اقتصاد بازار: همایش ملی بهینه‌کاوی فعالیت اقتصادی زنان برای نخستین بار در اصفهان دهه نخست اسفند امسال برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد بازار، معاون امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، اظهار داشت: این همایش با هدف معرفی بانوان موفق در حوزه اقتصادی با شعار "اقتصاد پاک و زنان" در دهه نخست اسفند امسال برگزار می شود.
زهرا اخوان نسب با تاکید بر اینکه هیچ کس پتانسیل زنان را نمی‌تواند انکار کند، بیان داشت: براین اساس تصمیم گرفتیم تا همایشی در ارتباط با بهینه‌کاوی فعالیت اقتصادی زنان برگزار کنیم تا جایگاه زنان در اقتصاد پایدار به خوبی مشخص شود.
وی به اهداف همایش بهینه کاوی فعالیت اقتصادی زنان اشاره کرد و گفت: در این همایش می خواهیم از تجربیات افراد موفق در زمینه‌های کار آفرینی و اقتصاد استفاده کنیم تا این همایش راهکاری برای بانوان فعال در زمینه‌های اقتصادی باشد.
معاون امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه در بحث فراخوان برپایی این همایش و مقالات آن سعی کردیم دو زمان را به اطلاع شرکت کنندگان برسانیم، گفت: در تاریخ 23 آبان ماه فراخوان همایش از طریق برخی روزنامه‌های کثیرالانتشار استانی و کشوری و همچنین سایت اکونومیک اطلاع رسانی شد.
وی با اشاره به اینکه نهم دی ماه آخرین زمان برای ارسال چکیده مقالات بود، افزود: با این وجود 16 بهمن ماه آخرین مهلت ارسال اصل مقالات تعیین شد اما به دلیل تمایل و استقبال برای ارائه مقالات، آخرین مهلت برای ارسال چکیده و اصل مقالات 16 بهمن خواهد بود.
به گفته اخوان نسب، تاکنون 30 چکیده مقاله به معاونت بانوان اتاق اصفهان ارسال شده که پس از جمع‌آوری مقالات 23 بهمن ماه داوری مقالات برای بررسی نتایج پایانی انجام می شود.
وی افزود: هدف نخست این همایش در ابتدا شناسایی بانوان موفق در حوزه‌های مختلف کاری بوده که آنها را بر اساس مهارت‌ها و نگرشی که دارند تفکیک کنیم و بتوانیم به بهترین نحو از ظرفیت آنها استفاده ببریم.
معاون امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه با بیان اینکه نیمی از جمعیت جامعه ما زنان هستند، تصریح کرد: به طور قطع بدون توجه به آنها توسعه پایدار تحقق نمی یابد؛ همچنین آگاه سازی و توانمندسازی از طریق چنین همایش هایی راه را برای بانوان موفق باز می کند.
وی با تاکید بر اینکه زنان هنوز نتوانسته اند جایگاه واقعی خود را در جامعه به دست آورند، گفت: در تلاشیم در این همایش جایگاه زنان را در کشور ارتقا دهیم همچنین نباید ارزش افزوده بسیاری که از سوی بانوان در اقتصاد کشور ایجاد می‌شود، نادیده گرفته شود.
اخوان نسب با اشاره به اینکه بدون حضور زنان توسعه پایدار مفهومی ندارد، بیان داشت: در حوزه کارآفرینی پیشنهادات متعددی داشته و جلسات مختلفی برگزار کردیم، حتی مدعی شدیم که مسئولان باید تبعیض مثبت را نسبت به بانوان ایجاد کنند، بانوان ما باید جایگاه خود را پیدا کنند و در این راستا معاونت بانوان اتاق بازرگانی اصفهان می تواند کمک بسیاری کند.
وی در ادامه با بیان اینکه توسعه باید جمعی و همگانی باشد و در این راستا زن و مرد باید مشارکت داشته باشند، گفت: جامعه ای می تواند توسعه یابد که افرادی توانمندی داشته باشد.
به گفته معاون امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان، توسعه تنها به آمار زنان تحصیلکرده نیست و با توجه به اینکه افراد توانمند کمی در جامعه داریم هنوز به توسعه پایدار نرسیده ایم.
وی تاکید کرد: شناسایی زنان توانمند می‌تواند یکی از شیوه‌های الگوسازی و معرفی آنان به نسل جوان و به جامعه توانمند کشور باشد.
اخوان نسب با اشاره به اینکه زنان ما دانشمند شدند اما هنوز به توانمندی نرسیدند، تصریح کرد: باید مشارکت زنان برای افزایش توانمندی افزایش یابد، مشارکت کاری باید به صورت همه جانبه باشد و زنان در حوزه‌های تصمیم‌گیری حضور بیشتری داشته باشند بنابراین باید در مسیر توسعه حرکت کنیم.
وی همچنین در خصوص شاخصه های زنان موفق برای این همایش گفت: نوآوری، ریسک و رشد سه شاخصه مهم در حوزه های اقتصادی و کارآفرینی برای انتخاب زنان موفق است.
معاون امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه یکی از شاخص‌های زنان موفق، ریسک‌پذیری است، افزود: به دلیل نقش مهم ریسک پذیری، باید بدانیم زنان ما چه میزان در مدیریت کار توانمند هستند و معتقدم بانوانی که در جامعه امروز بتوانند زمان و خانواده خود را به خوبی مدیریت کنند، راه موفقیت را در پیش گرفته‌اند.
وی با تاکید بر اینکه در این همایش می خواهیم ابتدا زنان توانمند را به دیگران نشان دهیم، بیان داشت: اساس کار ما ایجاد فعالیت تیمی است و بایدکوچک‌ها در کنار یکدیگر بزرگ می‌شوند.
اخوان نسب همچنین درباره نقش زنان در اقتصاد مقاومتی، بیان داشت: زنان به عنوان طلایه داران اقتصاد مقاومتی می توانند نقش مهمی ایفا کنند و در خانه، خانواده در خط مقدم قرار گیرند همچنین در نهادهای اجتماعی و اقتصادی باید مورد توجه باشند.
وی با اشاره به سهم فعالیت 11.9 درصدی زنان در کشور، گفت: این آمار نشان دهنده سهم زنان در اقتصاد مقاومتی است بنابراین نقش زنان در توسعه اقتصادی شعار نیست.
معاون امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: در اقتصاد مقاومتی باید به جایگاه ویژه زنان توجه کرد چرا که اهدافی چون توانمندسازی، دسترسی راحت به منابع، اشتغال، انتقال ارزش های اخلاقی و ... در اقتصاد مقاومتی زنان می تواند نقش پررنگی داشته باشد.
وی در ادامه با انتقاد بر اینکه بانوان هنوز ارتباط با یکدیگر را یاد نگرفته اند، گفت: البته این به ریشه‌های فرهنگی ما باز می‌گردد، تجربه نشان داده که بانوان می‌توانند با حفظ برخی از ارزش‌های فرهنگی و مذهبی به خوبی حرکت کند.
اخوان نسب، درباره برخی از موانع حضور زنان در جامعه، گفت: برخی از انحصارطلبی ها موجب شده زنان نتوانند کار کنند همچنین حرکت بانوان تا حداقل است و آنها هنوز طریقه تعامل با یکدیگر را یاد نگرفته اند از سوی دیگر باید نگرش مردان را به آنها تغییر دهیم.