اقتصاد بازار: رئیس اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با تاکید بر حرکت صنایع کشور به سمت کیفیت محوری، گفت: با توجه به پتانسیل های موجود، تولیدکنندگان به سمت تولید کالاهای با کیفیت در حرکت بوده و عرضه کنندگان نیز به دنبال فروش این محصولات هستند.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، اولین نشست خبری انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان اصفهان برگزار و در این جلسه احکام روسای تخصصی و اعضای کمیته های تخصصی مربوطه توسط رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اعطا شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه در این دوره کمیسیون های انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان به سرعت شکل گرفته اند، اظهار داشت: با توجه به ماده 19 حمایت از حقوق مصرف کنندگان ما انجمن ها را در سطح شهرستان ها و مرکز استان اصفهان تشکیل دادیم.
اسرافیل احمدیه با بیان اینکه کمیسیون ها وظایف مختلفی دارند، تاکید کرد: آموزش مهمترین بحث در حوزه حمایت از حقوق مصرف کننده است و کمیسیون ها در زمینه هایی که درصد اعتراضات مردمی بیشتر بوده، تشکیل داده شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با تاکید بر خریدار باید از فروشنده برای جنس خریداری شده خود گارانتی و یا وارانتی بخواهد، بیان داشت: متاسفانه در فرهنگ ما بیشتر خریداران حاضر نیستند برای گارانتی اجناس خود هزینه کنند.
وی با بیان اینکه برای تولید محصول با کیفیت می توان گارانتی های آن را مدت دار صادر کرد، گفت: تولیدکننده، فروشنده و مصرف کننده باید بر موضوع گارانتی و رعایت حقوق مصرف کننده توجه ویژه ای داشته باشند.
احمدیه در خصوص فعالیت همزمان دستگاه های همچون بازرسی اصناف، تعزیرات و انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان، بیان داشت: فعالیت هیچ کدام از این دستگاه ها موازی کاری در بحث رعایت حقوق مصرف کننده نیست چرا که هر کدام مطابق قانون وظایفی دارند.
به گفته وی، انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده NGO خصوصی و خودجوش است که مطابق قانون و مقرراتی فعالیت می کند و کمک حال دولت و حاکمیت است.
رئیس اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اشاره به اینکه حمایت از حقوق مصرف کنندگان سالیان متمادی توسط دولت انجام و کمتر تشکل خصوصی به این بحث وارد شد، اظهار داشت: قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان در سال 88 مصوب شد که آیین نامه ماده 21 آن تشکیل انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده را در دستور کار خود قرار داد.
حمیدرضا خشنود با بیان اینکه اکنون در دومین دوره انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان قرار داریم، گفت: در راستای حقوق مصرف کنندگان قوانین از جمله حمایت از حقوق مصرف کننده، قانون تعزیرات حکومتی، قانون نظام صنفی، قانون مبارزه با قاچاق و ... را در دستور کار خود قرار داریم.
رئیس اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به فعالیت انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده به عنوان بخشی خصوصی که می تواند در چهار محور به حاکمیت و دولت کمک کند، افزود: موضوع آموزش برای پیشگیری و تامین حقوق مصرف کننده، اطلاع رسانی مناسب ضوابط و قوانین حمایت از حقوق مصرف کننده به مردم، ارائه پیشنهاد و ایده های جدید در بخش حقوق مصرف کننده و بازنگری برخی موارد موجود و برخوردهای سلبی و نظارتی و همچنین مباحث تشویقی و حمایتی از جمله چهار محور موجود هستند.
وی با تاکید بر اینکه فرد ارائه کننده خدمات و دریافت کننده خدمات باید نسبت به حقوق مصرف کننده آگاه باشند، گفت: در حال حاضر حمایت از حقوق مصرف کننده در بخش کیفی سازی و نظارت مردمی بهبود یافته اما اکنون موضوع اطلاع رسانی مغفول مانده است.
خشنود با ابراز تاسف نسبت به اینکه به دلیل نبود آگاهی و استقبال مردم در پنج شهرستان استان انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده شکل نگرفته است، بیان داشت: به طور قطع با مطالبه گری مردم شرایط بهبود می یابد.
به گفته وی، در حال حاضر در 19 شهرستان استان و همچنین مرکز استان اصفهان انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده شکل گرفته است.
رئیس اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه تمام کالاهای سرمایه ای مشمول گارانتی است، تصریح کرد: بحث وارانتی موضوع جدیدی است که باید به آن پرداخته شود.
وی تاکید کرد: صنایع کشور به دلیل قیمت های سنگین به سمت کیفیت محوری حرکت می کنند.
خشنود افزود: با توجه به پتانسیل های موجود، تولیدکنندگان به سمت تولید کالاهای با کیفیت در حرکت بوده و عرضه کنندگان نیز به دنبال فروش این محصولات هستند.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه طی 20 سال فعالیت اداره نظارت و بازرسی در بخشی که نسبت به حقوق مصرف کنندگان احجاف شده بیش از 100 هزار پرونده تشکیل و بررسی شکایات انجام شد، اظهار داشت: نزدیک به 1000 بازرس افتخاری در استان اصفهان فعالند تا حقوق مصرف کننده از بین نرود.
به گفته وی ابراهیم جلیلی، انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده و هیات نظارت بر رفتار و عملکرد آنها در کشور فعال است.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان اصفهان با بیان اینکه انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان امکان جلب و دریافت شکایات را دارد، گفت: در سازمان صمت اصفهان برای پیگیری شکایات مردمی، بخشی به این انجمن اختصاص داده شده است.
وی افزود: در حال حاضر 6 کمیسیون نهاده های دامی و کشاورزی، آموزش و پژوهش، برند، رسانه، تجارت و خدمات خودرو در انجمن حمایت از حقوق .مصرف کننده استان اصفهان شکل گرفته که بیشترین اثرگذاری مربوط به کمیسیون خودرو خواهد بود.
جلیلی همچنین از شکل گیری پرتال جامع انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده در استان اصفهان خبر داد.
رئیس کمیسیون تخصصی خودرو انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان اصفهان نیز در این نشست، با اشاره به اینکه در اصفهان روزانه چندین هزار خودرو پذیرش گارانتی و وارنتی می شود، اظهار داشت: ما وجود مشکلات در بخش خودرو را نفی نمی کنیم اما گارانتی ها نیز مشمول آیین نامه های اجرایی از سوی وزارتخانه هستند که مشتریان باید نسبت به آن آگهی داشته باشند.
روح اله چلنگر افزود: در بخش حمایت از حقوق مصرف کنندگان باید نسبت به آموزش واحدهای صنفی در بحث مشتری مداری، امور فنی، نظارت بر واحدهای صنفی و اتحادیه ها تلاش کنیم.
وی همچنین اضافه کرد: در نمایشگاه های خودرو نیز با همکاری کمیسیون آموزش به مردم آموزش های لازم در خصوص حقوق مصرف کننده داده می شود.