اقتصاد بازار: اینکه چگونه یک دانش آموخته کامپیوتر پایش به عرصه صنعت و تولید باز می شود و بعد از آن مسیر صادرات به 17 کشور دنیا را در روزگار محاق و بن بست اقتصادی پیش رو می گیرد و عناوین جهانی هم کسب می کند نشان از هوش، فراست و زیرکی خاص او دارد. مسعود جمالی حالا در جمع پنج کارآفرین برتر اتاق هاي بازرگاني آسيا و اقيانوسيه قرار دارد و عنقریب شاید حائز رتبه نخست نیز بشود. کارآفرین جوان اصفهانی در دهمین جشنواره تولیدکنندگان و مدیران جوان حوزه صنعت معدن و تجارت کشور موفق به کسب عنوان مدير جوان نمونه کشور نیز شد. آبان ماه بی شک ماه موفقیت های مسعود جمالی بود. گفت و گوی ما از مسیر موفقیت وی حکایت دارد؛

اقتصاد بازار: برای دستیابی به جایزه کارآفرین برتر اتاق های بازرگانی آسیا و اقیانوسیه و رسیدن به مراحل بالاتر چه اقداماتی انجام داده اید؟
ایتدا بگویم که هرگز در مجموع فعالیت های خود را براساس کسب جایزه برنامه ریزی نکردم؛ منتها اقداماتی در شرکت انجام دادیم که بر روی برخی خصوصیات فردی، مسئولیت های اجتماعی، فراست در کسب و کار، صداقت و ... به عنوان آیتم های مهم امتیاز بندی در این جایزه مطرح بود. در وهله نخست، این آیتم ها باید در سطح کشور اجرا شوند تا پس از آن در سطح آسیا و اقیانوسیه لحاظ شوند. به طور کلی کارآفرین باید در کشور خود خوشنام و صادق باشد. ما کسب و کار خود را دنبال می کردیم. بدون تردید هرچند شرکت طناب نقش جهان از لحاظ حجم، تُناژ تولید در روز و تعداد کارکنان، کوچکتر از بسیاری از شرکت های کشور است، اما لحاظ کردن آیتم رشد و توسعه و استراتژی مناسب برای رسیدن به این رشد بسیار موثر است، به خصوص وقتی در مرحله نهایی یا فاینال تمام این موارد بررسی می شود.

اقتصاد بازار: در این جایزه خوشنامی و فراست کسب و کار چطور ارزیابی می شود؟
فراست کسب و کار در فرصت هایی که زیرمجموعه تجارت شرکت طناب نقش جهان و شرکت های زیرمجموعه آن در حوزه های مختلف از جمله بسته بندی مواد غذایی و سایر امور فنی و اجرایی شرکت است به چشم می آید. ما در مجموعه های بخش خصوصی، راهی به جز توسعه پایدار اقتصادی نداریم. از سوی دیگر ما استراتژی شرکت را تا حدودی مطابق با برنامه های توسعه سازمان ملل و همخوانی با آن قرار دادیم که شامل مواردی چون مبارزه با فقر، عدالت اجتماعی و تضمین دسترسی همه به آموزش ابتدایی و مواردی از این قبیل است. توجه داشته باشید که شرکت طناب نقش جهان به طور صد درصد خصوصی، مستقل و دارای عملکردی شفاف است که این آیتم نشان دهنده فراست و صداقت است. عملکرد این شرکت به گونه ای است که مجموعه ما هیچ بدهی به ارگان های دولتی از جمله تأمین اجتماعی و دارایی ندارد و حتی در برخی موارد از این ارگانها طلب نیز دارد.

