اقتصاد بازار: صبح روز 26 اسفندماه؛ شوک خبری اصفهان از دل شبکه های مجازی و از زبان کارآفرین برجسته این شهر منتشر شد؛ برنا باطری، سایش سنگ، اصفهان سیتی سنتر، شهرک سلامت، صنایع پلاستیک، پرستیزلند، هلث هایپر، بنیاد مسعود، مجموعه گردشگری فدک، شرکت بهشت، سحر باطری، مجموعه نور، تمام پیمانکاران عمار مجموعه، پزشکان همراه شهرک سلامت و قرض الحسنه کارکنان سیتی سنتر حساب‌های خود را از بانک ملت خارج خواهند کرد. پایگاه خبری اقتصادبازار، از قول مسعود صرامی مدیرعامل مجموعه اصفهان سیتی سنتر نوشت: با بانکی که همسر مرحوم موسی خانی، کارآفرین بزرگ و برجسته را برای بدهی آن مرحوم زندانی می‌کند، همکاری نخواهم کرد.

بانک های بی انصاف
عصرچهارشنبه ۲۵ اسفندماه، خبری به نقل از رئیس اتاق بازرگانی اصفهان بر خروجی سایتها و رسانه های فضای مجازی اصفهان قرار گرفت. سید عبد الوهاب سهل آبادی، با اعلام خبر آزادی همسر مرحوم موسی خانی که با شکایت یکی از بانک‌ها برای دریافت مطالبات خود از این شرکت زندانی شده بود، گفت: باور نمی‌کنم بانک‌ها تا این اندازه از انصاف دور شده باشند که برای وصول مطالبات خود به شیوه‌های غیر اخلاقی متوسل شوند. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان افزود: این در حالی است که می‌دانند تمام دارایی باقی مانده از این تولید کننده در توقیف خود آن‌ها است و خانواده این فرد نیز حتی توانایی پرداخت هزینه‌های روز مره زندگی خود را ندارند، همسر سالخورده و بیمارش را به زندان می‌اندازند.
سهل آبادی که به تازگی از نمايشگاه ساليانه گردشگري در كشور آلمان، بازگشته بود، تأکید کرد: بانک ها و مؤسسات مالي بي هيچ هراسي مبالغ سنگيني را بابت بهره مركب وسود و جرائم ديركرد، دريافت مي كنند و حتي فتاواي مكرر مراجع معظم تقليد نتوانسته است اين روند ظالمانه را متوقف كند. رئیس اتاق اصفهان، خشم خود را از این اقدام پنهان نکرد: اين آخرين اخطار به بانك هاست، ما گردش مالي خود را از چرخه بانک هاي كه رفتار خود را با توليد كنندگان اصلاح نكنند، خارج خواهيم كرد.

اعلام انزجار
هنوز عقربه های روز 26 اسفندماه، ساعت 3 بعدازظهر را نشان نمی داد که نام و امضای بیش از ۱۱۰ تولید‌کننده و کارآفرین اصفهانی در فضای مجازی منتشر شد که با اعلام انزجار از عمل بانک ملت، خواهان تحریم این بانک و خروج حساب‌های خود و انتقال به سایر بانک‌ها گردیدند.
اظهار نظرها در فضای مجازی و سایتهای خبری ادامه یافت؛ زهرا اخوان نسب، معاون بانوان اتاق بازرگانی اصفهان، با ابراز تأسف از بی توجهی به برخی ارزشهای اخلاقی گفت: حبس شدن یک بانوی فعال اقتصادی که همسر خود را نیز از دست داده است بدون در نظر گرفتن شرایط حساس وی و ارزشهای اخلاقی حرکتی زشت و ناپسند است.
مصطفی رناسی، نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز تأکید کرد:اقدام بانک ملت در دستگیری بانوی مسنی که تکلیف همه دارایی‌های شوهر مرحوم آن مشخص است، روح همه فعالان اقتصادی اصفهان را جریحه‌دار کرده و بخش خصوصی اصفهان از این امر به‌ شدت منزجر شده است. وی در مورد تحریم بانک ملت توسط بخش خصوصی اصفهان خاطرنشان کرد: این حرکت به‌ صورت خودجوش از سوی فعالان جوان بخش خصوصی پیشنهاد شد و فعالان اقتصادی اصفهان اعلام کرده‌اند که حساب‌های خود را از این بانک خارج خواهند کرد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان، نیز تصریح کرد: شاید بسیاری از ابزارها قانونی باشند و فعالان اقتصادی نیز ملزم به احترام و تبعیت از قانون هستند اما دستگیر کردن و فشار آوردن به خانواده یک کارآفرین، آن هم در شب عید، انعکاس مناسبی در جامعه ندارد و بانک‌ها باید کمی مدبرانه‌تر پیگیر اجرای آئین‌نامه‌ها و دستورات خود باشند. محمدرضا برکتین با "زشت" توصیف کردن اقدام بانک ملت اظهار داشت: بهتر بود که این اقدام ابتدا از سوی تشکل‌هایی نظیر خانه صنعت یا اتاق بازرگانی پیگیری می‌شد.

