با دارا بودن ١٨٣٦ جاذبه تاريخي فرهنگي و ٤ اثر ثبت شده جهاني رتبه اول ايران را از اين نظر به خود اختصاص داده است. وی می افزاید: در حال حاضر اصفهان با ١٣ شهر دنيا عقد خواهر خواندگي دارد؛ همچنین ١٧٨ رشته صنايع دستي ثبت شده در حال فعاليت هستند كه اكثر آن ها از جمله هنر فرش شهرت جهاني دارد.
وی با بیان اینکه اتاق بازرگاني اصفهان با بيش از ٣ هزار عضو فعال، دومين اتاق بزرگ ايران است، بیان می کند: اتاق اصفهان طي ٧ ماه گذشته ميزبان بيش از ٤٠ هيأت خارجي بوده كه منجر به امضاي سه يادداشت همكاري شده است. وی اصفهان را سرشار از پتانسيل هاي سرمايه گذاري می داند و می گوید: ١٤٧ پروژه سرمایه گذاری از سوی اتاق بازرگانی اصفهان براي سرمايه گذاران خارجی و مشاركت آنان فراهم شده است تا در شرايط مناسب ايجاد شده پس از توافق نامه برجام، فضاي اميد بخشي را براي سرمايه گذران خارجي فراهم کند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان تصریح می کند: با وجود فشارهای ناشی از تحریم های طولانی مدت علیه ایران، ساختارسازی های صنعتی و علم اندوزی در کشور متوقف نشد و کارشناسان و متخصصان ایرانی به پیشرفت های قابل توجهی به لحاظ کمی و کیفی در عرصه اقتصادی نائل شده اند. به گفته وی، بخش خصوصی و دولتی استان اصفهان خواستار رونق سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای توسعه اقتصادی است و در این رابطه با تشکیل کمیته ویژه به دنبال معرفی فرصت های سرمایه گذاری خارجی است.
سهل آبادی تأکید می کند: اغلب بخش های اقتصادی استان دارای مزیت برای سرمایه گذاری است و باید زمینه برای صدور تولیدات با استفاده از انتقال تکنولوژی ناشی از سرمایه گذاری خارجی فراهم شود. وی ادامه می دهد: استان دارای مزیت برای صنعت نساجی است و می توان با تلاش مضاعف، بازار کشورهای همسایه را در اختیار خود قرار دهد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در خصوص اینکه چرا بعد از برجام هنوز در جذب سرمایه گذاران موفق نبودیم، بیان می کند: یکی از مواردی که در مسیر موفقیت جذب سرمایه گذاران وجود دارد، مسائل بانکی است که واقعاً باید مرتفع شود. وی با تأکید براینکه علاوه بر این باید روند ثبت شرکت های خارجی در کشور را تسریع کنیم، تصریح می کند: امیدواریم فرصت سوزی نشود و این موارد منجر به جذب سرمایه گذاران شود چرا که این تبادلات، می تواند بسیار اثربخش باشد.
به اعتقاد سهل آبادی، وقتی تمام توان ایران از طریق مذاکرات به دنیا تفهیم و در نهایت به سند برجام تبدیل شد، ما باید شکرگزار این موقعیت باشیم؛ به خاطر مردمی که در این جنگ اقتصادی، مقاومت کردند باید در زمینه اقتصاد جهانی حرکت کنیم. وی با اشاره به اینکه وقتی من به عنوان بخش خصوصی، قراردادی با بخش خارجی منعقد می کنم، دولت نیز سود خواهد برد، می گوید: به همین دلیل در زمینه بانک، مالیات و ... از دولت انتظار داریم؛ وقتی می گوید بهره بانکی کاهش یافته، در عمل نیز این گونه باشد.
به گفته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، اکنون زمانی است که دولت و بخش خصوصی باید به خودشان بیایند. ما وقتی به عنوان سفیر اقتصادی ایران در این کشورها حضور می یابیم و تفهیم می کنیم که ایران، امن ترین کشور خاورمیانه و بهترین نقطه منطقه برای سرمایه گذاری است، دولت و بخش خصوصی کجا و کِی باید از این فرصت ها استفاده کنند؟!/
به نقل از نوسان