اقتصاد بازار: عضو هیات رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اشاره به اینکه در مجموع قیمت آجیل نسبت به نوروز پارسال حدود 5 درصد گران شده است، گفت: دست کم خرید 3 کیلو آجیل شب عید در سبدخانوار هزینه ای بین 150 تا 100 هزار تومان را به خود اختصاص می دهد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار حسین جوانی درخصوص وضعیت بازار خرید و فروش آجیل در آستانه نوروز 96، اظهار داشت: تجربه 30 سال فعالیت در این حرفه نشان می دهد که 90 درصد مردم حداقل برای مصرف خود و یا پذیرایی مهمان در نوروز آجیل خریداری می کنند.
وی با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال های گذشته مردم از لحاظ قدرت خرید در مضیقه بوده و هستند، تاکید کرد: در مجموع امسال برای صنف آجیل، سال فروش ضعیفی بود چرا که قدرت خرید مردم در مجموع سال حدود 40 درصد کاهش یافته است.
عضو هیات رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با بیان اینکه خرید آجیل شب عید متفاوت است، گفت: به طور متوسط قیمت یک کیلو آجیل درجه یک 50 هزار تومان و آجیل متوسط حدود 20 هزار تومان است. در صورتیکه میانگین قیمت هر کیلو آجیل 30 هزار تومان باشد، دست کم خرید 3 کیلو آجیل شب عید هزینه ای بین 150 تا 100 هزار تومان را در سبد خانوار به خود اختصاص می دهد.
وی با اشاره به اینکه برای نوروز امسال نرخ برخی از اقلام آجیل کاهش یافته است، تصریح کرد: با این وجود در مجموع قیمت آجیل نسبت به پارسال حدود 5 درصد گران شده است.
جوانی در خصوص گرانی قیمت آجیل طی چند سال گذشته، بیان داشت: برخی اقلام آجیل به دلیل شرایط آب و هوایی ایران و کمبود آب برای کشاورزی تا 15 سال پیش از چین یا دیگر کشورها وارد ایران می شد اما به یک باره واردات این محصولات ممنوع و قاچاق اعلام و قیمت ها افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه هر کیلو بادام هندی نسبت به پارسال با 20 درصد افزایش قیمت، بین 60 تا 75 هزار تومان به مردم فروخته می شود، افزود: نرخ مغز بادام خارجی نیز با 5 تا 10 درصد افزایش، اکنون بین 48 تا 54 هزار تومان عرضه می شود.
عضو هیات رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان بیان داشت: نرخ نخودچی و کشمش نیز با 5 درصد افزایش حدود 17 هزار تومان فروخته می شود.
وی با بیان اینکه قیمت تخمه جات نسبت به پارسال کاهش داشته است، بیان داشت: نرخ تخمه ژاپنی امسال با 46 درصد کاهش، بین 22 تا 30 هزار تومان است.
جوانی اضافه کرد: قیمت تخمه مشهدی برای نوروز امسال 20 هزار تومان و تخمه کدو گوشتی بین 24 تا 26 هزار تومان است همچنین تخمه کدو مرمری بدون هیچ افزایش قیمتی همانند سال گذشته بین 22 تا 24 هزار تومان فروخته می شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه نرخ پسته نسبت به سال گذشته بین 5 تا 10 درصد گران شده است، گفت: در حال حاضر نرخ هر کیلو پسته کله قوچی بین 42 تا 60 هزار تومان، پسته اکبری معمولی بین 42 تا 60 هزار تومان، پسته احمدآقایی بین 40 تا 54 هزار تومان و پسته فندوقی بین 46 تا 38 هزار تومان است.
عضو هیات رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان همچنین افزود: هر کیلوگرم فندوق قمی 50 هزار تومان و فندوق قزوینی بین 40 تا 42 هزار تومان، بادام کاغذی محب بین 55 تا 60 هزار تومان و بادام کاغذی خارجی بین 36 تا 38 هزار تومان برای نوروز امسال قیمت گذاری شده است.
به گفته جوانی، قیمت مغز گردو امسال با 5 درصد افزایش نسبت به سال گذشته بین 35 تا 80 هزار تومان است.
وی تاکید کرد: میانگین نرخ هر کیلو آجیل مرغوب برای نوروز امسال، بین 25 تا 50 هزار تومان است.
عضو هیات رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان در ادامه با اشاره به بازرسی های نوروزی از این صنف، گفت: در این ایام علاوه بر بازرسان تعزیرات و اتاق اصناف، 2 بازرس از اتحادیه پیگیر شکایات و رسیدگی به آنها و مسائل واحدهای بدون پروانه هستند.
وی با بیان اینکه حدود 1300 واحد صنفی آجیل و خشکبار در اصفهان فعالند، افزود: از این تعداد حدود 600 تا 700 واحد آجیل فروش هستند که از بین آنها نیز حدود 100 واحد صنفی آجیل فروش قدیمی و کیفی بوده و خرید از این مغازه ها بعضا به صورت صفی است.