اقتصاد بازار: یکی از آیتم های انتخاب این جایزه، جهانی بودن است؛ برای رسیدن به آیتم جهانی شدن، چه اقداماتی انجام داده اید؟
یکی از آیتم های کلیدی و مهم این جایزه جهانی عمل کردن است؛ یعنی تولید و عرضه شما کاربرد جهان شمول داشته باشد. با این وجود در شرایط تحریم های بین المللی سالهای اخیر، بیش از 94 درصد تولیدات شرکت ما به 17 کشور مختلف دنیا صادر می شود. براین اساس در سال 93 از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان صادرکننده خوشنام کشور شناخته شدیم و این درحالی است که صادرات ما از لحاظ ریالی قابل مقایسه با صادرکنندگان دیگر در سطح ملی نیست. از سوی دیگر با برنامه ریزی مرتب و سیستمی که ایجاد کردیم طی سال های گذشته اُفت صادرات نداشتیم و مشکل نقل و انتقالات مالی خود را حل کردیم. شرکت طناب نقش جهان شرکتی کاملاً تولیدی است؛حتی در دوران تحریم ها به این توان دست یافتیم که با وارد کردن صفر تا صد مواد خام فلزی بیشتر ماشین آلات مورد نیاز خود را با پایین ترین قیمت در داخل طراحی و تولید کنیم. می توان عنوان کرد که یکی از موارد فراست، طراحی دستگاه های مورد نیاز شرکت توسط خودمان و توسعه محصول متناسب با ظرفیت تولید بوده است. به جرأت می گویم ما در زمره ی معدود کارخانه هایی هستیم که بالاتر از ظرفیت اسمی خود کار می کنیم به گونه ای که در آغاز با 4 محصول فعالیت خود را آغاز کرده اما امروز بیش از 50 نوع محصول تولید می کنیم.

اقتصاد بازار: در آیتم های این جایزه بحث شهرت و صداقت در کشور نیز وجود دارد. چگونه به آن دست یافتید؟
در بحث شهرت در سطح کشور در رسانه های ملی و روزنامه ها، خبرگزاری ها و ... مصاحبه های مختلفی داشته ام. همچنین پیگیر مسائل صنفی خود هستم و سعی کردم خارج از منافع شخصی خود عمل کنم. شرکت در کنفرانس ها و سمینارهای بین المللی، و عضویت در کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللیICC از دیگر موارد این پارامتر است. همچنین طی چهار سال گذشته عضو شورای عالی کارآفرینان اتاق بازرگانی آسیا و اقیانوسیه بوده ام. در انجمن مدیران صنایع و انجمن پلاستیک و ... نیز عضویت دارم.
در بحث صداقت نیز یک برند و یا شخص باید در کشور صادق باشد. متأسفانه در کشور ما این تفکر وجود دارد که برای موفقیت، نیازمند پول زیاد، پارتی و یا دور زدن برخی چارچوب های قانونی وجود دارد. اما رسیدن من به این جایزه علاوه بر اینکه فرد پولداری نیستم، بدون داشتن پارتی و یا رابطه خاص در ارگان ها محقق شده است. معتقدم برای کار نکردن هزار و یک دلیل می آورند که مثلاً نباید صادرات و یا تولید کرد. این همان چیزی است که امروز در قالب ناامیدی، بخش بزرگی از تولید را فراگرفته است. اما فکر می کنم انگیزه بهترین دلیل برای توسعه و تعالی کار حتی در شرایط سخت است.

