انگار خیلی فرق ندارد که ایرانی‌ها بتوانند از گوشی‌های اپل خود استفاده کنند یا نه. با وجود حذف اَپ‌های ایرانی از درگاه نرم‌افزاری اپل، بازار شایعات و حتی خرید و فروش محصولات این کمپانی لاکچری همیشه داغ است. شایعه تازه، قیمت‌های چندین‌میلیونی آیفونِ به ایران‌نرسیده، بود. در هفته‌ای که گذشت، برخی منابع خبری از آغاز پیش‌فروش نوبرانه اپل، آیفون ایکس یا همان آیفون اسرار آمیز نوشتند. در این خبرها، محدوده قیمت بین ٨ تا ١٢‌میلیون تومان و گاهی تا ١٥‌میلیون تومان عنوان شده بود. غلامحسین کریمی خراسانی، رئیس اتحادیه دستگاه‌هاي مخابراتي به «شهروند» می‌گوید: هنوز هیچ شرکتی در ایران، به‌صورت رسمی نه آیفون ٨ را وارد کرده، نه آیفون ایکس. اگر هم نمونه‌ای در بازار پیدا شود، بی‌شک قاچاق است. با یک فروشگاه زنجیره‌ای و صاحب‌نام اپل در تهران تماس گرفته و خود را خریدار آیفون ایکس معرفی می‌کنیم. صاحب این فروشگاه می‌گوید که فروش آیفون ایکس حتی در کشورهای دارای نمایندگی هم هنوز آغاز نشده و در بهترین حالت، اواخر آبان‌ماه به ایران می‌رسد. درباره آیفون ٨ اما ماجرا فرق می‌کند. معرفی همزمان آیفون ٨ و آیفون ایکس باعث شد که آیفون ٨ خیلی طرفدار پیدا نکند که این شاید سیاست خود تیم کوک برای افزایش محبوبیت مدل گران‌قیمت ایکس بود. حالا صاحبان فروشگاه‌های مختلف به «شهروند» می‌گویند که امروز یا فردا، آیفون ٨ را در ویترین‌های خود خواهند گذاشت. البته رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی از مردم می‌خواهد که یک هفته دیگر صبر کنند تا بتوانند گوشی جدید اپل را با قیمت کارشناسی‌شده تهیه کنند. درحالی‌که گوشی‌های معرفی‌شده سابق اپل، فارغ از کیفیت و امکانات‌شان، همواره بازار خود را داشتند، حالا این گپ زمانی کوتاه بین عرضه آیفون ایکس محبوب و آیفون ٨، باعث شده که مشتریان به اندازه سابق دنبال خرید مدل عرضه‌شده بعد از آیفون ٧ نباشند.


آیفون ٨ چند؟
امروز، فرداست که آیفون ٨ و ٨پلاس را پشت شیشه‌ مغازه‌ها ببینید. صاحب یکی از فروشگاه‌های اپل در مجتمع تجاری پایتخت می‌گوید که اگر ظهر امروز تماس بگیرم، قیمت قطعی این گوشی را به من اعلام می‌کند. یک فروشگاه در مجتمع چارسو هم معتقد است آیفون ٨ بین ٤‌میلیون و ٣٠٠ تا ٥‌میلیون تومان قیمت خواهد داشت، البته بعد از یک ماه که از نوبرانگی بیفتد!قیمت جهانی این گوشی درحال حاضر در مدل ٨، ٦٩٩ دلار و در مدل ٨ پلاس ٧٩٩ دلار است. فروشنده فروشگاه چارسو می‌گوید که به صورت منطقی باید ٤٠ تا ٥٠ دلار روی این قیمت‌ها بیاید و در ایران با نرخ ٧٥٠ دلار معادل ٢‌میلیون و ٩٠٠‌هزار تومان به فروش برسد.
دیگر فروشنده‌ها اما معتقدند این گوشی درحال حاضر نوبرانه است و امکان ندارد کمتر از ٥‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شود!


اگر آیفون ایکس به ایران برسد...
فیس آی‌دیِ آیفون ایکس و حذف تنها دکمه گوشی‌های اپل از آن، این گوشی را حسابی محبوب کرده است. قیمت جهانی ایکس که گران‌ترین گوشی اپل تاکنون محسوب می‌شود، ٩٩٩ دلار شده است. اگر آن ٥٠ دلار را به این قیمت اضافه کنیم، منطقا این گوشی باید با قیمت ٤ تا ٥‌میلیون در ایران به فروش برسد. این درحالی است که فروشندگان می‌گویند حداقل قیمت احتمالی آن، ٦‌میلیون و حداکثر ١٢‌میلیون تومان خواهد بود.


مردم گرانفروشی‌ها را اطلاع دهند
اگرچه درحال حاضر فروش آیفون ایکس ١٢ میلیونی یک شایعه اعلام شده، اما در گذشته بارها دیده‌ایم که نوبرانه‌های اپل با قیمت‌های بیش از ١٠‌میلیون تومان به فروش رسید، درحالی‌که بعد از گذشت یک ماه با ٩‌میلیون تومان کاهش قیمت مواجه شد. کریمی‌خراسانی به «شهروند» می‌گوید: آیفون ١٢ میلیونی و ١٥ میلیونی و ... امکان ندارد. اگر مردم گوشی اپل را با این قیمت در هر جای کشور دیدند، مورد را به ١٢٤ اطلاع دهند. قیمت‌های این‌چنینی کاذب است و فروشنده‌های این گوشی‌ها، جرأت صادر کردن فاکتور ندارند.


مشکل دانلود اَپ‌های ایرانی
از اَپ‌استور حل می‌شود
درحالی‌که تیم کوک، سفت و سخت پای موضع خود ایستاده‌است، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی کشور معتقد است که مشکل دانلود اَپ‌های ایرانی از appstore حل می‌شود. او به «شهروند» توضیح می‌دهد: دایره حقوقی وزارت ارتباطات به صورت جدی پیگیر حذف اَپ‌های ایرانی بوده و این مشکل را حل خواهد کرد. درحالی‌که نظرسنجی‌های اینترنتی حکایت از تحریم اپل توسط ایرانی‌ها به خاطر اتفاقات اخیر دارد، کریمی‌خراسانی درباره بازار اپل در ایران می‌گوید: فروش محصولات اپل کمتر نشده و هنوز بازار خودش را بین ایرانی‌ها دارد.


طرح رجیستری
و داستان تکراری گوشی قاچاق
طرح رجیستری هر لحظه ممکن است اجرا شود و کار دست گوشی‌های قاچاق بدهد. اگر تحت هر شرایط و به هر قیمتی می‌خواهید آیفون داشته باشید، یادتان باشد که گوشی قاچاق نخرید. از فروشنده‌ها فاکتور رسمی درخواست و بدون باز کردن جعبه آیفون خود، کد IMEI را به سامانه رسمی گمرک ایران پیامک کنید تا از قاچاق نبودن گوشی مطمئن شوید. از طرفی، اگر همه طرفداران اپل در ایران کمی صبر کردن را تمرین کنند، شاید بتوان بازار را یک‌بار برای همیشه مدیریت و با قیمت‌های ١٠‌میلیون تومانی کاذب این گوشی‌ها خداحافظی کرد.