اقتصاد یازار: رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه کشاورزی استان اصفهان به ایجاد‌ همسویی‌ استراتژیک و ‌چشم‌انداز ‌مشترک و روشن نیاز دارد، گفت: کاهش نرخ سود بانکی در زمینه تسهیلات و سپرده ها یکی از راهکار برون رفت از بن بست کنونی است که قبل از آن باید اقدامات اساسی در زمینه سالم سازی نظام بانکی کشور صورت گیرد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، حمیدرضا قلمکاری در هفتمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد :بانک کشاورزی به عنوان بانک تخصصی این بخش و کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی می توانند با همکاری سایر نقش آفرینان این بخش ماموریت و چشم انداز روشن برای کشاورزی استان اصفهان ترسیم کنند.
وی به تحلیل سیستم بانکی پرداخت و بیان داشت: ‌ تا ‌پایان سال 93 معادل‌ 16 هزار میلیارد تومان‌، تا ‌‌پایان‌ 94 معادل 116 هزار میلیارد ‌تومان و تا پایان سال 95 معادل 155 هزار میلیارد ‌تومان‌‌ از ‌منابع ‌بخش‌ خصوصی ‌‌ فریز شده که این آمار نشان دهنده غیرفعال بودن سیستم بانکی و رکود حاکم بر بخش خصوصی بوده است.
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان افزود: کاهش نرخ سود بانکی در زمینه تسهیلات و سپرده ها یکی از راهکار برون رفت از بن بست کنونی است که قبل از آن باید اقدامات اساسی در زمینه سالم سازی نظام بانکی کشور صورت گیرد.
وی بیان داشت: در چنین حالتی کاهش نرخ سود به معنای قرار دادن منابع فراهم شده بانکی به نرخ ارزان دراختیار رانت خواران وسفته بازهاست.
قلمکاری خاطرنشان کرد: سیستم بانک نمی تواند و نباید واسطه ای بین صاحبان سپرده ها و رانت بران باشد، وظیفه اصلی سیستم بانک ایجاد پلی بین سپرده گذاران و بخش های مولد است. دراین حالت می توان از مزایای پول ارزان صحبت کرد.
وی افزایش سقف اعتبارات بانکی را از دیگر راهکارهای رهایی از بن بست کنونی سیستم بانکی برشمرد و گفت: این‌ سیاست ‌زمانی‌ در ‌پیش‌ گرفته می شود‌ که بخش ‌های‌‌ خاصی از ‌اقتصاد ‌مورد ‌نظر ‌باشد و استفاده ‌از ‌ابزارهایی‌ همانند ‌نرخ ‌سود ‌بانکی ‌بی ‌اثر ‌بوده ‌و یا ‌اصولا‌ مورد نظر‌‌ نباشد.
‌ رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: ‌این ‌سیاست‌ که‌ می تواند ‌در ‌کنترل ‌تورم ‌تا ‌حدی ‌موثر ‌باشد اما ‌این ‌روش‌ به هنگام ‌رکود‌ کارایی ‌خود‌ را ‌از ‌دست‌ می دهد و‌ باید ‌ابتدا ‌رکود اقتصادی ‌رفع ‌شده ‌باشد زیرا‌ باید‌ سقف‌ اعتبارات‌ متناسب‌ با‌ ‌نرخ ‌تورم ‌دوره‌ قبل‌ از‌ رکود ‌افزایش‌ داده‌ شود.
وی آزادسازی منابع سیستم بانک را سومین راهکار سیستم بانکی در شرایط کنونی عنوان کرد و گفت: خلاصه ‌تراز‌نامه ‌سیستم ‌بانکی ‌در ‌زمینه ‌رابطه ‌با دولت ‌نشان ‌می دهد ‌که‌ تقریبا ‌تمامی ‌منابع ‌فریز شده‌ بانکی ‌در‌ رابطه ‌با ‌بخش‌ خصوصی ‌توسط ‌دولت ‌جذب‌ و‌ به ‌مصرف‌ رسیده ‌است.
قلمکاری با اشاره به اینکه سپرده های دولتی در سیستم بانکی 18 درصد کاهش یافته است، افزود: خالص بدهی دولت به سیستم بانکی تا پایان سال 95 رقم 150 هزار میلیارد تومان است .
انتقال منابع بانک کشاورزی به سایر بانک ها برای کسب سود بیشتر
مدیر شعب بانک کشاورزی استان اصفهان در این جلسه با اشاره به اینکه بانک کشاورزی، بانک تخصصی این بخش است گفت: 110 هزار نفر در سال جاری از بانک کشاورزی در استان تسهیلات دریافت کردند.
فریدون بهبهانی اضافه کرد: در سال جاری 86 هزار فقره تسهیلات بانکی به ارزش 16 هزار و 780 میلیارد ریال ارایه شده که 82 هزار فقره با ضمانت و 4 هزار فقره با وثیقه پرداخت شده است.
وی با انتقاد از برخی از کشاورزان و فعالان این بخش، گفت: بانک کشاورزی به صورت تخصصی تسهیلات به کشاورزان ارایه می دهد و نباید منابع این بخش به سایر بخش ها منتقل شود زیرا تسهیلات ارزان قیمت از محل همین منابع به خود کشاورزان پرداخت می شود.
مدیر شعب بانک کشاورزی استان اصفهان یادآور شد: بانک کشاورزی برای خرید تضمینی گندم دولت از کشاورزان 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات به دولت کمک کرد و این در حالیست این منابع از محل چرخه بخش کشاورزی تامین شد.
وی نرخ سود بانکی سایر بانک های خصوصی را عامل جذب سپرده های کشاورزان و صنایع مرتبط برشمرد و گفت: فعالان بخش کشاورزی نباید برای کسب سود بیشتر منابع مالی چرخه کشاورزی را به سایر بانک ها منتقل کنند.
ضرورت استمهال وام بخش کشاورزی
نماینده سمیرم در مجلس در این جلسه گفت: چالش آب یکی از مهمترین مساله شهرستان سمیرم به ویژه در بخش کشاورزی است.
اصغر سلیمی، سیب درختی را یکی از مهمترین محصولات شهرستان سمیرم عنوان کرد و افزود: درختان سیب سمیرم در حال خشک شدن است و مسئولین توجه جدی به این مساله ندارند.
وی اضافه کرد: شهرستان سمیرم بیش از یک میلیارد مترمعکب منابع آبی دارد که به سایر استان ها منتقل می شود این در حالیست که درختان سیب آن در حال خشک شدن است.
نماینده سمیرم در مجلس خواستار استمهال وام کشاورزان و همچنین پرداخت به‌موقع خسارات آنان شد و گفت: بانک کشاورزی به‌عنوان بانک تخصصی بخش کشاورزی می‌تواند در تقویت کشاورزان و ادامه فعالیت آنان نقش مهمی را ایفا کند.