ایرلاین‌‌ها می‌گویند وظیفه‌ای برای بازپرداخت خسارت مردم در روزهای برفی و بارانی ندارند. حتی برخی از آنها به مسافران گفته‌اند که فقط می‌توانند با جابه‌جایی پرواز و موکول‌کردن آن به روزهای بعدی در خدمت مسافران جا‌مانده از پرواز باشند و امکان بازپرداخت ١٠٠‌درصدی هزینه بلیت کنسل‌شده برای آنها وجود ندارد. این در حالی است که علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشور به «شهروند» می‌گوید: ایرلاین‌ها موظف به پرداخت خسارت به تمامی مسافرانی هستند که بلیت آنها در دو روز اخیر به خاطر شرایط نامناسب جوی کنسل شده است و این قاعده هیچ استثنایی ندارد. او تأکید می‌کند که حتی اگر فردی ‌هزار تومان به ایرلاینی پرداخت کرده و بابت آن خدماتی دریافت نکرده، باید به دنبال جبران خسارت ١٠٠‌درصدی خود باشد.
این در حالی است که سخنگوی یکی از شرکت‌های بزرگ هواپیمایی به «شهروند» می‌گوید: اگر چه شرکت ما در حال جابه‌‌جایی پرواز و احقاق حقوق مسافران است، اما بدانید که مسئولیت پرداخت خسارت بلیت پروازی که بابت شرایط جوی کنسل شده باشد، به عهده ایرلاین نیست.
او تأکید می‌کند که ایرلاین تحت هیچ قانونی موظف به پرداخت خسارت در چنین شرایطی نیست اما معمولا شرکت‌ها برای این‌که مردم را از خود راضی نگه دارند یا پرواز را جابه‌جا می‌کنند یا هزینه را تمام و کمال به صورت آنی یا با چند روز تأخیر به مسافر پس می‌دهند.
نمایندگان مردم در مجلس: ایرلاین‌ها موظف به پاسخگویی هستند
آیا واقعا ایرلاین‌ها مسئولیتی در برف و باران برای پرداخت خسارت به مردم ندارند؟ «شهروند» این سوال را از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می‌پرسد. محمد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس به «شهروند» می‌گوید: شاید ایرلاین‌ها حق داشته باشند كه ادعا کنند موظف به پاسخگویی و پرداخت خسارت نیستند اما آنچه در دنیا مرسوم است، بازپرداخت کامل هزینه بليت توسط شرکت‌های هواپیمایی به مسافران جا مانده یا جایگزین‌کردن پروازهاست.
سیدهادی بهادری، نایب‌رئیس دوم کمیسیون عمران مجلس هم در این‌باره به «شهروند» توضیح می‌دهد: نباید هیچ حقی از مردم در این مورد ضایع شود و من فکر می‌کنم ایرلاین‌ها موظف به پرداخت خسارت ١٠٠‌درصدی هستند.
این در حالی است که حسین‌ هاشمی‌تختی‌نژاد عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی وزارت راه را موظف به پاسخگویی و توضیح مسأله در این شرایط می‌داند.
بلیت‌های ٨٠٠‌هزار تومانی!
مشکل بعدی هزینه‌های سرسام‌آور در شرایط بحرانی است. سیده فاطمه ذوالقدر، دبیر کمیسیون فرهنگی، در این‌باره به ایسنا گفته است: براساس گزارش‌های مردمی وضع اغلب فرودگاه‌های کشور به‌ویژه فرودگاه‌های مهرآباد و امام‌خمینی(ره) وضع خوبی نیست و سرگردانی مردم برای رسیدن به مقصد غیر قابل تحمل شده است.
