رکوردشکنی‌های بورس اوراق بهادار تهران همچنان ادامه دارد و شاخص با فتح پی در پی کانال‌های جدید 100 هزار واحد را نشانه رفته است.
درحالی که روز سه‌شنبه شاخص بورس با جهش هزار و 76 واحدی و رسیدن به 92 هزار و 628 واحد رکورد تاریخی تازه‌ای به ثبت رسانده بود، دیروز نیز این رکوردشکنی تکرار شد. دراین روز شاخص کل بورس با رشد 654 واحدی و دستیابی به 93 هزار و 283 واحد پا به کانال تاریخی 93 هزار واحدی گذاشت. پیش از این تاریخی‌ترین رکورد شاخص متعلق به 15 دی ماه 1392 با 89 هزار و 500 واحد بود که در آذر ماه جاری سه بار این رکورد شکسته شده است.
جهش هزار و 76 واحدی شاخص بورس روز سه‌شنبه بازدهی 20 درصدی را از ابتدای سال برای سهامداران به ارمغان آورد که در این مقطع بالاترین بازدهی در میان بازارهای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، اما دیروز این بازدهی به 20.7 درصد رسید. با محاسبه رشد روزگذشته ،شاخص بورس 16 هزار و 52 واحد رشد کرده و 16 کانال جدید را فتح کرده است. درشرایطی که شاخص کل بورس سال‌جاری را با کانال 78 هزار واحد آغاز کرده بود، اکنون در محدوده 93 هزارواحدی به حرکت خود ادامه می‌دهد. از مجموع کانال‌های جدیدی که از ابتدای امسال فتح شده پنج کانال جدید مربوط به آذرماه جاری است. براین اساس در 14 روز کاری آذرماه جاری شاخص با رشد 4 هزار و 508 واحد مواجه شده است به معنای دیگر در همین 14 روز که 56 ساعت کاری را شامل می‌شود بورس تهران بازدهی 5 درصدی را برای سهامداران به همراه داشته است.


شاخص در کانال 93 هزار واحد
در آخرین روز معامله بورس تهران در این هفته فعالان بازار بار دیگر شاهد سقف‌شکنی دماسنج بازار سرمایه بودند. شاخص کل بورس در روندی بی‌سابقه طی ماه‌های گذشته توانست وارد کانال ۹۳هزار واحدی شود.
روز چهارشنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۶۵۴ واحد رشد کرد و برای بار دیگر توانست سقف‌شکنی کند و در تراز ۹۳ هزار و ۲۸۳ واحدی بایستد. شاخص کل هموزن نیز در این مدت ۱۱ واحد رشد کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۷۴۸ رسید.
شاخص آزاد شناور نیز با رشد ۵۳۷ واحد تا رقم ۱۰۱ هزار و ۹ واحدی بالا رفت و شاخص بازار اول و دوم نیز هر یک به ترتیب ۴۹۷ و ۱۲۲۳ واحد رشد کردند.
ارزش معاملات بورس تهران روز گذشته به رقم ۴۶۸ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۷۴۹ میلیون تومان در ۹۱ هزار و ۸ نوبت دادوستد بود. آیفکس نیز دیروز با رشد ۱۱.۵ واحد تا رقم ۱۰۴۲ بالا رفت. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۴۱۱ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات تا عدد ۹۰۶ میلیون سهم و اوراق مالی بالا رفت. در معاملات دیروز سرمایه‌‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، سرمایه‌‌گذاری غدیر و فولاد خوزستان به ترتیب با ۱۲۶، ۱۰۲ و ۷۰ واحد تأثیر مثبت بیشتری، نقش افزاینده در بازار سرمایه داشتند. در طرف مقابل فولاد مبارکه اصفهان، ایران خودرو و سایپا به ترتیب با ۶۷، ۳۵ و ۲۶ واحد تأثیر منفی سعی کردند دماسنج بازار سرمایه را به سمت پایین هدایت کنند.


شاخص به 100 هزار واحد می‌رسد؟
با توجه به شرایط فعلی بازارهای داخلی و جهانی، عمده کارشناسان تداوم رشد شاخص بورس را تا روزهای پایانی سال پیش‌بینی می‌کنند. هم‌اکنون به اعتقاد آنها معاملات تالارشیشه‌ای حبابی ندارد و به صورت واقعی بالا می‌رود و از همین مسیر بازدهی مناسبی برای سهامداران به ارمغان آورده است. اما نگرانی که وجود دارد این است که این رکوردشکنی‌های بورس و بازدهی بالایی که ایجاد شده است به رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران دامن بزند چراکه به زعم صاحبنظران پس از رکوردشکنی و جهش‌ها شاخص به استراحت و اصلاح نیاز دارد. بنابراین درصورتی که به صورت پی در پی و بدون اصلاح روند این رکوردشکنی‌ها ادامه یابد ممکن است تداوم این روند مثبت را به مخاطره بیندازد. درمجموع اعتقاد اکثر کارشناسان این است که با حفظ وضع موجود در بازارهای جهانی (افزایش قیمت کالاهای پایه) نرخ دلار و تثبیت نرخ سود بانکی، شاخص بتدریج به رشد خود ادامه خواهد داد و انتظار می‌رود که حتی به ارتفاع 100 هزار واحدی نیز برسد.


باقی ماندن دلار روی کانال 4200 تومان
همزمان با رکوردشکنی‌ها در بازارسرمایه، در بازار ارز و طلا نیز قیمت‌ها به سیاق قبل در حرکت است. پس از آنکه روز سه‌شنبه دلار بازار آزاد با رسیدن به نرخ 4220 تومان بالاترین نرخ خود را به ثبت رساند، دیروز با یک تومان کاهش روی 4219 تومان ایستاد اما یورو با افت بیشتری همراه بود. دیروز یورو با 7 تومان کاهش به 5042 تومان رسید، اما در مقابل پوند انگلیس با رشد 16تومانی به 5818 تومان دست یافت. دراین روز درهم امارات نیز با یک تومان افت به 1167 تومان معامله شد. در بازار سکه و طلا نیز قیمت‌ها با نوسان اندکی همانند روزهای قبل کانال‌های قیمتی خود را حفظ کرده‌اند. دیروز در بازار سکه هر قطعه سکه تمام طرح جدید با 100 تومان رشد به یک میلیون و 410 هزار و 500 تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز با افت 2 هزار تومانی قیمت، یک‌میلیون و 367 هزار تومان را به نمایش گذاشت. نیم سکه هم در بازار دیروز با رشد هزار تومانی همراه شد و بار دیگر به نرخ 700 هزار تومان رسید، اما ربع سکه با نرخ 399 هزار و 700 تومان 2 هزار تومان کاهش داشت. بیشترین کاهش در میان سکه‌ها به سکه گرمی مربوط بود که با افت 8 هزار تومانی همراه بود؛ دراین روز نرخ این سکه 262 هزار تومان بود.
در بازار طلا نیز هرگرم طلای 18عیار 128 هزار و 107 تومان قیمت خورد که نسبت به روز قبل از آن 254 تومان بیشتر بود.

نیم نگاه
پیش از این تاریخی‌ترین رکورد شاخص متعلق به 15 دی ماه 1392 با 89 هزار و 500 واحد بود که در آذر ماه جاری سه بار این رکورد شکسته شده است.
با حفظ وضع موجود در بازارهای جهانی (افزایش قیمت کالاهای پایه) نرخ دلار و تثبیت نرخ سود بانکی، شاخص بتدریج به رشد خود ادامه خواهد داد و انتظار می‌رود که حتی به ارتفاع 100 هزار واحدی نیز برسد.

منبع: ایران