«کشورهای جهان اسلام می‌توانند به قطب اقتصادی جهان تبدیل شوند به شرط اینکه برخی اصلاحات از قبیل ایجاد نظام مالیاتی کارآمد را در دستور کار قرار دهند.» این موضوع را وزیر امور اقتصادی و دارایی در چهاردهمین کنفرانس فنی سالانه مجمع مقامات مالیاتی کشور اسلامی بیان کرد. «مسعود کرباسیان» معتقد است که با استفاده از ظرفیت نهفته در مفاهیم و نظام مالیاتی اسلامی که بر پایه مالیات ستانی عادلانه بنیان نهاد شده است، می‌توان به توسعه اقتصادی کشورهای اسلامی کمک کرد.
به گفته کرباسیان در این راستا درآمدهای مالیاتی کشور سال گذشته 25 درصد افزایش یافت که تداوم این افزایش نیازمند استفاده از فناوری‌های روز و نیز بهبود فرهنگ مالیاتی در کشور است. او در حضور نمایندگان مالیاتی از کشورهایی چون مالزی، پاکستان، لبنان، عراق و سوریه ادامه داد: امروز همه ما در کشورهای اسلامی به این وفاق رسیده‌ایم که تقویت اقتصاد ملی، گسترش شفافیت مالی، ایجاد فضای رقابتی، مبارزه جدی با فساد و توسعه حضور بخش خصوصی کشورها در عرصه اقتصادی می‌تواند گامی مؤثر در جهت پیشرفت روزافزون اقتصاد ملت‌های مسلمان جهان باشد. البته توسعه کشورهای اسلامی در خدمت رفاه عمومی و برخورداری تمام شهروندان از زندگی عزتمندانه و در‌شأن مسلمان متعلق به دنیای مدرن قرار می‌گیرد.


جهت دهی به مسیر اقتصاد ایران با نظام مالیاتی
وی خاطرنشان کرد: امروز اقتصاد ایران در تلاش است تا مفهوم «اقتصاد امن» که توسط رهبر معظم انقلاب تببین شده، را با رویکرد ایجاد اقتصادی مقاوم، باثبات، مردم محور و توسعه‌خواه پیاده‌سازی کند که در چنین نگاهی به همخوان‌سازی ساختارهای مالیاتی و واقعیت‌های اقتصادی نیاز است. کرباسیان با یادآوری اینکه نظام مالیاتی مدرن ترمز توسعه نیست و حتی بستر رقابت برابر را مهیا می‌سازد، گفت: نظام مالیاتی با این تعریف ضمن شناسایی بخش‌های فعال اقتصاد زیرزمینی که از پرداخت مالیات فرار می‌کند و در نهایت قیمت تمام شده خود را کاهش می‌دهد، اجازه نمی‌دهد که رقابت ناعادلانه در اقتصاد شکل گیرد.
کرباسیان با تأکید بر بازنگری در فرهنگ مالیات ستانی در کشور اظهار داشت: نظام مالیاتی ایران با به‌کارگیری روش‌های مدرن و منطقی تلاش کرده تا سیستم بوروکراتیک و نیروی انسانی خود را متناسب با نیازهای امروز اقتصاد همخوان و مدرن‌سازی کند. وی اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، بازنگری و اصلاح قانون فعلی مالیات برارزش افزوده در قالب لایحه دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده تهیه و ارائه لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر صندوق های مکانیزه فروش را از اصلی‌ترین اقدام‌های دولت در حوزه سیاست‌های مالیاتی برشمرد.
وزیر اقتصاد، پیاده‌سازی طرح جامع مالیاتی را از جمله اقدام‌های دولت برای اصلاح ساختاری در عرصه مالیات دانست و اظهار داشت: در این زمینه ایجاد و توسعه پایگاه اطلاعات اقتصادی مؤدیان و کاهش بار مالیاتی بخش تولید در دستور کار است.
پرداخت قبوض مالیاتی الکترونیکی می‌شود
همچنین رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در این کنفرانس در خصوص راه‌اندازی شش سامانه توسط سازمان امور مالیاتی کشور طی چندسال اخیر توضیح داد. به گفته تقوی‌نژاد، راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام و دریافت شماره اقتصادی و همچنین، شماره دریافت الکترونیکی اظهار نامه‌های مالیاتی اشخاص حقوقی، اشخاص حقیقی و اجاره املاک و ارزش افزوده همراه با امضای الکترونیکی از جمله اقدامات سازمان امور مالیاتی است.


