اقتصاد بازار: نائب رییس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه با فشارهای وارده در سال 96 نیز افزایش مالیات استان اصفهان حدود 4 درصد است، گفت: عمان و سوریه دو کشور و همسایه برای صادرات تولیدات ایران هستند.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، مصطفی روناسی در همایش "تحلیل اقتصادی ایران و جهان در سال 96" با اشاره به اینکه هم اکنون در استان اصفهان بنگاه های اقتصادی زیادی تعطیل شده اند، اظهار داشت: بنگاه‌هایی هم که در حال فعالیت هستند، در آینده با خطر ورشکستگی یا سقوط مواجه می وشند همچنین تعدادی از بنگاه‌هایی هم که زیر ظرفیت در حال کار کردن هستند آینده‌ای خوبی را نمی‌توان برایشان متصور بود، از سوی دیگر تعدادی هم شرایط مطلوبی دارند که امیدواریم وضعیت اقتصادی‌شان بهتر شود.
وی با تاکید بر اثرات منفی نوسانات نرخ ارز و تورم بر بنگاه‌های اقتصادی کشور، بیان داشت: متاسفانه دولت یازدهم نیز همانند دولت های دیگر تسعیر نرخ ارز را اجرا نکرده است.
رییس کمیسیون سیاست‌گذاری و پایش اتاق بازرگانی اصفهان با این سوال که چرا دولت یازدهم طی سه سال گذشته جسارت تک نرخی کردن قیمت ارز را نداشته است، گفت: باید ثابت شود چه کسانی از متفاوت بودن نرخ ارز ذی‌نفع هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه وضعیت اقتصادی در استان اصفهان به دلیل صنعتی بودن فاجعه ‌بارتر است، اظهار داشت: افزایش مالیات در استان اصفهان طی سه سال گذشته با یک شیب تند افزایشی مواجه بوده است از سوی دیگر ما شاهد کاهش سهم پرداختی مالیات اصناف در این سال ها بوده ایم.
روناسی با اشاره به اینکه قبلاً بخش عمده‌ای از مالیات استان اصفهان را صنایع بزرگ استان پرداخت می کردند که با توجه به کاهش سوددهی پرداخت مالیات این بخش هم کاهش داشته است، تاکید کرد: در سال 92 سوددهی بنگاه ها 64 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 94 به 4 هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه باید پرسید چه چیز بر رشد حدود 2 برابری پرداخت مالیات استان اصفهان در سه سال گذشته تأثیرگذار بوده است، گفت: در حقیقت همین واحدها و بنگاه‌های اقتصادی که تعطیل یا کارگرهای خود را اخراج کرده‌اند این امر را به وجود آورده‌اند.
نائب رییس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه عمده فشارهای مالیاتی در سه سال گذشته بر بنگاه‌های اقتصادی کوچک، متوسط و عملاً تولیدی بوده و آنها را فلج کرده است، تاکید کرد: با فشارهای وارده در سال 96 نیز افزایش مالیات استان اصفهان حدود 4 درصد است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران دو بازار تاریخی عمان و سوریه را برای صادرات دارد، تاکید کرد: بنگاه های تولیدی کشور باید صادرات را از این دو کشور و کشورهای همسایه آغاز کنند و در صورت موفقیت به سراغ دیگر بازارها بروند.