او از وزیر راه‌و‌شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری خواست تا مشکلات مردم را سریع‌تر چاره‌یابی کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس بارش برف سرد را موجب گرم‌شدن تنور سوءاستفاده فرصت‌طلبان در برخی ایرلاین‌ها دانست و افزود: با وجودی که از روز گذشته به دلیل وضع بد جوی کلیه پروازهای داخلی و خارجی کنسل شده است، اما ايرلاین‌ها در خلأ نظارت مسئولان قیمت بلیت پروازهای جایگزین را به صورت تصاعدی افزایش داده‌اند؛ به ‌عنوان نمونه بلیت پرواز بندرعباس – تهران در حال حاضر تا ۸۰۰‌هزار تومان فروخته می‌شود.
نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس افزود: مردم در فرودگاه‌های مناطق برفی به‌ویژه فرودگاه‌های مهرآباد و امام‌خمینی(ره) سرگردان هستند. وزیر مسکن و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هرچه سریع‌تر فکری برای حقوق از دست رفته مسافرانی که هزینه بلیت‌شان به دلیل کنسل شدن پروازها از دست رفته، کنند.
ذوالقدر یادآور شد: با وجود اعلام سازمان فرودگاه‌های کشور برای رفع مشکل پروازهای ورودی و خروجی داخلی و خارجی اما براساس پیام‌ها و تصاویر فراوانی که توسط مسافران سرگردان در فرودگاه مهرآباد و امام‌خمینی(ره) ارسال شده است تا این لحظه فکری برای هزینه بلیت پروازهای کنسل‌شده و سرگردانی مسافرانی که ساعت‌ها در این فرودگاه‌ها سرگردان هستند، نشده است.
از طرفی معاون سازمان هواپیمایی با بیان این‌که به مسافران اطمینان می‌دهیم تمام حق و حقوق آنها بابت ابطال پروازها پرداخت شود، به ایلنا گفته است: هزینه بلیت پرواز ابطال‌شده هیچ مسافری سوخت نمی‌شود. مرتضی دهقان با بیان این‌که طبیعی است در شرایط بحران جوی بلیت برخی از پروازها ابطال شود، گفت: شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند اگر بلیت هواپیمایشان ناشی از شرایط جوی باطل شد، نسبت به اطلاع‌رسانی‌های دقیق به مسافران اقدام کنند و هزینه بلیت را بپردازند.
به گفته او هر بلیتی که مهر ابطال بر آن خورده باشد تمام هزینه آن قابل استرداد است و طبق فرآیند معمول مسافران می‌توانند نسبت به بازپس‌گیری هزینه بلیت اقدام کنند.
معاون سازمان هواپیمایی کشور ادامه داد: حتی اگر مسافری در فرودگاه نباشد اما پرواز آن انجام نشود با مهر ابطال بر روی بلیت می‌تواند نسبت به بازپس‌گیری هزینه بلیت اقدام کند به این معنا که حتی پس از گذشت ساعت پروازی که بر روی بلیت درج شده به فرودگاه مراجعه و مهر ابطال به بلیتش بخورد، می‌تواند پول بلیت را دریافت کند.
مسافران شکایت خود را در سامانه سازمان ثبت کنند
معاون سازمان هواپیمایی با بیان این‌که در سایت سازمان بخش سامانه حقوق مسافر فعال است، گفت: مسافرانی که شکایتی دارند بهترین روش این است که از طریق سامانه حقوق مسافر در سایت سازمان هواپیمایی شکایت خود را ثبت کنند. پس از ثبت شکایت با دریافت کد رهگیری می‌توانند رسیدگی به شکایت خود را پیگیری کنند.
به مسافران اسکان داده شد
در عمده پروازهای تأخیری یا پروازهایی که لغو شد توانستیم به مسافران اسکان دهیم. دهقان ضمن اعلام این موضوع گفت: تمام تلاش‌مان این بود که شرایط پروازی به حالت عادی برگردد.
او تأکید کرد: در این شرایط تمام دست‌اندرکاران صنعت هوانوردی در کنار مردم هستند و به‌طور قطع تمام حقوق مسافران رعایت و خسارت‌های مالی پرداخت می‌شود.

منبع: شهروند