اقتصاد بازار: رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان گفت: سهم ارزشی صادرات بخش کشاورزی نسبت به کل صادرات غیر نفتی کشور 11 درصد است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار حمیدرضا قلمکاری در نشست کشاورزی هفته صادرات اصفهان، اظهار داشت: کمیسیون کشاورزی با تفکری مبتنی بر پنج فرایند اصلی تفکر استراتژی، برنامه ریزی، برنامه ریزی برای اجرا، اجرا و در نهایت ارزیابی عملکرد فعالیت می کند.
وی افزود: این کمیسیون به هفت کمیته تقسیم شده و با توجه به نیاز شدید کشور به کشت برون مرزی یکی از این کمیته ها، کمیته کشت برون مرزی و بازرگانی است.
وی تصریح کرد: برای این کمیته نیز دو کارگروه کشت فراسرزمینی و کارگروه ویژه صادرات ترتیب اثر داده شده است.
رییس کمیسیون کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه اگر کشاورزی به عنوان محور اقتصاد قرار بگیرد و با رعایت اصول زیست محیطی، می تواند بسیار گره گشا باشد، تصریح کرد: در برنامه پنج ساله چهارم، تولید ناخالص داخلی کشور از 199 هزار میلیارد تومان به 389 هزار میلیارد افزایش یافته که در بخش کشاورزی این رقم از 13 هزار میلیارد به 28 هزار میلیارد رسیده که نشان دهنده اهمیت این بخش در اقتصاد کشور است.
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان افزود: از سال 90 تا 93 نرخ رشد بخش کشاورزی درحالی 3 درصد بوده که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی منفی بوده است و این گویای این موضوع است که در حوزه کشاورزی رشد پایداری وجود دارد.
وی سهم ارزشی صادرات بخش کشاورزی نسبت به کل صادرات غیر نفتی کشور را 11 درصد عنوان کرد و ترکیب اقلام صادراتی از لحاظ وزنی را شامل محصولات پسته، هندوانه، رب گوجه، پنیر و ماست برشمرد و افزود: بخش کشاورزی 21.6 درصد واردات به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داده در حالیکه پنج قلم عمده وارداتی به ذرت دامی، سویا، برنج، کنجاله و سایر کنجاله های جامد تخصیص داشته است.
قلمکاری خاطرنشان کرد: اگر بر چالش ها تمرکز کنیم علیرغم وجود خشکسالی می توانیم در حوزه کشاورزی به موفقیت های زیادی برسیم.
در حوزه تجارت به صورت سنتی عمل می کنیم
رییس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست گفت: متاسفانه فاصله بین تولید کننده و تاجر صدمات زیادی را بر بخش صادرات استان وارد کرده و نقش شرکت های مدیریت صادرات در این زمینه بسیار مهم است.
مسعود گلشیرازی افزود: مهمترین راهکار استفاده از ظرفیت های استان و رفع محدودیت صادرات توسعه شرکت های EMC یعنی افرادی که با وجود نداشتن سرمایه، مدیریت می کنند.
وی تصریح کرد: نتیجه نشست های روز صادرات اصفهان این بوده است که تمام افراد متخصص بر این مساله اذعان داشتند، ضعف نهادینه ما این است که علیرغم اینکه لجستیک، ابزار و دانش در تولید مهیا شده متاسفانه هنوز در حوزه تجارت به صورت سنتی اقدام می شود که نیازمند سرمایه گذاری در این بخش هستیم.
کشاورزان قشری فراموش شده هستند
مسئول کمیته بازرگانی در ادامه کشت برون مرزی و دبیر کل خانه کشاورز استان اصفهان گفت: کشاورزان قشری فراموش شده هستند و وضعیت کشاورزی استان مناسب نیست.
محمد صادقی افزود: قبل از پرداختن به مبحث صادرات لازم است زیر ساخت های این حوزه درست شود.
وجود شرکت های بازرگان محور راه نجات صادرات استان است
نایب مسوول کمیته بازرگانی کشت برون مرزی و صادر کننده نمونه محصولات کشاورزی نیز گفت: با وجود اینکه استان اصفهان در زمینه تولید شیر، محصولات باغی و تولید مرغ در رنکینگ اول قرار می گیرد، نتوانسته ایم مازاد تولید خود را به خوبی صادر کنیم و دلیل آن متاسفانه این بوده که متولیان بخش تولید، همیشه دارای نگاه تولید محور بوده اند تا بازار محور.
سیدوحید دزفولی افزود: اگر تولیدکننده دغدغه فروش نداشته باشد همه تمرکز خود را بر تولید خواهد گذاشت.
دزفولی نبود شرکت های بازرگان محور، نبود ترمینال بسته بندی، ضعف در بخش لجستیک، عدم وجود یک واحد کنترل پروژه را از جمله دلایل ضعف در صادرات محصولات کشاورزی از جمله سیب استان اصفهان ذکر کرد.
در آمار واقعی استان اصفهان چهارمین صادرکننده کشور است
رییس گمرک فرودگاه نیز با بیان اینکه در آمار واقعی استان اصفهان، تقریبا چهارمین صادرکننده کشور است، گفت: لازم است اشتباهی که در ثبت استان مبدا در دور اظهاری صورت می گیرد به هر نحو حل شود تا به آمار دقیق تری دست پیدا کنیم.
اصغر خودسیانی افزود: در گمرک فرودگاه همکاران ما به صورت بیست و چهار ساعته برای صادرات محصولات تجار اصفهانی به نقاط مختلف در خدمت صادر کنندگان هستند.
ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی از جمله مزایای طرح کشت فراسرزمینی است
مسئول کارگروه کشت برون مرزی نیز با بیان اینکه مشکل آب از سال 85 مطرح بوده است، افزود: امروز بسیاری از کشاورزان ما بیکار شده و افسردگی در بین این قشر بیداد می کند.
احمدرضا همتی تصریح کرد: در بحث صادرات به دلیل اینکه استان های دیگر مرز مشترک دارند از اصفهان پیشی گرفته اند و اگر به موقع اقدامی صورت نگیرد جایگاه خود را برای همیشه از دست خواهیم داد.
وی با تاکید بر اینکه در بحث کشت فراسرزمینی استان اصفهان می تواند بسیار موفق عمل کند، افزود: اجرای این طرح مزایای بی شماری از جمله ایجاد اشتغال برای بخش کشاورزی دارد.
وجود کارگو ترمینال اصفهان کمک بزرگی به بخش صادرات استان خواهد بود
دبیر کمیته کشت برون مرزی نیز گفت: با وجودی که سیب مزیت تولید اول استان اصفهان است ولی طی 8 ماهه سال جاری بر اساس مبدا صادرات سیب استان 6 هزار تن ذکر شده و ما استان نهم کشور از حیث صادرات هستیم.
مسعود امینی در ادامه با بیان اینکه قلم اول صادراتی کشور به لحاظ وزنی هندوانه است، افزود: این در حالیست که هر کیلو هندوانه 250 لیتر آب مصرف می کند یعنی 100 میلیارد متر مکعب آب، صادرات داشته ایم و 75 درصد آن به عراق صادر شده و زیر کیلویی 100 تومان به فروش رسیده است.
وی با تاکید بر نقش روسیه در صادرات پایدار کشور، گفت: متاسفانه تجار اصفهانی تمایلی به صادرات محصولات خود به روسیه ندارند و بیشتر صادرات به کشورهای عراق و افغانستان صورت می گیرد در حالیکه صادرات به این کشورها پایدار نبوده و به جای دلار نیز ریال وارد کشور می شود.