تحولات بین‌المللی در حوزه اقتصادی، طی چند سال اخیر به نفع ایران بوده و شرکای اروپایی به چرخه تجارت ایران بازگشته‌اند. به موازات همین تحولات، از حجم تجارت با شرکای سنتی کم شده اما آنها باز هم در ردیف اول تجارت با ایران قرار دارند. چین، یکی از مهم‌ترین این شرکاست. بر اساس آمارهای اعلام شده از اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، ایران در سال ۲۰۱۴ بیش از ۵۰ میلیارد دلار با چین مبادلات تجاری داشته است و پس از آن روند کاهشی مبادلات با چین آغاز شد. در سال ۲۰۱۵ این رقم به حدود ۳۵میلیارد دلار رسید و در پایان سال 2016 نیز حجم مبادلات تجاری ایران و چین به 31 میلیارد دلار رسید. حالا نیز اگرچه آمارهای 9 ماهه بیانگر این است که تجارت ایران و چین امسال نیز چندان بالاتر از این رقم نخواهد رفت. اما نکته مهم آن است که صادرات ایران به چین، افزایش قابل توجهی داشته است؛ رقمی به میزان 3میلیارد دلار.


14.5 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی
میزان تجارت ایران و چین در ۹ماهه اول سال‌جاری میلادی بیشتر از 27 میلیارد دلار بوده است. از این تراز تجاری، 540 میلیون دلار به نفع ایران است. در این دوره ۱۳.۸۸ میلیارد دلار کالا به چین صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳میلیارد دلار افزایش داشته است.
این آمار، خود بیانگر تحقق سیاست‌های افزایش صادرات غیر نفتی است. در این دوره ۹ ماهه 14.5میلیارد دلار کالای غیر نفتی با وزن ۲۲.۷۴میلیون تن به چین صادر شده است که از لحاظ ارزشی شاهد افزایش ۲۷.۸ درصدی و از لحاظ وزنی شاهد افزایش ۲۸.۱ درصدی بوده است. در کل سال 2016، صادرات غیرنفتی 36.8درصد از کل صادرات ایران به چین را تشکیل می‌داد. مهم‌ترین اقلام آن نیز سنگ آهن به ارزش 116 میلیون دلار بوده است.
این آمار و ارقام نشان می‌دهد که چین همچنان بزرگترین خریدار کالای ایرانی و بزرگترین صادرکننده کالا به کشورمان است. همچون سال‌های گذشته، نفت از مهم‌ترین کالاهای صادراتی کشورمان به چین بوده و سهم نفت از کل صادرات کشورمان به چین ۸.۷۴ میلیارد دلار است. چین روزانه حدود ۶۳۳ هزار بشکه نفت از کشورمان وارد می‌کند و بزرگترین خریدار نفت ایران محسوب می‌شود.

منبع: ایران