اخذ مالیات از فعالان اقتصادی مجازی
سید کامل تقوی‌نژاد می‌گوید سازمان امور مالیاتی در صدد است که از فعالان اقتصادی فضای مجازی مالیات دریافت کند، ولی در این زمینه با چالش‌هایی هم رو به روست اعم از تعیین مشمولیت‌های مالیاتی آنها. رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: طرح جامع مالیاتی سازمان نیز از حدود ۱۰ سال گذشته در قالب ۵محور و ۳۲ پروژه طراحی شده است.
تقوی‌نژاد همچنین بیان کرد: درباره اقتصاد و خدمات دیجیتال باید بگویم که دیجیتالی شدن در ایران روز به روز در حال گسترش است. شناسایی فعالان اقتصادی فضای مجازی و تعیین مالیات برای آنها یکی از چالش‌های ماست که سازمان امور مالیاتی اقدامات لازم را برای شناسایی آنها کلید زده است.
اما تعیین مشمولیت‌های مالیاتی کسب و کارهای مجازی و تعیین مقر آن‌ها، خصوصاً کسب‌کارهای بین‌المللی با توجه به ابعاد کسب و کارهای مجازی همانند مکان استقرار سرور، محل اداره و پشتیبانی سرور، محل اداره و پشتیبانی وب‌سایت، محل پرداخت و دریافت وجه، محل تولید کالای دیجیتال با مشکل مواجه هستیم.


تحقق 85 درصد درآمدهای مالیاتی
تقوی‌نژاد در حاشیه این برنامه اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۰۰هزار میلیارد تومان مالیات پیش‌بینی شده بود که ۸۵ درصد آن در هشت ماه محقق شده است. هرچه به پایان سال نزدیک می‌شویم رقم تحقق درآمدهای مالیاتی بیشتر می‌شود. همچنین در لایحه بودجه سال ۹۷ بالغ بر ۱۰۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و ۲۳ هزار میلیارد تومان آن عوارض و درآمدهای گمرکی پیش‌بینی شده است. فقط ۵درصد از درآمدهای مالیاتی نسبت به امسال برای سال ۹۷ رشد کرده است و واقع‌بینانه‌تر نسبت به سال‌های گذشته پیش‌بینی شده است. رئیس کل سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این پرسش که در ماه‌های اخیر به بانک‌ها برای ارائه اطلاعات حساب‌های بانکی اولتیماتوم ۱۰ روزه داده شده بود، همکاری آنان چگونه بود توضیح داد: اکثر بانک‌های دولتی و خصوصی با برگزاری جلسات در شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌های خصوصی برگزار شد، همکاری داشته و اکثر بانک‌ها تفاهمنامه را امضا کرده و برای سازمان ارسال کردند. تقوی‌نژاد در مورد رقم‌های متنوع که درباره فرار مالیاتی اعلام می‌شود، عنوان کرد: فرار مالیاتی تابع اقتصاد زیرزمینی بوده و علت تفاوت ارز ارقام به ناشناخته بودن فعالیت‌های زیرزمینی برمی‌گردد، اما براساس فرمول‌های مختلف و سهم ما از تولید ناخالص داخلی در کشور ما ۱۴ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی پیش‌بینی می‌شود که البته مربوط به سال گذشته است و در همان سال نیز ۵ هزار میلیارد تومان درآمد جدید وصول کردیم که ناشی از تکمیل سامانه‌ها بود که ۳۰۰هزار مؤدی جدید شناسایی شدند.

منبع: ایران