اقتصاد بازار: با وجود دغدغه های مرتبط با شغل و کارتان چطور در زمینه ی مسئولیت های اجتماعی تا این اندازه فعال هستید؟
به طور کلی حضور در حیطه مسئولیت های اجتماعی یکی از موضوعات مورد علاقه ام است و حتی در دوران دانشگاه نیز در این بخش ها حضور پررنگی داشتم. به جرأت می گویم نصف دوران فعالیتم و همچنین اولویت کاری من در حوزه مسئولیت های اجتماعی بوده است. همچنین عضو انجمن صنایع پلاستیک ایران و اصفهان، انجمن پلیمر اصفهان، NGOها و خیریه های مختلف هستیم. در کل افق کاری ما توسعه اقتصادی است و در شرکت خود از نیروهای جوان فعال بهره گرفته ایم که این اعتماد موجب پویایی کار ما نیز شده است. از سوی دیگر در امور خیریه در مناطق محروم کشور فعالیت می کنم. مشارکت در ساخت مدرسه در پویش ایران من، در نقاط محروم کشور مشارکت داشته ام. چرا که معتقدم توسعه اقتصادی کشور وابسته به توسعه آموزشی است و در گام نخست مردم باید تحصیل کرده باشند. گفتن این موارد از این لحاظ اهمیت دارد که در انتخاب کارآفرینان برتر به بسیاری از این موارد به طور ویژه اهمیت داده می شود.
علاوه بر پویش ایران من، در خیریه کارآفرینی نیز فعالیت داشته به نحوی که به کارخانه ها و شرکت های مختلف برای توسعه بازارهایشان، مشاوره داده و به آنها تجهیزات می دهیم و در ازای آن می خواهیم که زنان سرپرست خانوار و افراد نیازمند مشغول به کار شوند و شاهد اشتغال مولد در جامعه باشیم. همچنین در قسمتی از شرکت طناب نقش جهان بخشی از کار بسته بندی را به زنان سرپرست خانوار سپرده ایم تا با انجام این کار در منزل، عایدی آن به خودشان بازگردد. همچنین در خیریه دیگری، مواد اولیه فرش را تهیه می کنیم تا با بافت فرش و فروش آن، سرمایه اش دوباره وارد چرخه کارآفرینی گردد.
شاید گردش مالی شرکت ما زیاد نباشد اما در حوزه مسئولیت های اجتماعی خوب عمل کرده ایم و وظایف اجتماعی خود را به خوبی می شناسیم. ما در ایران عادت کرده ایم که ایراد بگیریم و شکایتکنیم، اما باید ببنیم به عنوان یک شهروند چه اقدامی برای رفع بیکاری و سایر معضلات اجتماعی انجام داده ایم.

اقتصاد بازار: در مجموع فعالیت تشکل های صنعتی و اقتصادی اصفهان را چگونه ارزیابی می کنید؟
فعالیت تحت قالب تشکل ها در کشور با مشکل مواجه است. متأسفانه به دلیل اقتصاد به شدت دولتی ایران، قدرت چانه زنی تشکل ها در کشور بسیار پایین است و دولت روی آنها حساب ویژه ای باز نکرده است. امروز تشکل های کشور از تمرکز لازم برخوردار نیستند و با فاصله گرفتن از اهداف اولیه خود دچار چند دستگی شده اند. از سوی دیگر تشکل ها دچار مشکلات مالی هستند و حتی در گرفتن حق عضویت اعضای خود با مشکل مواجه هستند. همچنین بسیاری از تشکل ها مانند اتاق بازرگانی، فراجناحی عمل نمی کنند و به همین دلیل این بخش خروجی مناسبی نداشته است. به اعتقاد من اتاق آنچنان که باید و شاید به وظایف خود عمل نمی کند. هرچند تمام وقت اتاق برای مشاوره می گذارد اما تاکنون بسته پیشنهادی مناسبی برای حل مشکلات به دولت ارائه نکرده است.
به دلیل حواشی موجود، این مشکلات در اتاق های شهرستان ها حادتر شده است. عمده ترین کار اتاق های بازرگانی یا تخصصی هستند و یا منطقی؛ اما هیچ پیشنهاد مشخصی از سوی اتاق های بازرگانی شهرستان ها برای حل مسائل اقتصاد منطقه خود نیز به دولت ارائه نمی شود در حالیکه باید نسبت به توانمندسازی اعضای خود قدم بردارند. به اعتقاد بنده اگر بودجه بندی اتاق ها به جای سمینارها و همایش های کم خاصیت، به سمت برنامه های هدفمند و توانمندی مناسب اعضا پیش می رفت، موفق تر بودیم.