اقتصاد بازار: رییس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به کاهش صادرات صنایع دستی بویژه فرش اصفهان گفت: طی دو سال گذشته صادرات فرش اصفهان با کاهش 50 درصدی روبرو شده و باید علت این کاهش مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، همزمان با برگزاری روز ملی صادرات در اصفهان، کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اقدام به برگزاری هفته صادرات با حضور صادرکنندگان نمونه و مسئولین کمیسیون های تخخصی اتاق در قالب چهار نشست تخصصی در بخش های معدن،صنایع دستی،گردشگری و خدمات مهندسی، کشاورزی و غذایی و صنعت در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد. در دومین روز از این نشست فعالان بخش صنایع دستی، گردشگری و خدمات مهندسی به بررسی مسایل و مشکلات صادرکنندگان و ارایه پیشنهاد برای تقویت صادرات صنایع دستی پرداختند.
مسعود گلشیرازی در این نشست، هدف از برگزاری این نشست های تخصصی بین صادرکنندگان و کمیسیون هایی تخخصی اتاق را جمع آوری نظرات، پیشنهادات و انتقادات در حوزه صادرات و ارایه بیانیه پیشنهادی به مسئولین در جشن روز صادرات اصفهان برشمرد و گفت: هر ساله جشن روز ملی صادرات به صورت سملبیک و بدون خروجی خاص برگزار می شود و امسال کمیسیون تجارت خواستار ارایه بیانیه پیشنهادی به مسوولین استانی و کشوری است.
وی با اشاره به کاهش صادرات صنایع دستی بویژه فرش اصفهان گفت: طی دو سال گذشته صادرات فرش اصفهان با کاهش 50 درصدی روبرو شده و باید علت این کاهش مورد بررسی قرار گیرد.
وی جذب گردشگر را نوعی صادرات خدمات برشمرد و گفت: افزایش تورهای گردشگری به اصفهان می تواند سهم صادرات خدمات استان را افزایش دهد و در این راستا اتاق بازرگانی با تشکیل کمیسیون گردشگری اقدامات تاثیرگذاری انجام داده است.
وی تصریح کرد: در حوزه گردشگری باید نهضت بسیجاندن اصفهان و توانمندی های آن را به جهانیان را ایجاد کنیم.
وی از برگزاری رویداد کارآفرینی (TED) در حوزه گردشگری، صنایع دستی و خدمات مهندسی خبر داد و گفت: استان اصفهان با وجود مشکلات محیط زیستی باید به سمت خدمات تغییر مسیر دهد.
استان اصفهان به اتحادیه صادراتی صنایع دستی نیاز دارد
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این نشست گفت: استان اصفهان 75 درصد صنایع دستی کشور و 30 درصد صنایع را به خود اختصاص دارد.
جعفر صالحی مهمترین چالش پیش روی صنایع دستی را بازرگانی و فروش دانست و گفت: تولید و آموزش صنایع دستی در شرایط مطلوب است ولی انبارهای تولیدکنندگان پر از محصولات قابل صادر است.
وی مشکلات بانکی، فقدان مسترکارت و ویزاکارت، نبود استاندارد برای تولیدات صنایع دستی، نبود شناسنامه برای محصولات، ناهمسانی قیمت ها، ضعف عمده در طراحی محصول، بسته بندی نامناسب و رعایت نکردن حقوق مالکیت از معضلات صنایع دستی کشور برشمرد.
وی عدم وجود برند در صنایع دستی، فقدان بانک اطلاعاتی صنایع دستی، ضعف در تجارت الکترونیک، عدم وجود شرکت توانمند برای شرکت در نمایشگاه بین المللی از دیگر نقاط ضعف صنایع دستی عنوان کرد.
