اقتصادبازار:ریحانه سجادی: همایش بررسی فرصت ها و چالش های صنعت طلا و جواهر همزمان با برپایی نهمین نمایشگاه تخصصی- بین المللی صنایع، ابزار، ماشین آلات و تولیدات فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی، در هتل عباسی برگزار شد که در این گردهمایی بر بازنگری در خصوص قانون مالیات بر ارزش افزوده در صنف طلا تاکید شد.
رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه رکود اقتصادی یکی از مباحثی بوده که کشور دامن گیر آن است، گفت: متاسفانه صنف طلا بیشترین آسیب را از این موضوع دیده است.
محمد کشتی آرای با تاکید بر اینکه تولید مصنوعات طلا به یک سوم کاهش یافته است، بیان داشت: با تغییر نگرش مردم به طلا، مصرف این مصنوع گرانبها رو به کاهش رفته است.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر همچنین به مشکل مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: بررسی این موضوع باید از مرکز و تهران انجام شود و مشکلات آن را در جلسات مختلف از جمله کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهش های مجلس مطرح شد و قرار بود اصلاحیه مالیات بر ارزش افزوده در سال ۹۳ صورت گیرد که مجددا موضوع آن برای یک سال دیگر تمدید شد.
وی تصریح کرد: یکی از دلایل کاهش تولید و مصرف طلا بحث مالیات بر ارزش افزوده است.
کشتی آرای ادامه داد: در بررسی کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهش های مجلس استدلال های منطقی و مقایسه ای در ایران نسبت به سایر کشورها صورت گرفت که نباید از اصل طلا مالیات اخذ شود.
وی با بیان اینکه در هر صورت پیشنهادات داده شده در دو حالت مورد قبول می گیرد، افزود: مالیات بر ارزش افزوده یا از روی اجرت طلا اخذ می شود و یا به صورت نرخی خاص تعیین می شود که گویا دولت حالت دوم را مطرح کرده است.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر همچنین اعتماد عمومی مردم به صنف طلا را ضروری دانست و گفت: نباید اعتماد عمومی مردم به کار ما خدشه دار شود و باید افزایش بی رویه برخی از اجرت ها پیگیری شود.
وی تاکید کرد: اگر هزینه های طلا افزایش یابد مردم به سمت بدلیجات می روند.
کشتی آرای در ادامه با بیان اینکه امروزه با گسترش وسایل ارتباط جمعی نیاز مردم نیز تغییر کرده است، افزود: صنف طلا نیاز به تنوع در طرح و مدل های خود دارد تا مردم به سمت طرح های خارجی نروند.
وی خاطرنشان کرد: می توان با توجه به واحدهای تولید اصفهان از فرصت های موجود برای ایجاد این تنوع استفاده کرد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه طلا از دیدگاه اقتصادی استراتژیک و پشتوانه مالی داشته و نقش اساسی در بازارهای مالی دارد، اظهار داشت: حجم تجارت جهانی طلا در دنیا ۳۰۰ هزار دلار است.
هوشنگ شیشه بران با بیان اینکه نتایج جامعی درباره بازار طلای ایران نشان می دهد که ایران در چند سال گذشته به یکی از بزرگترین مصرف کنندگان طلای جهانی تبدیل شده است، افزود: ایران رتبه دوم آسیا و ششم جهان را در زمینه مصرف طلا به خود اختصاص داده اما باید دید سهم بازار داخلی و هنر تولیدکننده ایرانی از این میزان چقدر است.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با این سوال که جلوه نمایی مارک های خارجی حکایت از چه دارد و آیا می توان نیاز بازار را متوقف کرد، بیان داشت: اگر به شرق سفر کنیم رقابت چشمگیری را میان کشورهایی چون هنگ کنگ، تایلند، کره و مالزی شاهد هستیم که هر ساله با طرح ها و دستاوردهای جدید سعی دارند گوی رقابت را از یکدیگر بربایند و در این میان نباید از کشور چین نیز غافل ماند.
وی با تاکید بر اینکه ایران از گذشته نزدیکی با این هنر و صنعت داشته است، گفت: متاسفانه امروز ایران در این حرفه بیشتر به یک مصرف کننده و کپی کار تبدیل شده است.
شیشه بران تصریح کرد: برای برون رفت از شرایط فعلی و ارتقا صنعت طلا باید شاهد تغییر نگاه دولتمردان، تغییر الگوی حرکتی تولیدکنندگان و جلب نظر مثبت مصرف کنندگان باشیم.
وی با ارائه پیشنهاداتی برای ارتقاء این صنف، گفت: حمایت از احداث مجموعه های تخصصی طلا و جواهر و دوری از سرقفلی پروری یکی از الزامات حرکت این صنف به سمت رشد و پرورش است که نمونه موفق این کار در بازار هنر و نمونه های مشابه در کنار گردآوری فروشگاه های معتبر دیده می شود و از پراکندگی صنف در سطح شهر جلوگیری می کند.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان همچنین به ساخت شهرک تخصصی طلا اشاره کرد و افزود: احداث شهرک تخصصی طلا مشارکت جمعی را می طلبد و می تواند در سال همدلی و همزبانی الگوی موفقی برای تحقق این آرزوی چند دهه باشد.
