اقتصاد بازار: استاندار اصفهان گفت: هم اندیشی برای تقویت اقتصاد کشور و فراهم نمودن زمینه ورود کالاهای ساخت داخل به بازارهای جهانی با استفاده از خردجمعی از وظایف اتاق‌های بازرگانی.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار ، رسول زرگرپور چهارشنبه شب در آیین تجلیل از هیات نمایندگان ادوار اتاق بازرگانی اصفهان در سالن همایش‌ های این اتاق، افزود: در بیشتر کشورهای جهان، وظیفه اصلی اتاق ‌های بازرگانی و بازرگانان، گشودن دروازه ‌بازارهای خارجی به روی کالاهای داخلی است و هر بازرگان سفیری برای معرفی و عرضه کالاهای ساخت داخل به جهانیان است.
استاندار اصفهان تصریح کرد: ولی متاسفانه در ایران بیشتر شاهدیم که خارجی ها بواسطه بازرگانان داخلی، بازارهای ما را مورد هدف قرار داده اند.
وی با اشاره به سابقه 400 ساله اتاق بازرگانی در جهان و عمری 130 ساله در ایران، افزود: این اتاق به عنوان پارلمان بخش خصوصی، کانون و مرکز هم‌ اندیشی فعالان اقتصادی با رویکرد توسعه است.
استاندار اصفهان اضافه کرد: اتاق ها بازرگانی با هدف رشد و توسعه اقتصادی و کسب درآمدهای ارزی از محل صادرات محصولات با استفاده حداکثری از امکانات و مزیت ‌های نسبی موجود در کشور شکل گرفته است.
وی افزود: اتاق های بازرگانی در داخل کشور باید با برداشتن موانع و توانمند کردن ارتباطات بین‌المللی، شرایط را برای بازرگانانی که وظیفه خطیر بازاریابی محصولات داخلی در بازارهای خارجی دارند را مهیا کنند و امکان توسعه و رشد صادرات کالا و خدمات ایرانی را فراهم آورند.
زرگرپور ادامه داد: این موضوع مهم و کلیدی سال ‌هاست به فراموشی سپرده ‌شده است و چنانچه در مقاطع زمانی مورد توجه قرار گرفته است به دلیل اینکه مورد حمایت جدی قرار نگرفته اند، نتوانسته اند دروازه بازارهای هدف را بر روی صادرات محصولات ایرانی بگشایند.
وی نقش تشکل‌ ها و اتحادیه‌های صنفی در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم‌گیری برای تقویت بنیه اقتصادی کشور را انکارناپذیر دانست و گفت: هر قدر این تشکل ‌ها توانمندتر و داناتر باشند، اثرگذاری آنها بیشتر است.
استاندار اصفهان ابراز امیدواری کرد: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با توسعه توانمندی‌ها و تحکیم جایگاه خود به ‌عنوان یک ‌نهاد غیر دولتی، دانش محور و فراگیر بتواند تأثیرگذاری فعالان اقتصادی بر عرصه‌ های مختلف اقتصاد کشور را افزایش دهد و با به ‌کارگیری راهبردهای مناسب سهم خود را در توسعه و بالندگی اقتصاد کشور ادا کند.
وی از اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی به ‌عنوان پارلمان بخش خصوصی خواست که تمام تلاش خود را در اجرایی کردن سیاست‌ های ابلاغی اقتصاد مقاومتی برای رشد و شکوفایی کشور، رقابتی بودن اقتصاد، ارتقای تولید ملی و افزایش صادرات به کار گیرد.
استاندار اصفهان، تقویت اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی در پی قدرتمند شدن بخش خصوصی را زمینه ای برای دست یابی به توسعه پایدار دانست و افزود: تاریخ اقتصاد جهان بیانگر دوره‌های پرفراز و نشیبی است که آثار آن از نوع نگاه فعالان اقتصادی بخش خصوصی و بازرگانان مشخص می ‌شود.
وی اظهار کرد: دولت‌ ها اکنون دریافته اند که باید سیاست‌گذار اقتصادی باشند، نه کارگزاران اقتصادی و به همین منظور وظایف مهمتری مانند بسترسازی و نظارت در شرح وظایف دولت خودنمایی می‌کند.
زرگرپور خاطرنشان کرد: مشارکت و هماهنگی دولت و بخش خصوصی از مهمترین راهبردهای اقتصادی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بوده است که نمونه بارز آن جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی است.
استاندار اصفهان گفت: تشکیل دولتی قدرتمند اما ناظر بر عملکرد اقتصادی به منظور قراردادن بخش خصوصی در متن اقتصاد کشور از جمله اهداف برنامه ششم توسعه است.
در این مراسم، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز نقش فعالان اقتصادی اعم از تولیدکنندگان و بازرگانان اصفهان در سطح ملی را بسیار مهم و اثرگذار دانست و افزود: در طول ادوار مختلف، هیات نمایندگان اصفهان جایگاه ویژه و اثرگذاری در پارلمان بخش خصوصی کشور داشته است.
غلامحسین شافعی تأکید کرد: مدیران بخش خصوصی اصفهان برخلاف تصورات بیرونی، افرادی با احساس و عاشق مردم هستند که در کار خیر فعالیت‌های غیرقابل ‌باور انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه ماندگاری نامداران تاریخ ایران به عشق و اخلاص آنان به مردم بازمی‌گردد، گفت: در طول تاریخ ایران همواره افراد ثروتمند، دارای جاه و مقام و قدرت بسیاری وجود داشته ولی برخی از آنان در نزد اذهان عمومی همواره ماندگار شدند.
گفتنی است؛ در پایان این مراسم از اعضای هیات نمایندگان ادوار اتاق بازرگانی اصفهان و از نوادگان حاج حسین کازرونی موسس اتاق تجارت اصفهان تقدیر شد.
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان به همت حاج حسین کازرونی و جمعی از فعالان اقتصادی 85 سال پیش بنا نهاده شده است.
این اتاق هم اکنون با ریاست سید عبدالوهاب سهل آبادی و هیات نمایندگان دوره هشتم در اصفهان در حال فعالیت است.