از ظرفیت تشکل ها برای تقویت صادرات استفاده شود
رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان در این نشست با انتقاد از تفکیک اتحادیه های تولید کننده صنایع دستی و تقسیم آن بین اتحادیه های صنفی گفت:برای تقویت صادرات صنایع دستی ابتدا باید از ظرفیت اتحادیه های مرتبط با آن استفاده کنیم تا آنان علاوه بر سازمان دهی زمینه صادرات برای محصولات تولید شده اعضا فراهم کنند.
عباس شیردل وجود تولیدکنندگان متعدد و خرد در صنایع دستی را عامل تقویت صادرات این بخش ندانست و گفت: تشکیل اتحادیه صادراتی صنایع دستی می تواند تولید کنندگان را برای صادرات انگیزه بخشد.
وی با تقدیر از اتاق بازرگانی در توجه به موضوع صادرات صنایع دستی گفت: تشکیل اتحادیه صادراتی صنایع دستی با استفاده از تجربه صادرکنندگان و فعالان این بخش می تواند نوید رونق برای فعالان صنایع دستی استان باشد.
سهم صادرات استان اصفهان از فرش ایران کمتر از 8 درصد است
عضو اتحادیه فرش دستباف اصفهان در این جلسه گفت: از گردش مالی 1.5 میلیارد دلار فرش در جهان در سال 2015 سهم ایران 280 میلیون دلار بوده است و این در حالیست که سهم ایران در سال 1355 از بازار فرش دنیا 75 درصد بوده است.
علی ماهانی اضافه کرد: از 712 هزار فعال در بخش فرش در سال 85 امروز به 429 هزار نفر رسیده است و این آمار نشان می دهد که در بخش فرش با چالش های تولیدی و صادراتی روبرویم.
وی اضافه کرد: سهم استان اصفهان در صادرات فرش ایران در سال 1385 برابر 18.2 درصد و در سال 95 به کمتر از 8 درصد رسیده است.
وی بازاریابی ضعیف بخش فرش و توجه نکردن به تجارت الکترونیک از عوامل کاهش صادرات فرش اصفهان برشمرد و گفت: تسهیلات گران قیمت بانک ها برای تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش، شرایط را برای ادامه فعالیت دشوار ساخته است.
یوسف قاضی عسگر مدیر یک شرکت خدمات صادراتی در این نشست ایجاد دفاتر بازاریابی در کشورهای هدف را یکی از اقدامات موثر استان در توسعه صادرات برشمرد و گفت: شرکت های مدیریت صادرات می توانند زمینه توسعه صادرات واحدهای تولیدی را با پیگیری و حضور در بازارهای جهانی فراهم سازند.
سید مسعود موسوی زاده عضو اتحادیه صنایع دستی کشور در این جلسه وجود کالاهای قاچاق چینی در اصفهان از چالش های جدی صنایع دستی اصفهان برشمرد و افزود: کالاهای قاچاق چینی جای صنایع دستی اصفهان را تنگ کرده است.
هفته صادرات برای نخستین بار در اصفهان برگزار می شود
رییس کمیته توسعه صادرات اتاق اصفهان با اشاره به برپایی نشست هایی تخصصی شناسایی مسایل و مشکلات صادرکنندگان گفت: هفته صادرات برای نخستین بار در کشور در اتاق بازرگانی اصفهان شکل گرفته است.
حمیدرضا مومنی در خصوص برپایی نشست های تخصصی بین کمیسیونی و هفته صادرات در اصفهان اظهار داشت: با توجه به حوزه فعالیت کمیته در بخش صادرات و شناسایی مشکلات و مباحث پیش روی صادرکنندگان و ارائه راهکارها و پیشنهادات و به دنبال اینکه اتاق بازرگانی مشاور سه قوه است، بررسی این مسایل به کمیته توسعه صادرات واگذار شده است.
وی با بیان اینکه در جلساتی به این نتیجه رسیدیم که به شکل تخصصی با کمیسیون های و فعالین حوزه صادرات در بخش های معدن، صنعت، گردشگری، کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی نشست هایی برگزار کنیم.