چین حساب‌های برخی ایرانیان را بلوکه کرده است. این قسمت جدید سریال بلوکه‌کردن حساب‌های ایرانیان است. چندی پیش و در خردادماه هم انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در نامه‌ای تأکید کرده بود که امکان حواله‌کردن پول صادرات محصولات پتروشیمی از چین وجود ندارد و این مبالغ و پول‌ها در چین بلوکه شده است. گرچه در برخی نقل‌قول‌ها حکایت تحریم‌های آمریکا علیه ایران مطرح می‌شود، اما واقعیت این است که اصلاح قوانین بانکی مبتنی بر قوانین پول‌شویی و مبارزه با تروریسم، چندی است به‌جد از سوی نظام بانکی چین پیگیری می‌شود. هرچند همین سه روز پیش و پس از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تجار کشورهای همسایه هم در تب‌وتاب بستن حساب‌ها برآمدند تا احتمالا کوچک‌ترین رودررویی با آمریکا هم نداشته باشند. امارات متحده عربی به بهانه تحریم‌های دو ماه پیش ایران به دلیل فعالیت‌های موشکی، بازی جدیدی آغاز کرده و حساب‌های شرکت‌های ایرانی را که چندان مواضع روشنی ندارند، بلوکه می‌کند. البته چنین بهانه‌ای تنها در دست این کشور عربی نبود و عمان، کویت و قطر هم در حاشیه خلیج‌فارس با این کشور همراه شده‌اند. آن‌سوی مرزها هم چنین خبری از کره و تایوان به گوش می‌رسد و چنین رفتاری به‌تازگی از سوی جمهوری آذربایجان هم دیده می‌شود. گرچه همان روز مسعود دانشمند، رئیس اتاق مشترک ایران و امارات، پول‌شویی را بهانه‌ای برای این نوع رفتارها عنوان کرده بود، اما همتایش در اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین به «شرق» می‌گوید: چینی‌ها حساب‌های شرکت‌هایی که کاغذ کمپانی‌اند و فقط کار کاغذی می‌کنند، یعنی ثبت شده‌اند و کار نمی‌کنند را می‌بندند. به گفته اسدالله عسگراولادی، شرکت‌هایی که فعالند و کار می‌کنند در امان هستند. این وضع در امارات هم به همین شکل است. این موضوع پول‌شویی است و به تحریم ربطی ندارد.
او ادامه می‌دهد: نکته مهم اینکه حساب‌های شرکت‌های فعال مسدود نمی‌شود، بلکه حساب‌های شخصی به دلیل پول‌شویی مسدود می‌شود. افرادی که بدون ثبت حقوقی شرکت در کشورهایی مثل چین حساب باز می‌کنند، زیر سؤالند که برای چه حساب باز می‌کنید؟ پول را از کجا آورده‌اید و چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟ به گفته عسگراولادی، چینی‌ها می‌گویند اگر می‌خواهید حساب باز کنید، باید به این پرسش‌ها پاسخ دهید؛ اگر می‌خواهید خرید کنید باید فاکتور مربوط به شرکتی باشد که موجودیتش به دولت چین اعلام شده است. اگر می‌خواهید کالایی را به ایران حمل کنید باید به نام شرکتی باشد و... او ادامه می‌دهد: فقط حساب‌های شخصی که نمی‌توانند پاسخ‌گوی ورود و خروج پول باشند، مسدود می‌شوند. این قوانین ضدپول‌شویی به‌قطع در ایران هم اجرائی خواهد شد. مشکل اینجاست که هر فردی از ایران به چین می‌رود یک حساب شخصی باز می‌کند و می‌خواهد کالا بخرد و وارد ایران کند. از این گذشته اینها می‌توانند پول جابه‌جا کنند و به هیچ‌کس هم پاسخ‌گو نباشند و این پول ممکن است به مواردی مثل پول‌شویی، قاچاق یا... مربوط باشد. اگر دانشجویان هم بخواهند حساب باز کنند، در بانک‌های خاصی حساب باز می‌کنند که مربوط به دانشجویان است و توجیهی ندارد که اینها بخواهند در جای دیگری هم حساب داشته باشند. شما نمی‌توانید ادعا کنید که دانشجو هستید اما در سال یک‌ میلیون دلار گردش مالی حساب داشته باشید. این عضو اتاق بازرگانی می‌گوید: تعداد این حساب‌ها را هم واقعا نمی‌توان متوجه شد؛ چرا که اصلا چینی‌ها اطلاعاتی در اختیار ما نمی‌گذارند. آورده‌تحریم‌های