اقتصاد بازار: مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی شورایعالی مناطق آزاد با اشاره به نقش سازنده آیت الله هاشمی رفسنجانی در تاسیس مناطق آزاد کشور گفت: اگر هاشمی نبود، مناطق آزاد شکل نمی گرفت.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از پایگاه خبری مناطق آزاد؛ جعفر آهنگران در پی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی در یادداشتی، او را نقش اول و بنیانگذار تاسیس مناطق آزاد معرفی کرد و نوشت: هاشمی در بنیانگذاری درست و مبتنی بر منطق مناطق آزاد کشور نقشی بی بدیل و سازنده داشت.
وی در ادامه آورده است: حدود 32 جلسه شورایعالی مناطق آزاد از سال 1371 تا 1376 به ریاست ابرمرد تاریخ معاصر ایران برگزار شد و مناطق آزاد را به عنوان گزینه ای موثر برای دوران گذار از اقتصاد دولت محور به اقتصاد آزاد برگزیده بود و از هیچ کوششی برای تحقق آن فروگذار نکرد.
مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یادآور شد: تشکیل جلسات شورایعالی در فواصل اندک و گاه تا چهار ساعت با حضور کامل و تمام وقت هاشمی، از عزم راسخی حکایت داشت که به جرات می توان گفت دوران طلایی مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی را رقم زد.
آهنگران افزود: اگر اراده آهنین این سیاستمدار بی جایگزین نبود، تفکر تمرکزگرای دولتمردان آن زمان، اجازه نمی داد قانون چگونگی اداره مناطق آزاد منطبق با قوانین حاکم بر مدرن ترین مناطق آزاد دنیا سامان یابد که پس از گذشت بیش از 20 سال، همچنان از دیدگاه صاحبنظران، جزو بهترین هاست.
این مقام مسوول در مناطق آزاد کشور یادآور شد، آیت الله هاشمی رفسنجانی با تعیین معاون اقتصادی خود به عنوان مسوول کارگروه های تدوین آیین نامه ها، ضوابط و مقررات قانون یادشده، دبیرخانه شورایعالی در کمتر از دو سال موفق شد این کار بزرگ را به پایان ببرد و نگاهی به تاریخ تصویب آیین نامه ها و مقررات، موید این ادعاست.
وی ادامه می دهد: اقای هاشمی رفسنجانی در نشست های شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با وجود آگاهی کامل از روند امور، با تیزهوشی مثال زدنی و صبر و حوصله به نظرات کارشناسی گوش می سپرد و در پایان بحث و تبادل نظر کارشناسانه، قاطعانه جمع بندی می کرد.
در ادامه یادداشت آهنگران آمده است: این همه پایبندی به دموکراسی را کمتر به یاد دارم به طوریکه در انتخابات اعضای هیات مدیره سه نفره سه منطقه آزاد پس از معرفی قبلی نامزدها از سوی اعضای شورا، در جلسه شورا نیز رای گیری مخفی به عمل می آمد و او خود نیز مانند بقیه اعضا رای می داد و در نهایت رای اکثریت را ملاک قرار می داد و همه را مجذوب اخلاق و رفتار بی نظیرش می کرد.