فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار روز گذشته با حضور رئیس جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و مقامات ۱۷ کشور افتتاح شد. طرح توسعه بندر شهید بهشتی در راستای توسعه چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی و بدون محدودیت کشور انجام می‌شود و هدف از آن تبدیل چابهار به قطب تجاری ایران و راه ترانزیتی از کشورهای حاشیه اقیانوس هند به سمت اروپا و آسیای میانه است.
طرح توسعه بندر چابهار در ۵ فاز مختلف پیش‌بینی شده است؛ در فاز اول توسعه بندر چابهار یک ترمینال کانتینری ۶۴۰ متری و۳ پست اسکله چند منظوره ۷۵۰ متری ایجاد شده است. همچنین عمق مناسب جهت پهلوگیری کشتی‌ها به میزان ۱۶.۵ تا عمق دریا ایجاد شده است. بعلاوه در این فاز موج شکن بندر نیز به طول یک هزار و ۴۷۰ متر توسعه یافته است.
همزمان با کلید خوردن فاز دوم توسعه بندر چابهار طبق برنامه ۳۸ هکتار از اراضی بهسازی می‌شود. چابهار به‌عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت‌های سرمایه گذاری، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است. این بندر پس از بهره برداری، از قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه‌های ترمینال کانتینری برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت ونیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا ۱۵میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد. بندر چابهار با برخورداری از مزایا و ظرفیت‌های بالقوه در مسیر توسعه ترانزیتی قرار دارد و این بندر اقیانوسی به‌عنوان پل دسترسی به کشور‌های آسیای میانه و CIS مورد توجه ترانزیتی و ترانشیپی کشور‌های منطقه قرار دارد.
جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی در سیستان و بلوچستان از اولویت‌های دولت است و ترانزیت محموله ۱۰۰ هزار تنی کالای کشور هند از طریق بندر چابهار به افغانستان در همین راستا است که تاکنون سه محموله در بندر شهید بهشتی پهلو گرفته است. بنا به گفته برخی مقامات هند، نخستین بخش عملیات ساخت و ساز توسط این کشور در بندر چابهار در سال ۲۰۱۸ به پایان خواهد رسید. هند در فاز یک ۸۵ میلیون دلار و در فاز دوم ۱۵۰ میلیون دلار برای توسعه چابهار اختصاص داده است.
چابهار در شبکه حمل و نقل جهانی
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح فاز یک بندر شهید بهشتی با تأکید بر اینکه در آینده‌ای نزدیک، شهر چابهار به قطب تجاری بزرگ ایران تبدیل خواهد شد، جزئیات سرمایه‌گذاری در آن بندر را تشریح کرد. وزیر راه و شهرسازی اتصال چابهار به شبکه ریلی، ارتقای خدمات جاده چابهار به زاهدان، سرمایه‌گذاری در حوزه لجستیک و پشتیبانی از تولید را گام‌های وزارت راه و شهرسازی در راستای توسعه بندر چابهار دانست.
وزیر راه و شهرسازی افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار را دروازه ملل و مسیری به سمت شبه قاره هند و سایر کشورهای پیرامون دریای عمان و آغاز یک کریدوری به سمت شمال نام برد که می‌تواند جنوب را به شمال و کشورهای پیرامون شمال ایران همچون روسیه، چین و آسیای میانه و اروپا وصل کند.
ادامه سرمایه‌گذاری در چابهار تا ۸۵۰ میلیون دلار
آخوندی ادامه داد: در فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، ظرفیت بندر را از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن رسانده‌ایم و تاکنون نیز بیش از ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده و این سرمایه‌گذاری تا ۸۵۰ میلیون دلار ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین علاوه بر بحث بندر، مهم آن است که بتوانیم در این منطقه، پشتیبانی‌های لازم را داشته باشیم. لذا شهر چابهار باید شهری باشد که بتواند از این بندر پشتیبانی کند یا این بندر چیزی باشد که بتواند به شهر چابهار خدمات ارائه کند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: نکته بسیار مهم این است که این بندر جزو شبکه حمل و نقل جهانی قرار بگیرد. لذا ارتباط ریلی بندر با شبکه ریلی ایران که پس از آن، این منطقه را به شبکه ریلی آسیا و تا شبکه ریلی اروپا وصل می‌کند نکته مهم دیگری است. به همین دلیل نیز همزمان با بحث بندر چابهار ما بحث ریل چابهار به سمت زاهدان را در دست اجرا داریم که خوشبختانه زیرسازی ریلی چابهار تا ایرانشهر ۵۰درصد پیشرفت کرده است و بخش چابهار به سمت زاهدان نیز شروع شده و در این بخش با سرعت کار را پیش می‌بریم.
وی یادآور شد: هفته پیش در گرجستان بودم آنجا بحثی تحت عنوان کریدور جنوب به سمت غرب مطرح بود. یعنی کریدوری که از سمت ایران به آذربایجان برود و از آذربایجان به سمت گرجستان، اوکراین و لهستان برود که بندر شهید بهشتی چابهار نقطه ورودی آن کریدور است.
این بندر به علت نزدیکی به کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه در آینده‌ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور جایگاه ویژه‌ای در ترانزیت کالا در کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق - غرب خواهد داشت. این بندر پس از بهره‌برداری از قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه‌های ترمینال کانتینری برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت و نیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا ۱۵ میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد.