اقتصاد بازار: در بیستمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به ضرورت اصلاح رفتار دوگانه بانک ها با دولت و بخص خصوصی، بر اعلام رسمی نحوه محاسبه سودهای بانکی تاکید شد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه از تشکیل دبیرخانه مشترک سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون در اتاق بازرگانی اصفهان در موضوع تشکیل شرکت سرمایه گذاری استان خبر داد و اقزود: این شرکت سرمایه گذاری با هدف تامین مالی پروژه های توسعه استان و بنگاه های اقتصادی تشکیل می شود.
سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی خواستار عملی شدن وعده های مسئولین در بخش های مالیات و تسهیلات بانکی به فعالان اقتصادی شد و گفت: خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و اتاق بازرگانی اصفهان راهکارهای حل مسایل فعالان اقتصادی را به صورت شفاف به مسئولین ارایه و در اغلب آنان توانسته پیشنهاداتی را به تصویب برساند اما در عرصه اجرا تغییر محسوس مشاهده نمی شود و مشکلات همچنان دامنگیر فعالان اقتصادی است.
وی خواستار تغییر نگاه به ستاد اقتصاد مقاومتی در سطح کلان کشور و استان ها شد و گفت: ارایه گزارش سازمان های دولتی نمی تواند اقتصاد مقاومتی را در اقتصاد کشور نهادینه کند بلکه باید مسایل و مشکلات را به صورت عملیاتی برطرف کرد.
وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی تقویت واحدهای تولیدی و تمرکز بر درون زا بودن اقتصاد است. ستاد اقتصاد مقاومتی باید واحدهای تولیدی را تقویت کند.
نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان با ارایه گزارشی از وضعیت مالیات پرداختی استان اصفهان، گفت: سهم مالیات شرکت های اقتصادی هر ساله افزایش می یابد ولی سهم بخش اصناف تغیر چندانی نداشته است.
مصطفی رناسی افزود:در سال 92 درآمد 5 شرکت بزرگ تولیدی استان 63 هزار میلیارد تومان و در سال 95 به 4 هزارمیلیارد تومان کاهش یافته ولی مالیات بخش تولید با وجود این کاهش درآمد افزایش یافته است و این مهم نشان از فشار مالیاتی به بنگاه های کوچک و متوسط دارد.
وی اضافه کرد: مالیاتی که شرکت های بزرگ تولیدی در شرایط رونق پرداخت می کردند در حال حاضر از بنگاهای کوچک و متوسط گرفته می شود.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت: بدهکاران بانکی به دو دسته دولت و بخش خصوصی تقسیم می شوند. آیا شرایط و نوع دریافت تسهیلات بانکی بین این دو دسته برابر و متناسب است؟
محسن پورسینا از بانک ها خواست نوع رفتار با دولت و بخش خصوصی را به صورت شفاف اعلام کنند و افزود: آیا بانک ها بر روی بدهی دولت جرایم و دیرکرد محاسبه می کنند؟ آیا وثایق دولت را به اجرا می گذارند؟ یا آنکه بدهی دولت را فریز می کنند و فشار چندانی وارد نمی کنند.
وی تاکید کرد: بانک ها نباید رفتار دوگانه نسبت به مشتریان خود چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی اتخاذ کنند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان خواستار بررسی نحوه محاسبه سود بانکی بانکها در پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی شد و گفت: این تسهیلات با نرخ بالاتر از نرخ های مصوب بانک مرکزی به بنگاه های اقتصادی پرداخت می شود.
مسعود گلشیرازی اضافه کرد: از سال 88 فرمول محاسبه تسهیلات بانکی تغییر کرده و به صورت بهره مرکب محاسبه می شود که از نظر شرعی حرام اندر حرام است.
ارایه خدمات مشاوره بانکی به فعالان اقتصادی
سیدرسول رنجبران دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار ارایه مشاوره بانکی به فعالان اقتصادی شد و گفت: اتاق بازرگانی با ارایه خدمات مشاوره بانکی به فعالان اقتصادی می تواند نسبت به بررسی نحوه قراردادهای بانکی نظارت داشته باشد.
مرتضی بیشه رییس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت: براساس قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار زیان دیدگان ناشی از سیاست های اقتصادی دولت می توانند به محاکم قضایی شکایت کنند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار شفاف سازی قراردادهای بین بانکی و فعالان اقتصادی شد و گفت: در گام نخست باید فونت بخش تعهدات دو طرف به صورت وضوح و خوانا انتخاب شود.
جعفر برکتین با انتقاد از نرخ بهره بانکی موجود در شرایط اقتصادی کشور گفت:حداکثر سود یک واحد تولیدی در شرایط مطلوب 18 درصد است، چگونه این واحد می تواند 32 درصد بهره بانکی پرداخت کند.
رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار تشکیل کارگروه اقتصاد مقاومتی بین اتاق های بازرگانی کلان شهرها شد و گفت: هم افزایی بین این اتاق ها می تواند مسایل و مشکلات بنگاه های تولیدی را به صورت روشن مطرح کند.
حمیدرضا قلمکاری خواستار کنشگری اتاق های بازرگانی در فضای اقتصادی کشور شد و افزود: برگزاری اجلاس مشترک بین اتاق های بازرگانی و همراستا سازی در موضوعات مشترک می تواند به حل مسایل بنگاه های اقتصادی منجر شود.