واحد پولی ایالات متحده که روز دوشنبه خود را به بالای 4 هزار و 130 تومان رسانده و با قیمت 4 هزار و 136 تومان به فروش رفته بود، دیروز در چهارراه استانبول اقبال چندانی را با خود همراه ندید و کاهش قیمت را به ثبت رساند، تا پیش‌بینی صرافان مبنی بر ادامه‌دار بودن افزایش نرخ این واحد پولی در بازار آزاد درست از آب در نیاید و قیمت‌ها نزولی شود.
دلار دیروز هم در نرخ‌گذاری‌های بانک مرکزی کاهش ارزش را تجربه کرد و هم در بازار آزاد. بانک مرکزی در نرخ‌گذاری روز سه‌شنبه نرخ مبادله‌ای این ارز پرطرفدار را 35 هزار و 245 ریال قیمت گذاشت که این نرخ از کاهش 4 ریالی ارزش آن حکایت داشت. این ارز در بازار آزاد هم 14 تومان ارزان شد و روی پله
4 هزار و 122 تومان ایستاد.
اما بانک مرکزی نرخ مبادله‌ای یورو را افزایش داد. این واحد پولی اروپایی دیروز در مرکز مبادلات ارزی 70 ریال افزایش قیمت یافت و به 41 هزار و 145 ریال رسید. این افزایش ارزش در مرکز مبادلات با افزایش قیمت در بازار آزاد هم روبه‌ رو شد و هر یورو دیروز با قیمت 4 هزار و 894 تومان روی تابلوی صرافی‌ها رفت. در مقابل، پوند که در مرکز مبادلات با کاهش 14 ریالی ارزش مواجه شده بود در بازار آزاد گران شد و رشد 19 تومانی را ثبت کرد.


گرانی 16 هزار تومانی طرح جدید
قیمت انواع سکه طلا نیز روز گذشته با افزایش همراه بود. بر همین اساس، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی برای چندمین روز نوسان را تجربه کرد و بر همین اساس، سکه تمام‌بهار آزادی در بازار با 16 هزار تومان افزایش 1 میلیون و 323 هزار تومان فروخته شد.
سکه‌های نیم و ربع‌بهار آزادی نیز به ترتیب با 6 و 1 هزار تومان افزایش 697 و 392 هزار و 700 تومان فروخته شدند.
این افزایش قیمت در حالی است که کشتی‌آرای، رئیس‌اتحادیه کشوری طلا و جواهر، علت گرانی سکه را افزایش بهای دلار در بازار دانسته است.
به گفته کشتی‌آرای چون بهای سکه حاصل ضرب قیمت جهانی طلا در قیمت دلار است، علت اصلی افزایش نرخ سکه افزایش بهای دلار در بازار است.
او خاطرنشان کرد: طی روزهای گذشته بهای جهانی طلا تغییری نداشته و تنها افزایش بهای دلار باعث این تغییر
شده است.

منبع: جامعه فردا