سید عبدالوهاب سهل آبادی، همواره بر مشارکت و همکاری منسجم و گروهی فعالان بخش سنگ برای رقابت در بازارهای جهانی تأکید دارد. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، اعتقاد دارد که ما می توانیم بعد از نفت، نگاه ویژه ای به صنعت سنگ داشته باشیم چرا که از نظر تعداد، نوع و تنوع رنگ ، سنگ ایران از کیفیت بالایی برخوردار است و همواره جایگاه بالایی در دنیا داشته است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، اما با انتقاد از اینکه علیرغم تمام پتانسیل ها، متأسفانه ما در بازارهای جهانی جایگاه چندان خوبی در صنعت سنگ نداریم، تأکید کرد: شاید یکی از مهم ترین دلایل این امر، کم توجهی به فراوری سنگ در زمینه به روزرسانی تجهیزات و ماشین آلان این صنعت است. وی با تأکید بر اینکه متأسفانه واحدهای صنعتی ما در بخش سنگبُری به روز نیستند و به همین دلیل نتوانسته اند جایگاه شایسته خود را در بازارهای جهانی به دست آورند، تصریح کرد: با این حال معتقدم صنعت سنگ ما می تواند در زمینه صادرات، جایگزین نفت شود که این نیازمند توجه خاص بوده و باید بخش خصوصی در این زمینه با جدیت بیشتری وارد عمل شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با انتقاد از اینکه، شاهد واردات سنگ هستیم و این یکی از مشکلات عمده امروز این صنعت است، ادامه داد: به اعتقاد بنده رایزنان اقتصادی ما در سفارتخانه ها باید جایگاه و بازار، و نوع و تنوع سنگ های ایرانی را به دنیا معرفی کنند و در این بین واحدهای سنگبُری نیز با تمام توان در نمایشگاه های بین المللی حضور یابند.
وی با اعتقاد بر اینکه در ابتدا باید نوسازی در ماشین آلات صنعت سنگبُری در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: ما باید تولید را به گونه‌ای داشته باشیم که بتوانیم با دنیا رقابت کمی و کیفی کنیم.. بنابراین لازم است تا نوسازی واحدهای فرسوده اولویت یابد و بر این اساس اتاق بازرگانی نیز فعالیت هایی را برنامه ریزی کرده است. سهل آبادی افزود: استاندار اصفهان نیز در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، مصوبه ای، تصویب کرد که هیئتی متشکل از تولیدکنندگان سنگ، مسئولان استانداری و ماشین سازان، پیگیری های لازم را برای نوسازی ماشین آلات سنگ انجام داده و راهکارهای مناسب را اتخاذ کنند.
وی همچنین با تأکید بر ضرورت حضور در نمایشگاه های بین المللی سنگ، ادامه داد: متأسفانه حضور در این نمایشگاه ها برای فعالان سنگ، پرهزینه است و جا دارد بخش های متولی صادرات در دولت، مشوق ها و تسهیلاتی در این راستا برای حمل و نقل و اجاره محل نمایشگاه به مجموعه تولیدکنندگان ارائه دهند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان در خصوص اینکه چرا در بخش سنگ سرمایه گذاری نمی شود، گفت: به طور قطع یکی از اقداماتی که در صنعت سنگ باید مطالعه شود، بحث صادرات این صنعت و به دست آوردن بازارهای جهانی است. به این ترتیب سرمایه گذاری در این صنعت به سوددهی لازم خواهد رسید.
سهل آبادی در خصوص حمایت دولت از صنعت سنگ و یا ارائه مشوق های صادراتی در این بخش، گفت: دولت در ارائه مشوق های صادراتی در تمام زمینه ها ضعیف عمل کرده است. اما اینکه از دولت انتظار داشته باشیم که در به روزرسانی ماشین آلات و یا بازاریابی به ما کمک کند، انتظار بیهوده ای بوده و تاکنون نقشی در این زمینه نداشته است. وی اضافه کرد: متأسفانه تولیدکنندگان ما امروز از زمان و تکنولوژی های جدید دنیا دور افتاده اند و ما باید به هر نحو خود را به قدرت های این صنعت در دنیا برسانیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان در ادامه به مشکلات معادن سنگ پرداخت و گفت: یکی از مشکلات ما در بخش معادن، کم بودن بنیه اقتصادی آن هاست؛ از سوی دیگر زیرساخت های معدنی نیز در کشور ضعیف هستند. به گونه ای که معادن ما جاده های دسترسی مناسب، برق و سایر امکانات لازم را ندارند و با ماشین آلات بسیار قدیمی کار می کنند. وی با تأکید بر اینکه از سوی دیگر بازار فراوری سنگ نیز رونق ندارد، تصریح کرد: اغلب باطله های معادن امروز بر روی زمین مانده اند و ما روش های نوین و جدید برای بازیابی باطله های سنگ نداریم و به همین دلیل صنعت سنگ ما روز به روز در حال ضعیف شدن است.
به اعتقاد سهل آبادی، باید تشکلی در اتاق بازرگانی ایجاد شود و تمام فعالان این عرصه از صادرکنندگان، سازندگان، معدنکاران، کارخانه داران سنگبری و فراوری در آن حضور یابند تا به مرور زمان مشکلات این صنعت برطرف شود./