وی تاکید کرد: حضور کارگاه های طلا در دل محلات شهر بیشتر از همه برای صنعتگران طلا و جواهر دشوار است و تمام فعالان این صنف از تاسیس شهرک طلا با ظرفیت های علمی، پژوهشی، تولیدی و حتی توریستی استقبال می کنند اما تا پای حل مساله می رسد مساله پاک می شود.
شیشه بران با اشاره به اینکه اتحادیه طلا اقدامات لازم را برای رفع آلایندگی کارگاه های طلاسازی انجام داده است، گفت: استان اصفهان در صادرات طلا و جواهر موفق عمل کرده به گونه ای که صادرات ۷۵۰ میلیون دلاری طلا در سال ۹۱-۹۰ بالاترین میزان ارزآوری را به همراه داشته و می تواند به حذف اقتصاد نفتی کمک کند.
وی با بیان اینکه صنعت طلا و جواهر به دلیل گردش بالای مالی، توانایی جذب نیروی کار و ایجاد ارزش افزوده بالا می تواند در راستای توسعه اقتصادی کشور تاثیر به سزایی داشته باشد، تصریح کرد: صنعت طلا و جواهر می تواند با کمترین وزن بیشترین ارزآوری اقتصادی را نصیب کشور کند.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان تاکید کرد: از دولت انتظار می رود با اتخاذ سیاست هایی مانند لغو پیمان ارزی، تشویق صادرکنندگان نمونه، تقویت تشکل های صادراتی تخصصی در زمینه طلا و جواهر، اعطای تسهیلات بانکی به صادرکنندگان، معافیت صادرکنندگان از سپردن وثیقه، تسهیل در صدور روادید برای تجار و ... به نوعی به روان سازی کریدور تجاری کشور برای تجار و صادرکنندگان طلا به صورت ویژه بپردازد.
وی در ادامه به حمایت مالی و بیمه ای و ایجاد بانک و بورس طلا و تدوین استاندارد دریافت مالیات از صنعت طلا اشاره کرد و گفت: کاهش تولید فعلی ایران در تولید طلا از عواملی است که در به حداقل رسیدن سهم ما از تجارت این فلز زرد نقش مهمی ایفا کرده است و اتخاذ قوانینی برای حمایت از تولید طلا می تواند به رشد دوباره این صنعت منجر شود.
شیشه بران از دولت خواستار شد در خصوص اصلاح ساختار قانون مالیات بر ارزش افزوده که در هنگام تصویب به دلیل عدم حضور کارشناسان متخصص صنفی منجر به تعطیلی یا رکود بسیاری از واحدها و بنگاه های اقتصادی در برخی اصناف به خصوص به صنعت طلا شده، بازنگری کند.
وی با بیان اینکه کشورهایی که در صنعت طلا و جواهر رشد کرده اند تعرفه های دست و پاگیر وارداتی و صادراتی را از میان برداشته اند، تصریح کرد: فرهنگ سازی نخستین و مهمترین حرکت در صنف طلاست. متاسفانه در ایران مسئولان وزارت بازرگانی و صنایع و معادن به این نتیجه نرسیده اند که صنعت طلا و جواهر قوانین خاص خود را می خواهد و دیگر زمانی برای آزمون و خطا باقی نمانده و حضور کمرنگ ما در صحنه جهانی به نفع رقبا خواهد بود.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان همچنین با اشاره به اینکه اجرت کارگاه ها در ساخت مصنوعات طلا باید نقدا پرداخت شود، بیان داشت: یکی از راهکارهای جلب حمایت و اعتماد خریدار ایجاد مکانیزم های نظارتی و استانداردسازی در تولید طلا و جواهر است.
مدیرامور نمایشگاه شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان نیز در این همایش گفت: رسالت صنعت نمایشگاه ها در تمام جهان پویاتر کردن صنایع و زیرگروه های مختلف، افزایش رقابت های کیفی، توانمندسازی مجموعه ها و به نمایش گذاشتن آخرین خدمات و دستاوردهای آنها با هدف رسیدن به نقطه مطلوب است.
محسن رخشان افزود: شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان نزدیک به یک دهه است که تلاش دارد با برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت طلا و جواهر استان، هر ساله از طریق گردهم آوردن اجتماعی، همدل و همزبان، به سهم خود در ارتقای دانش و تکنولوژی فعالان این صنعت و نیز رونق کسب و کار و تحول بازار، گام هایی اساسی بردارد.
رخشان تاکید کرد: اعطای عنوان پایتخت طلایی ایران به شهر اصفهان، که حاصل کوشش و توان جمعی فعالان این صنف در استان اصفهان است، ما را مصمم می کند تا هر ساله نمایشگاهی درخور شأن ظرفیت های صنعتی این بخش از اقتصاد استان، برگزار کنیم.