جدید آمریکا هم علیه افراد است؛ اصلا عمومی نیست که بخواهیم بگوییم به آن ربط دارد. مسعود دانشمند اما پیش‌تر به «شرق» در پاسخ به این پرسش که اکنون شرکت‌هایی که دچار مشکل شده‌اند، چه باید بکنند، گفته بود:‌ تاجرانی که شرکت‌هایشان در امارات بسته می‌شود، در این شرایط اقدام به تأسیس شرکت در کشوری دیگر می‌کنند. آنها مجبورند چشم را روی حساب‌های بلوکه‌شده و سرمایه‌های از دست‌رفته ببندند و به کشور دیگری بروند، چاره‌ای جز این ندارند. او با اشاره به اینکه ایران از هر فرصتی در تجارت بهره می‌گیرد، افزوده بود: هر کاری که لازم باشد تا کشور دچار کمبود نشود، انجام می‌شود. امارات برای ایران مزیت نیست، بلکه فرصت است و ایران می‌تواند از فرصت امارات استفاده کند. در غیر این‌صورت هم مشکلی وجود ندارد، دست‌وپابسته نیستیم و هر جا فرصتی برای تجارت باشد، ایران در آن حضور پیدا خواهد کرد. به گفته او، هیچ محدودیتی وجود ندارد و ایران از تایوان، کره، چین، هنگ‌کنگ، تایلند، مالزی، سنگاپور، هند، سریلانکا، پاکستان و ... گرفته تا ترکیه، قبرس، یونان و مجارستان برای افزایش تجارت خارجی استفاده می‌کند و اگر فرصتی از دست برود، درِ دیگری را برای فعالیت تجاری می‌گشاید. بنابراین این اقدام امارات، خللی در فعالیت‌های ما ایجاد نخواهد کرد.
٣ بانک در حال تعطیلی حساب‌ها
ABC و ICBC و MERCHENT؛ سه بانک چینی‌اند که حساب‌های ایرانی‌ها را مسدود کرده‌اند. حالا به هرحال رسانه‌های ایران و ازجمله «برنامه پایش»، گزارش می‌دهند چین در حال مسدودکردن حساب‌های ایرانی‌هاست؛ در این برنامه هم دلیل این بانک‌ها برای بستن حساب‌های ایرانیان در چین، تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده از سوی آمریکا عنوان می‌شود. این برنامه به موضوع بستن حساب‌های ایرانیان در سه بانک چین پرداخت. در این برنامه عنوان شد در اطلاعاتی که از کارآفرین‌ها به دست رسیده چین در اقدامی بی‌سابقه یک‌به‌یک در حال مسدودکردن حساب‌های ایرانیان است؛ براساس اعلام فعالان اقتصادی کشورمان، چین حساب‌های ایرانیان در بانک‌های ABC و ICBC و MERCHENT را مسدود کرده است. در این برنامه مجری با اعلام اینکه اگر ایرانیانی به‌همین‌دلیل حسابشان مسدود شده به این برنامه اطلاع دهند که تعداد زیادی از مردم بستن حساب‌ها به وسیله بانک‌های چین را تأیید کردند. مهدی فرزانه، بازرگان ایرانی از مشهد، در پیامک خود گفت: «من در دو بانک مختلف چین حساب دارم ولی یک حساب را مسدود کرده‌اند.» بیننده دیگری دراین‌باره گفت: تا به حال چینی‌ها سه حساب‌ من را هم مسدود کرده‌اند و این روند هنوز ادامه دارد، جالب است بدانید که چندین بار به چین رفتم اما این مسئله پیچیده‌تر می‌شود». به گفته مخاطب دیگری «بانک ABC چین حساب من را مسدود کرده که هیچ با صحبت‌هایی که کردم، اعلام کرده‌اند باید بیایی اینجا تکلیف حساب را روشن کنی. حالا باید پنج میلیون تومان هم خرج کنم به چین بروم».
بیش از ۶۵ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی این برنامه با انتخاب گزینه اشتغال عنوان کردند که اولویت دولت دوازدهم باید اشتغال باشد. سؤال این نظرسنجی به این شرح بود: به نظر شما دولت دوازدهم به کدام کار باید اولویت بیشتری بدهد ؟ ۱-ایجاد اشتغال ۲- مهار تورم ۳- مبارزه با فساد
در پایان این نظرسنجی بیش از ۶۵ درصد از شرکت‌کنندگان عنوان کردند اولویت باید ایجاد اشتغال باشد. مبارزه با فساد با ۲۳.۴۶ درصد گزینه دوم و مهار تورم با ۱۱.۱۳ درصد سومین موضوعی است که از دید مردم، دولت باید به آن رسیدگی کند.