اقتصاد بازار: هفتمین کنفرانس تجارت و سرمایه گذاری جهان اسلام با دستاوردهای خوبی برای ایران همراه بود. این کنفرانس هر ساله در مرکز تجارت جهانی کوآلالامپور، پایتخت کشور مالزی، برگزار می شود. در این دوره که از 27 مهر تا 1 آبان ماه برگزار شد، نمایندگان ایران در کنار نمایندگان 57 کشور اسلامی در رویدادی حضور یافتند که هدف و مأموریت اصلی خود را یک چیز می داند: کمک برای تقویت اقتصاد و اتحاد در کشورهای اسلامی؛ این هدف از آن جا نشأت می گیرد که سردمداران کشورهای اسلامی معتقدند این کشورها علی رغم توان اقتصادی وسیعی که در اختیار دارند، در برخی زمینه ها به کشورهای غیراسلامی وابسته اند و همین امر، زمینه ساز برخی تنش ها در آینده اقتصادی و سیاسی آنان خواهد بود. کشورهای اسلامی با حضور در این رویداد تلاش می کنند، علاوه بر معرفی توان اقتصادی خود در بخش نمایشگاه، با حضور در کنفرانس های جانبی و دیدارها و مذاکرات اقتصادی، بنیه اقتصادی خود را به شکلی متحد و برای استقلال هر چه بیشتر به کار گیرند.
معرفی چهره های نخبه جهان اسلام، برگزاری همایش های جانبی، بخش نمایشگاه، ملاقات ها و دیدارهای تجاری از بخش های مهم این رویداد هر ساله است که توسط سازمان همکاری های اسلامی OIC-IBC و با همکاری مرکز اسلامی توسعه تجارت ICDT برگزار می شود.
معرفی چهره های پیشرو اقتصادی جهان اسلام به دلیل فعالیت های کارآفرینانه و اثرگذار به عنوان نخبگان جهان اسلام، یکی از مهم ترین اتفاقات هرساله این رویداد است. امسال 8 نفر از این چهره ها معرفی شده و تندیس ویژه "جواهرات اقتصادی جهان اسلام" را از "جوهوری عبدالغنی" وزیر دارایی مالزی دریافت کردند. از ایران"مهدی یوسفی"مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی در حضور مرضیه افخم" سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی به روی جایگاه رفت و نام خود را پس از "اسدالله عسگراولادی"، "یونس ژائله سعدآباد" و "غلامعلی سلیمانی" که در سال های گذشته در این فهرست قرار داشتند، به عنوان دیگر ایرانی دارنده این نشان ثبت کرد.
محمد عبدالرزاق، شاراوانان شانمو گاسوندارم و عبدالوحید عمر از فعالان اقتصادی مالزی، شیخ ابوبکر احمد از هند، عبدالسلام الرمرشدی از عمان، مصطفی آیدین از ترکیه، شیخه لوبنا بنت خالد القاسمی از امارات متحده عربی و مهدی یوسفی از ایران چهره های برتر جهان اسلام بودند که هیئت داوران این دوره از نمایشگاه و کنفرانس تجارت و سرمایه گذاری جهان اسلام آن ها را به عنوان افراد تأثیرگذار اقتصاد جهان اسلام معرفی کردند. در حاشیه این رویداد، مسیر موفقیت، روش ها و مدل های کسب و کار این افراد در میزگردهای جانبی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مهدی یوسفی، پس از دریافت جایزه به خبرنگار ایرنا در کوآلالامپور گفت: افزایش میزان صادرات منطقه پارس جنوبی از 21 میلیون تن در سال 93 به 24 میلیون تن در سال 94 یکی از دلایل این انتخاب بوده است. همچنین ارائه مقاله بنده با موضوع بسط نظریه اقتصاد مقاومتی در حوزه جهان اسلام و به زبان انگلیسی عامل دیگری بود که در این انتخاب مؤثر واقع شد.
وی این انتخاب را نتیجه تلاش های جمعی همکاران خود در وزارت نفت و مجموعه شرکت های خصوصی مستقر در منطقه عسلویه دانست و ادامه داد: شرایط پساتحریم در مجموعه پارس جنوبی، تأثیری کاملا آشکار داشت و رشد صادرات این منطقه را به همراه آورد.
