وزیر خارجه ایران در ادامه سفر خود به منطقه در دیدار با مقامات قطری تاکید کرد که همسایگان، یکی از ابراولویت‌های سیاست خارجی دولت دوازدهم هستند. ظریف در این سفر از آمادگی ایران برای تبدیل کردن قطر به شریک اقتصادی خبر داد. در همین ارتباط، وزیر خارجه صبح دیروز با شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی امیر قطر دیدار کرد.
به گزارش اقتصادبازار به نقل از اقتصادنیوز ، در این دیدار دو طرف روابط دو جانبه و تحولات منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. ظریف در این دیدار بر سیاست اصولی دولت جمهوری اسلامی ایران برای داشتن بهترین روابط با همه همسایگان خود تاکید و ابراز امیدواری کرد که روابط دوجانبه ایران و قطر در همه زمینه‌ها بیش از پیش گسترش یابد و دستگاه‌های رسمی دو کشور امکانات و تسهیلات برای مراودات بیشتر مردم و بخش‌خصوصی را برای استفاده از فرصت‌های تجاری و اقتصادی یکدیگر فراهم کنند.

او همچنین با مرور شرایط حساس منطقه و آثار زیانبار برخوردها و منازعات خشونت بار تاکید کرد که هیچ‌یک از بحران‌های منطقه راه‌حل نظامی ندارد و همه طرف‌ها باید به گفت‌وگو و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز پایبند باشند. وزیر امور خارجه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران خواستار بهترین روابط با همه همسایگان خود است و اعتقاد دارد همه طرف‌ها باید به ابتکارات منطقه‌ای در جهت ثبات و امنیت دسته جمعی اولویت دهند.

شیخ تمیم نیز ضمن ابراز خشنودی از روند رو به توسعه روابط دوجانبه بین قطر و ایران تاکید کرد: «دولت و ملت قطر همواره خواستار بهترین روابط با همسایگان شمالی خود بوده‌اند.» او ضمن استقبال از دیدگاه کشورمان درباره مسائل منطقه‌ای و ضرورت یافتن راه‌حل‌های مسالمت‌جویانه برای بحران‌های جاری گفت: مشورت و رایزنی مستمر با کشورهای منطقه از جمله ایران یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. امیر قطر در این دیدار ضمن خشنودی از روند رو به توسعه روابط دوجانبه و داشتن روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت گسترش روابط بین کشورهای ساحلی خلیج‌فارس و ایران تاکید کرد.

نزدیک به 4 ماه از بحران میان دوحه و ریاض می‌گذرد و این موضوع فضای خوبی را برای افزایش همکاری‌های ایران و قطر در ابعاد دوجانبه و منطقه‌ای فراهم آورده است. این سومین سفر ظریف به دوحه در طول 4 سال اخیر است. او پیش‌تر در اسفند 1395 و مرداد 1394 به دوحه سفر و درخصوص گسترش مناسبات دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و رایزنی کرد. محمدجواد ظریف همچنین در جریان سفر به قطر، با محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف از آمادگی ایران برای انجام همکاری‌های درازمدت با قطر و تبدیل این کشور به‌عنوان یک شریک اقتصادی سخن گفت. طرف قطری نیز آمادگی خود را برای امضای توافق‌هایی که در گذشته درباره آن گفت‌وگو شده است اعلام و تاکید کرد که هدف قطر توسعه همکاری‌های اقتصادی همگام با توسعه مناسبات سیاسی است. همزمان سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز با بیان اینکه این اولین سفر وزیر امور خارجه به قطر بعد از بحرانی است که در حوزه خلیج‌فارس بین قطر و چند کشور دیگر در منطقه به‌وجود آمد، تاکید کرد: تحولات عراق، سوریه و همچنین بحران یمن از مباحثی است که می‌تواند در جریان این سفر مورد توجه و گفت‌وگوی مقامات ایرانی و قطری قرار بگیرد.