گره روی گره
الهام موسی‌خانی، دختر مرحوم موسی خانی درباره شرایطی که منجر به تعطیلی دو کارخانه و بیکاری بیش از هزارنفر از کارکنان این کارخانه‌ها در استان اصفهان شد، گفت: یک معضل مالیاتی که می‌توانست با مساعدت مسئولان سازمان امور مالیاتی و با رویکرد حمایت از تولید‌کننده و کارآفرین برطرف شود، متأسفانه با نوعی سیاست زدگی در دولت نهم و دهم، به گره کور تبدیل شد و با توقیف کارخانه‌ها و پلمب انبارها و تجهیزات و ساختمان‌ها، زنجیره فعالیت‌های این کارخانه‌ها از هم گسیخت. به این ترتیب دو برند خوشنام در صنایع غذایی که توسط یک کارآفرین خلاق از نقطه صفر و بدون هیچ گونه حمایت یا رانتی بنا شده بود به ورطه نابودی کشیده شد و بیش از هزار نفر از پرسنل دو کارخانه کافی‌کولا و کیک خویی هم بیکار شدند. وی با بیان اینکه بانک‌ها و سازمان تأمین اجتماعی هم به جای کمک به حل مشکل، گره روی گره زدند افزود: متأسفانه فشارهای روحی و روانی موجب تشدید بیماری و فوت آقای موسی خانی شد و قوه قضائیه، بانک‌ها و دیگر ارگان‌های مرتبط هم به جای رفع توقیف و اجازه فروش اموال آقای موسی‌خانی برای پرداخت بدهی‌های مرتبط با این دو کارخانه، همسر آقای موسی‌خانی را که هیچ دارایی در تصرف ندارند و حتی مستمری ایشان نیز توقیف شده، بازداشت می‌کنند. الهام موسی‌خانی با بیان اینکه گروهی از فعالان اقتصادی و معتمدان و تجار اصفهان برای نشان دادن همبستگی خود با خانواده آن مرحوم حساب‌های خود در بانکی که حکم بازداشت همسر مرحوم موسی خانی را اجرا کرد، بسته‌اند، افزود: البته مشکل بازداشت همسر مرحوم موسی خانی با کفالت شخصی سهل‌آبادی رئیس محترم اتاق بازرگانی اصفهان مرتفع شد اما کماکان مشکل پرداخت نشدن بدهی‌ها به دلیل توقیف اموال آن مرحوم و حساب‌های کارخانه‌ها باقی مانده است و حل نشدن این مشکل به خوبی نشان‌دهنده نگاه نادرست برخی مسئولان و ارگان‌ها به مقوله کارآفرینی و سرمایه‌گذاری است.
دختر مرحوم موسی‌خانی چندی پیش در یادداشتی نوشته بود: سرنوشت موسی خانی همانی است که امروز فرزندانش با مشکلات زیادی مواجه هستند و همسرش نگران و مضطرب از اینکه طلبکاری به سراغش آید. چگونه است که در این شهر میلیون‌ها تومان خرج برنامه‌های مختلف می‌شود؛ اما نتوانستند به موسی خانی کمک کنند؟! موسی خانی که روزی دست خیلی‌ها را گرفت، اما کسی دست او را نگرفت یا اگر گرفت، زورش به کلاف سر درگم موسی خانی، بروکراسی نظام اداری، قوانین دست و پاگیر نظام اقتصادی و دستگاه عدالت‌گستر قضا نرسید تا شاید پس از مرگش خانواده‌اش آسوده‌خاطر شوند و شب را سر آرام بر زمین گذارند.

موسی خانی که بود؟

شیشه‏ های نوشابه متمایز کافی‏ کولا با جا انگشتی‏ های متفاوت‏اش به همراه کیک و کلوچه خویی، در خاطرات دوره نوجوانی و جوانی بسیاری از همشهریان اصفهانی و شمار زیادی از مردم ایران در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 باقی مانده است. کافی کولا، نوشابه ای که در دهه 70 با الهام از نام احمد کافی، واعظ مشهور ایرانی که هر ساله در دهه پنجاه در اصفهان منبر می‏ رفت و کیک خویی که از نام محل تولد این کارآفرین برگرفته بود، توانست در سبد محصولات غذایی خانواده های ایرانی جای خود را باز کند و حتی در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز محبوبیتی قابل توجه بدست آورد.
موسی‏ خانی، متولد 1326 شهرستان خوی استان آذربایجان شرقی بود که از دوران کودکی به اصفهان مهاجرت کرد و فعالیت تولیدی خود را از سال 1348 از کارگاه تولید گز در خیابان کهندژ آغاز کرد. خلاقیت و نوآوری وی باعث شد که کارگاه تولید گز خود را بر اساس ذائقه مردم به کارگاه پخت کیک و کلوچه تبدیل کند. دوچرخه لاری مشهور وی که با آن تخته ‏های کیک را حمل می‏ کرد امروز در آستانه ورودی دفتر کارخانه‏ اش خودنمایی می کند. تلاش و پشتکار تمام نشدنی او باعث شد که واحد تولیدی کیک خویی و نوشابه کافی‏ کولا را در سال 1375 راه اندازی کند. این واحد تولیدی توانست در دهه 80 زمینه اشتغال 1200 نفر را به صورت مستقیم و چندین هزار نفر را به صورت غیر مستقیم فراهم کند.
محمد‏علی موسی ‏خانی، بنیانگذار گروه صنایع غذایی خویی، صبح روز یکشنبه 15 آذر در پی یک دوره یکساله بیماری سخت، دار فانی را وداع گفت.
منبع: ماهنامه نوسان