دبیر کل مرکز تجارت بین المللی سازمان همکاری های اسلامی در ایران، امارات، عراق، ترکیه و عمان نیز در حاشیه این مراسم گفت: قرار گرفتن نام یک ایرانی در میان فهرست "نخبگان اقتصادی جهان اسلام" برای چندمین سال متوالی رخ داده است.
مجید کرباسچی افزود: کنفرانس سرمایه گذاری و تجارت جهان اسلام بهترین زمینه برای ایجاد فرصت های همکاری بین کشورهای اسلامی است. در این راستا و با توجه به ظرفیت های وسیع ایران در حوزه های مختلف، تلاش کرده ایم حضور ایرانیان در بخش های متعدد این رویداد اعم از نمایشگاه، ارائه مقاله در کنفرانس های جانبی، هیئت بازدید تخصصی، تنظیم جلسه با بخش های دولتی و خصوصی حاضر در رویداد و نیز معرفی چهره برتر اقتصادی، حضوری اثر بخش باشد.
مجید کرباسچی افزود: کشورهای اسلامی منابع بسیار زیادی در اختیار دارند که این منابع توسط دیگر کشورها با قیمت های بسیار کم گرفته و پس از فرآوری با قیمت های زیاد به خود آن ها فروخته می شود. بنابراین اساس و فلسفه تشکیل این رویداد، این است که کشورهای اسلامی به اتحاد لازم دست یافته تا در این شرایط گرفتار نشوند. وی ادامه داد: این ارتباطات باید به نحوی باشد که کشورهای اسلامی به طور مستقیم از خدمات و محصولات یکدیگر استفاده کنند. وی تصریح کرد: خدمات هواپیمایی، گردشگری، بانکی و آموزشی از جمله مواردی است که کشورهای اسلامی در رابطه با آن ها به کشورهای غیراسلامی وابسته هستند در صورتی که در هر یک از زمینه های مذکور، قدرت های بزرگی در درون کشورهای اسلامی وجود دارد و چنانچه اشتراکات و ارتباطات لازم را داشته باشند از دیگر کشورها بی نیاز خواهند شد؛ اما متأسفانه شواهد نشان می دهد کشورهای اسلامی با کشورهای غیراسلامی متحد تر هستند تا با خودشان!
وی ادامه داد: در سه دوره نخست برگزاری این رویداد، جمهوری اسلامی ایران نقش کم رنگی داشت؛ اما از سال 2012 شرکت متاکو به عنوان بخش خصوصی در این عرصه قدم نهاد و البته به دلیل آن که نماینده دولت نبود با مشکلاتی در برقراری ارتباط با دبیرخانه کنفرانس روبرو شد که در نهایت، حمایت های سازمان توسعه تجارت در سال های اخیر، موجب شد ایران بتواند حضور پررنگ تری در این نمایشگاه و همایش داشته باشد.
کرباسچی خاطر نشان کرد: در سال جاری نمایندگان بیش از 40 شرکت در قالب هیئت تخصصی 60 نفره با هماهنگی شرکت متاکو در این رویداد حضور یافتند که این حضور نسبت به سال گذشته رشدی حدود 40درصدی را تجربه می کند.
همچنین در حاشیه این رویداد، نماینده دبیرخانه هفتمین کنفرانس تجارت وسرمایه گذاری جهان اسلام در ایران، تفاهم نامه ای را با شورای تجاری ایران_آسه آن، امضا کرد. در مراسم اجرای این یادداشت تفاهم، معاون وزیر تجارت مالزی نیز حضور داشت. افزایش فعالیت های تجارت ایران با کشورهای عضو آسه آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا)، افزایش ارتباطات تجاری، بهره مندی از ظرفیت ها و توانمندی ها و تلاش برای کسب منافع مشترک، از اهداف این تفاهم نامه است که می توان آن را به عنوان یکی از دستاوردهای مهم و اثربخش حضور ایران در این رویداد قلمداد کرد.
به نظر می رسد با توجه به حضور سفرا، تجار و اعضای اتاق های بازرگانی کشورهای اسلامی در این نمایشگاه، فرصتی مغتنم برای معرفی فرصت های اقتصادی و شرایط خوب توسعه بازار ایران فراهم گردیده. گفته می شود این رویداد به بزرگ ترین رویداد اقتصادی جهان در سال 2020، تبدیل خواهد شد. اما باید دید سهم ایران در این هدف گذاری چقدر و تا کجاست؟