دولت یازدهم روزهاي پاياني خود را مي گذراند و به زودي براي قضاوت به عادل ترين و با انصاف ترين هیئت منصفه‌ تاريخ یعنی مردم ايران ، سپرده خواهد شد. در اين قضاوت، بي شك حافظه تاريخي ايرانيان شهادت خواهد داد كه بخش كشاورزي با وجود خشکسالی هاي اين سال ها با تدبير دولت موفق بوده‌ و حتی به سمت صنعتی شدن پيش رفته است.
مرد ديپلماسي دولت يازدهم هم در ذهن هيئت منصفه به نيكي ياد مي شود. ظريف با یک ادبیات جديد، توانمند و در شأن ملت ایران به برجام رسید و به دنیا ثابت کرد که مردم ایران با یک تاریخ دیرینه، در اوج عزت و اقتدار با دنيا بر اساس سياست بُرد بُرد و تأمين منافع مشترك برخورد مي نمايند. سياستي كه منافع آن بيش از هر جا در تقويت روابط تجاري خارجي و صنعتي ايران با كشورهاي جهان نمايان شد.
اما قضاوت صنعتگران و توليد كنندگاني كه عضو اين هيئت منصفه هستند چگونه خواهد بود؟ دولت يازدهم براي تأمين عوامل محیطی مرتبط با کار و تولید چگونه عمل كرد؟ تك نرخي شدن ارز كه يكي از آرزوهاي فعالان اقتصادي است چه زماني تحقق خواهد يافت؟ تيم اقتصادي دولت همواره ازكاهش نرخ تسهيلات سخن گفتند اما متأسفانه ما شاهد این کاهش نیستیم. تولید کنندگان با بازپرداخت تسهيلاتي دست و پنجه نرم مي كنند كه سود آن ها با جرايم و ديركردهاي غير منطقي به بيش از ٣٠ درصد مي رسد و تسهیلات جديد نيز عليرغم سود اسمي ١٨ درصد به علت نياز به سپرده‌گذاری به سود واقعي ٢٢ تا ٢٤ در صد خواهد رسيد.
كالاهاي ما با مدت‌ زمان بازپرداخت طولانی به فروش مي رسد و گاهي بیشتر از یک سال زمان براي دريافت بهاي آن لازم است؛ با اين نحوه فروش و دريافت بهاء، چگونه هر سه ماه یکبار ارزش افزوده را پرداخت کنیم ؟
بايد منصف بود. هيچ كس منكر تلاش هاي دولت و يا عوارض ناخواسته ناشي از تحريم ها و تصميمات عجولانه و اشتباه دولت قبل نيست؛ اما بيايید منصفانه اين تقصيرها و خسارات جبران ناپذير آن را تقسيم كنيم.
فعالان اقتصادي و صنعتگران چه اندازه در اين تصميم ها مقصر بوده اند؟ما چه نقشی در رکود داشتیم؟ ما چه نقشی در هدفمند کردن یارانه‌ها داشتیم؟ مگر قرار نشد ٣٠درصد از درآمد هدفمندي يارانه به توليد اختصاص يابد؟ ما چه نقشی در تحریم ها داشتیم؟ چرا باید تاوان همه اين اشتباه ها را به تنهايي خانواده كار و توليد بپردازد؟
در سال های گذشته، صنعتگر ترک زبانی که در اصفهان کار می‌كرد، به زندان رفت و هزار و چهارصد کارگرش بیکار شده‌اند و امروز شرمسارم که باید بگویم پس از مرگ مظلومانه او، همسر ٧٣ساله یک مرد بزرگ توسط بانک زندانی شد.
دولت يازدهم به پايان رسيد؛ امروز سخنان نويد بخش معاون اول رئيس جمهور مبني بر لزوم تأمين عوامل محیطی مرتبط با کار و تولید را شنيديم. اميدوارم عزم دولت براي تأمين اين عوامل و رونق فضاي كسب و كار جدي باشد. اميدوارم همه قواي سه گانه براي حل مشكلات توليد به ميدان بيايند.
سخن آخر اينكه فعالان اقتصادي، تولید کنندگان وصنعت گران در هرشرایطي مجاهدت در جبهه اقتصادي را رها نكردند؛ اما بايد بپذيريم كه شهداء و جانبازان اين جبهه مورد بي مهري قرار گرفتند. من به نمايندگي از اعضاي اين خانواده بزرگ اعلام مي نمايم كه تا آخرين لحظه حيات، برعهد خود با مردم و آرمان هاي نظام و رهبری استوار خواهيم ماند.
عبدالوهاب سهل آبادی