اقتصاد بازار: رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اگر از توسعه و توانمندسازی تشکل های قانونی و ریشه دار حمایتی نشود، شاهد ایجاد تشکل های صوری در کشور خواهیم شد که آثار نامطلوبی بر فضای کسب و کار کشور خواهد گذاشت.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، سیدعبدالوهاب سهل آبادی در هشتمین جلسه کمیسیون تشکل های اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اهمیت و نقش تشکل های اقتصادی، جذب حداکثری اعضا را از مهم ترین ریکرد های تشکل ها عنوان کرد و افزود: خوشبختانه یکی از دغدغه های اصلی هیات رییسه جدید اتاق اصفهان از زمان قبول مسئولیت، سامان دهی تشکل ها بوده و بر این اعتقاد هستیم که با توجه به نقش مهم تشکل ها در اقتصاد کشور لازم است شانیت آنها حفظ شود.
وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی اصفهان یکی از اتاق های پیشرو در تعامل با تشکل هاست تاکید کرد: تعاملات گسترده اتاق بازرگانی با تشکل های اقتصادی مانند خانه صنعت و معدن، انجمن کارفرمایان، اصناف و... می تواند به الگویی برای اتاق های بازرگانی کشور تبدیل شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر از توسعه و توانمندسازی تشکل های قانونی و ریشه دار حمایتی نشود، شاهد ایجاد تشکل های صوری در کشور خواهیم شد که آثار نامطلوبی بر فضای کسب و کار کشور خواهد گذاشت.
رییس کمیسیون تشکل های اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه با بیان اینکه در جلسه ماهیانه اتاق ایران عنوان شد اتاق بازرگانی ایران مکلف است یک سری از مسایل عمده که مربوط به فعالان اقتصادی است را در سطح ملی و فراملی دنبال کرده و تعداد مسایلی که برای ارایه راهکار به اتاق بازرگانی ارجاع می شود محدود، اما تاثیرگذار باشند.
محسن پورسینا با بیان اینکه اتاق های بازرگانی استانی نیز موظف به پیگیری موارد مربوط به استان خود و ارایه راهکاری برای حل آنها با کمک اتاق ایران هستند، افزود: خوشبختانه مقرر شده که ارایه راهکار برای حل مسایلی که ویژگی صنفی دارند به تشکل ها سپرده شود و آنها با حمایت اتاق ایران موارد را مطرح نموده تا در سطح ملی دنبال شود.
رییس کمیسیون تشکل ها در ادامه از سهیم کردن تشکل ها در حل مسایل تخصصی صنفی ابراز خرسندی کرد.
مشاور کمیسیون تشکل های اتاق بازرگانی اصفهان نیز با مقایسه تشکل ها با شبه تشکل ها گفت: هدف از ایجاد تشکل، نیاز به قدرت و سهیم شدن در تصمیم گیری و تصمیم سازی برای کمک به دولت است.
علی عطافر با تاکید بر اینکه وجود تشکل خوب کمک به دولت است، افزود: تشکل قدرتمند تشکلی است که در تصمیم گیری و تصمیم سازی های مربوط به خود، مشارکت داشته باشد اما شبه تشکل، افرادی هستند که بصورت تقلیدی تشکیل شده و کارایی لازم را ندارند.
وی در ادامه اظهار داشت: اگر در تشکل منافع افراد تامین شده و افراد آن صنف بین خود و اعضا منافع مشترک احساس کنند حتما مشارکت خواهند نمود. عطافر اولین نیاز یک تشکل را تامین مالی عنوان کرد و افزود: الزامی بر تامین مالی تشکل ها توسط اعضا وجود نداشته و لازم است برای جذب منابع مالی از ارگان های مختلف تفکر و برنامه ریزی شود.
وی تدوین استراتژی برای عضو گیری، اداره اعضا و حامی یابی را نیاز دوم هر تشکل ذکر کرد.
عطافر دیگر نیازهای تشکل ها را آموزش و توسعه منابع انسانی، روابط عمومی و لابی گری، توسعه استاندارد و جایگزینی استانداردها به ویژه استانداردسازی نیروی انسانی، توسعه بهره وری صنعت هر تشکل، تحول سازمان و مدیریت شرکت های اعضا، توسعه شرایط مشاوره تخصصی برای شرکت های اعضا، توسعه استراتژی های بازاریابی و صادرات شرکت های اعضا، توانایی مذاکرات دسته جمعی با سازمان های دولتی، توسعه کنسرسیوم ها، تعاونی هاو شرکت های مشترک، توسعه توان فاینانس و سرمایه گذاری جمعی، توسعه توان پاسخگویی به تغییرات محیطی اعم از رکود و تورم، ایجاد شرایط پاساژ خدمات مشترک، توسعه رقابت سالم و جلوگیری از رقابت ناسالم، توسعه به اشتراک گذاری تجربیات و دانسته ها، توسعه شرایط کارشناسی تخصصی به منظور تدوین پیش نویس قوانین، ارایه طرح در مجلس، انتقاد از لوایح، توسعه شرایط کارشناسی در بحث قیمت گذاری کالاو خدمات، داشتن بانک جامع اطلاعاتی و آماری تخصصی مربوط به صنف خود و... را از دیگر نیازهای تشکل های صنعتی عنوان کرد.
حسین همتی نژاد، رییس هیات مدیره انجمن صنعت پخش اصفهان نیز با معرفی انجمن صنعت پخش ایران، گفت: پتانسیل های زیادی در استان اصفهان وجود دارد که بصورت پراکنده است و شاید اولین وظیفه اتاق بازرگانی جمع کردن این ظرفیت ها و ایجاد یک خروجی است.
علی سلیمانی، دبیر کمیسیون آموزش، پژوهش و توانمندسازی اتاق بازرگانی اصفهان نیز در ادامه به ارایه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در این کمیسیون به منظور توانمندسازی افراد پرداخت و گفت: تمامی برنامه ریزی های کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی اصفهان در راستای برگزاری دوره های آموزشی به صورت کاربردی است.