اقتصاد بازار: مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) اعلام کرد که شرکت اینپکس ژاپن برای توسعه میدان نفتی آزادگان بزودی پیشنهاد نهایی خود را ارایه می دهد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، نورالدین شهنازی زاده امروز(چهارشنبه) به خبرگزاری کیودو ژاپن گفته، شرکت اینپکس ژاپن مذاکرات فشرده ای را برای توسعه میدان آزادگان آغاز کرده و یکی از نامزدها برای مناقصه توسعه این میدان است.
وی افزوده است: شرکت اینپکس در ماه ژوئن 2016 (خرداد 1395) یادداشت تفاهم توسعه میدان نفتی آزادگان را امضا کرد و از آنجایی که 6 ماه فرصت مطالعه طرح پایان یافته، قرار است پیشنهاد نهایی را ارایه دهد.
به گزارش کیودو، شرکت اینپکس که پیش از این در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان مشارکت داشت در سال 2010 به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران از این طرح کناره گرفت. این شرکت نخستین شرکت خارجی بود که سال گذشته یادداشت تفاهم توسعه میدان آزادگان را به عنوان یکی از بزرگترین میدان های نفتی جهان، امضا کرد.
به گزارش ایرنا شرکت های توتال فرانسه و شرکت ملی نفت چین از متقاضیان توسعه میدان آزادگان جنوبی هستند. برخی کارشناسان می گویند احتمال تسری مدل توسعه فاز 11 پارس جنوبی (کنسرسیوم توتال به همراه شرکت ملی نفت چین و شرکت های ایرانی) در میدان آزادگان نیز وجود دارد.
پیشتر قرار بود مناقصه طرح توسعه فاز 2 میدان نفتی آزادگان جنوبی در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی در اواخر مهرماه امسال برگزار شود اما برگزاری مناقصه این میدان به زمستان به تاخیر افتاده است.
افزون بر شرکت های بین المللی معتبری مانند توتال، شماری دیگر از شرکت های خارجی و ایرانی خواهان حضور در آزادگان جنوبی هستند.
چندی پیش «علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره متقاضیان توسعه فاز 2 آزادگان جنوبی گفته بود، تاکنون شرکت‌هایی از کشورهای فرانسه، ژاپن، چین و روسیه برای حضور در این مناقصه اعلام آمادگی کرده‌اند.
به گفته وی شرکت‌های ایرانی نیز می توانند از طریق شراکت با شرکت های خارجی در توسعه این میدان نفتی حضور یابند.
توسعه میدان آزادگان به فناوری های بسیار پیشرفته نیاز دارد. میدان آزادگان جنوبی بزرگترین میدان نفتی ایران به شمار می رود که با عراق مشترک است.
فاز نخست توسعه این میدان، قرار بود از سوی شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی.سی) توسعه یابد اما به دلیل تاخیر چندین ساله و ناتوانی در اجرای طرح، این شرکت چینی پس از اولتیماتوم وزارت نفت از آزادگان جنوبی اخراج شد.
اگرچه شرکت سی.ان.پی.سی از آزادگان جنوبی اخراج شد اما توسعه میدان آزادگان شمالی را همچنان عهده دار است و حتی در نظر دارد فاز دوم آزادگان شمالی را نیز در اختیار بگیرد.
پس از خروج چینی ها از این میدان، توسعه آزادگان جنوبی برعهده شرکت های ایرانی قرار گرفت.
هر چند پس از واگذاری این میدان به شرکت های ایرانی، توسعه این میدان شتاب گرفت اما به دلیل فناوری پایین، میزان برداشت نفت از آزادگان جنوبی نزدیک به 6 درصد است.
وزارت نفت در نظر دارد برای صیانت از سرمایه ملی، جلوگیری از هدررفت سرمایه های ملی و برداشت حداکثری از میدان آزادگان جنوبی، از فناوری های پیشرفته شرکت های بین المللی برای افزایش برداشت از این میدان بهره بگیرد.
بر این اساس، پیش بینی می شود توسعه فاز دوم میدان آزادگان جنوبی نیز در نهایت به کنسرسیومی متشکل از شرکت های ایرانی و بین المللی واگذار شود.